header image
Операција „Анти-Атон“ - удар на Свету Гору и Православље Штампај Е-пошта
четвртак, 07 фебруар 2019

 Разговор  с председником Фонда Преподобног Максима Грка, чланом парламента Русије Сергејем Рудовим о покушајима дискредитације Свете Горе Атон

У кијевској Светој Софији, једној од најстаријих руских светиња, 3. фебруара је извршено светогрђе. Одржана је такозвана „интронизација“ новог поглавара украјинских расколника, лажног митрополита Епифанија Думенка. У том религијско-политичком циркусу, учествовао је и његов кључни организатор, Петар Порошенко, а такође и неколико клирика Константинопољске патријаршије. Између осталих, на велику жалост милиона православних хришћана, и неколико представника Свете Горе Атон.

         Како се догодило то да свештенослужитељи светски познате светиње, аутономне монашке републике, стоје у истом реду са украјинским секташима, обученим у православне одежде? И зашто је један од најпоштованијих атонских стараца, игуман манастира Ватопед архимандрит Јефрем, био принуђен да допутује у Кијев, мада се није оскврнио учешћем у светогрђу? О томе је у емисији „Цариграда“ разговарано са председником Фонда Преподобног Максима Грга, чланом Парламента Руске Федерације Сергејем Рудовим, човеком који изврсно познаје атонску проблематику.

+ + +

"Цариград": Ситуација је застрашујућа: многи православни људи никако не могу да схвате како се догодило да у кијевском шоуу под називом „интронизација поглавара ПЦУ“ учествују и представници Свете Горе Атон? Зашто су Светогорци саслуживали расколницима прерушеним у свештеничке одежде?

Сергеј Рудов: Да, ситуација је заиста страшна и већ има озбиљне последице. Али, у исто време, предлажем да се из онога што се десило изведу исправни закључци. Често се налазимо у ситуацији у којој се одвија борба између Бога и ђавола. То се дешава кроз људе који делују или на једној или на другој страни. И у овој причи је веома важно не само оно што се већ догодило, већ и оно што ће се догодити у будућности.

Сергеј Рудов

На почетку желим да Вас подсетим да је Атон историјски канонска територија Цариградске патријаршије, а игумане 20 атонских манастира именује цариградски патријарх. То је чињеница. А судске одлуке да је садашњи патријарх Вартоломеј вероодступник [на нивоу Православних Помесних Цркава] још увек нема.

Као што је познато, цариградски патријарх Вартоломеј, како би ојачао лажну интронизију [украјинског лажног митрополита Епифанија], обратио се Атону [проследивши позив украјинских расколника] тако да у Кијев оде званична делегација Свете Горе. Међутим, Ватопед, руски манастир Светог Пантелејмона, манастир Светог Павла и српски манастир Хиландар блокирали су ову одлуку. У четвртак сам лично разговарао са оцем Евлогијем и све је потврдио управо у том смислу.

"Цариград": Треба појаснити да је отац Евлогије (Иванов) игуман руског манастира Светог Пантелејмона на Светој Гори.

С.Р.: Да, човек светог живота, подвижник, чије сведочење не може бити под знаком питања. Што се тиче оца Јефрема, он је, практично, одмах добио ултиматум из Константинопољске патријаршије, који је срочен тако да не постоји могућност одбијања.  Патријарху Вартоломеју и неким другим силама требало је да сломе човека који за многе представља читав Атон и који је много пута помогао и искрено воли Русију.

 

КИЈЕВСКА ПРОВОКАЦИЈА ПРОТИВ СТАРЦА ЈЕФРЕМА

Самоумишљени источни папа уручује "Томос о аутокефалности" лажном митрополиту Епифанију

"Цариград": Овде је неопходно направити малу дигресију: архимандрит Јефрем је један од најпоштованијих стараца Свете Горе. Управо њему је дат ултиматум да се појави у Кијеву на „интронизацији“ лажног митрополита Епифанија. Шта више, управо је манастир Ватопед био против тога да се упути званична атонска делегација.

С.Р.: Зато је и испоручен овај ултиматум. У разматрању (да ли упутити делегацију у Кијев) учествовало је 20 манастира. Четири су изразила безусловну подршку патријарху Вартоломеју. Не може се рећи да ли су ти људи лоши или добри. У самој ствари, удео атонских манастира и игумана је молитва. До пре годину и по дана или две многи од њих нису чак знали ни где је Украјина. Управо зато су четири манастира – Ставароникита, Пантократор, Иверон и Ксенофонт – и изразили подршку свом првојерарху, патријарху Вартоломеју.

Према томе, да је у планове Константинопољске патријаршије била укључена само „интронизација“, онда би били позвани само ти игумани и они би, из послушности патријарху, учествовали без поговора. Али, они су присилили управо оца Јефрема. Притом, буквално присиљен. Болесног човека, који је прошлог новембра имао несрећу, и који је доживео инфаркт на ногама. Плус године и дијабетес.

Могу се имати различити ставови о канонским и догматским погледима патријарха Вартоломеја, ја у то не улазим, али, са људске стране посматрано, то је страшно: присилити болесног човека, ломити га преко колена претњама распуштања манастира! А претња је проста: тебе ће уклонити са места игумана и на твоје место поставити другог. То, фактички, значи смрт ватопедског братства. Зато је многима одговорало категоричко одбијања оца Јефрема.

Ми смо дуго разговарали са оцем Јефремом и људима који су га пратили у Кијев. За њих је то била тешка одлука. Али отац Јефрем је јак у томе (и зато људи често иду к њему), јер тражи Божију вољу и често је зна. И Господ се преко Њега често пројављивао. Ја лично познајем доста људи које сам му доводио у безнадежној ситуацији, а његовим молитвама Господ је показао савршено необичне ствари. Према томе, позиција оца Јефрема је резултат његове личне молитве, и обраћања оним Старцима које он поштује.

Да, постојала је и варијанта да се заузме став, да се изгуби манастир и да се скита негде по свету. Посетили смо га у јануару са званичном групом коју је предводио Председник Међупарламентарне скупштине Православља, посланик Државне Думе Сергеј Гаврилов и поставили му директно питање: Оче Јефреме, да ли сте спремни да изразите чврсту, јасну позицију?”. Он је на то одговорио: „Ако би моја позиција избавила Украјину од хаоса, ја сам спреман да то учиним. Али, нажалост, данас је пасијанс толико компликован да се ништа неће променити од мог мишљења. "

На крају је отац Јефрем био присиљен да оде у Кијев. Он се молио, за њега су се молили. И мислим да је његово обраћење Богу било главно за његову одлуку. Даљи ланац догађаја је познат: у четвртак је одлетео у Кијев, а у петак, када је отишао у кијевску клинику, имао је пулс 212. Знам власника ове клинике, Елену Николаевну Прус, изванредна особу, прави лекар. А када је она урадила неопходне анализе, електрокардиограм срца оца Јефрема, видела је срчани удар и аритмију, због чега је одмах одлучила да га задржи на клиници.

А онда почиње прави циркус. После извесног времена, у клинику, са пропусницом, долази  представник Константинопољског патријарха, митрополит Амфилохије, притом не сам, већ са групом људи. Уверава се. И каже да ће његов "пријатељ" ускоро доћи. И лажни митрополит Епифаније стиже. Говоре грчки са оцем Јефремом (отац Јефрем влада само грчким – нап. „Борба за веру“), и старац му каже да мисли о украјинском народу и да учини све како не би било крви, како би се људи зближили. Говори као миротворац.

Лажни митрополит Епифаније у посети старцу Јефрему Ватопедском 

На крају, већ одлазећи, овај лажни митрополит замолио је да се слика са оцем Јефремом. Баћушкин помоћник, отац Теодох, прво је покушао да му објасни да то не треба чинити, јер је старац болестан. Али, наметнули су своју вољу. А сада, ако погледате фотографију, можете видети да је Епифаније буквално зграбио руку старца Јефрема. И били су обећали да је ова фотографија искључиво за приватни архив.

"Цариград": Но, она се одмах нашла на друштвеним мрежама и украјинским медијима. Штавише, то је било праћено лажним информацијама да је отац Јефрем честитао лажном митрополиту Епифанију на његовом избору и предстојећем "устоличењу". То је била очигледна провокација.

С.Р.: Апсолутна лаж! Рећи ћу вам више: Отац Јефрем увек покушава, као миротворац, да оправда такве ствари и такве људе. Као и [предстојатељ канонске Украјинске православне цркве], Његово Блаженство, митрополит Онуфрије. Узмимо за пример, када је релативно недавно пијанац Порошенко разговарао с њим и директно се ругао. А када је изашао, огорчени људи су почели да пропитују владику, на шта је он рекао: "Па, он не зна шта ради, био је пијан."

Оправдавање чак и таквих ствари особина је светих људи. И Блажењејшиј Онуфрије је такав, и отац Јефрем се такође стара да буде такав инструменат у Рукама Божијим. Да, њега су одмах хтели да компромитују. Али, још ћу Вам рећи: хтели су на било који начин да га доведу на ту „интронизацију“, чак и из болничког кревета, на носилима. Њима је сасвим свеједно да ли би он умро или не. И када је отац Јефрем отпутовао из Кијева из здравствених разлога, ни то није било лако: могло би се рећи да њега нису хтели да пусте. То је отворена бесовштина, она је очигледна из тих поступака.

Старац Јефрем и поглавар канонске УПЦ МП митрополит Онуфрије 

Веома бих желео да се обратим онима који познају оца Јефрема, који су били у Ватопеду, молили се, добијали ползу лично од старца, по његовим молитвама. Боли ме то што су неки од тих људи заузели супротну позицију, користе такве термине као што су „издајник“, „Јуда“, говоре да је старац требао да иде на Голготу и тако даље. Желим да кажем: људи, помислите шта се дешава, ово је удар на Атос, удар на Православље.

Убеђен сам: следећи удар ће бити на манастир Светог Пантелејмона.  Зар не видимо да су они најпре ударили на два манастира који су толико значајни за Русију и за светско Православље.  И уместо да се држимо заједно и да издржимо ове ударце, лако смо заведени. Бачена нам је „коска“: отац Јефрем је стигао у Кијев. И одмах су кренуле оптужбе: како је могао?! Али знамо га 20 година, а неко и више. Знамо да се моли за народ, подржава Његово Блаженство митрополита Онуфрија и верује да ћемо уз Божију помоћ моћи све заједно да превазиђемо.

„Цариград“: Постоје информације да су представници канонске Украјинске Православне Цркве, представници Блажењејшег митрополита Онуфрија, такође покушавали да уђу у клинику и посете оца Јефрема. Међутим, Служба безбедности Украјине није их пропустила к старцу. А, истовремено, пустили су лажног митрополита Епифанија. Ипак, колико знамо, док се опраштао од Кијева, отац Јефрем је рекао да подржава владику Онуфрија и сматра га канонским поглаваром Украјинске Цркве.

СР: Апсолутно је тачно! Ви поседујете информације. И веома сам захвалан „Цариграду” да је у ситуацији тоталног хаоса, када су људи у свој тој паници добијали разне узбудљиве трачеве, ви сте пружали искључиво проверене информације. Прошле суботе био сам у Тројици-Сергијевој Лаври, говорио сам врло отворено са њеним настојатељем, владиком Феогностом. Чак и он каже да је збуњен тиме што се дешава са оцем Јефремом. И Владика је такође уверен: то је борба против Свете Горе и са свим Православљем.

"Цариград": Познато је да су оца Јефрема покушали да уцењују темом коју су протеклих неколико година активно злоупотребљавали антицрквени либерални медији, покушавајући да докажу да је старац искомпромитован некаквом исфабрикованом криминалном прошлошћу,  због наводне умешаности у нелегалне трансакције са атонским некретнинама. Суд га је на крају у потпуности оправдао. Међутим, сада поново покушавају да покрену ову тему. Можете ли укратко прокоментарисати тај моменат?

С.Р.: Хвала Вам на компетентности! У самој ствари, прича о лажном кривичном делу је заправо анегдотска. Логике никакве није било, почевши од самог хапшења оца Јефрема од стране тужиоца. Тада сам био на Атосу, био сам близу. И након што је баћушка лично разговарао са тужиоцем 40 минута, он је изашао и рекао: „Оче Јефреме, чекам вас три дана, дођите сами у Атину“. И „преступник“ стиже у Атину: сусрећу га становници града са свећама, а шеф локалне полиције му даје своју канцеларију.

Наравно, било је много апсурда у свим овим стварима, али то опет указује да је отац Јефрем један од главних циљева ђавола. А патријарх Вартоломеј, када је овај кривични случај био измишљен, већ је покушао да га скине, али на крају је постигнут неки компромис. Отац Јефрем је предао управну власт манастира другој особи, док је он сам остао духовни руководитељ, игуман.

Али сада је, заиста, најлакше да се кривични поступак против игумана манастира Ватопед, по спољној директиви, поново актуелизује. И зато је отац Јефрем и данас талац непрекидно тешке ситуације.

 

УДАР НА СВЕТУ ГОРУ – УДАР НА ПРАВОСЛАВЉЕ

Старац Јефрем Ватопедски: "Рат се не води само против Русије, већ и против Православља"

„Цариград“: Ситуација је више него компликована. Упркос чврстој позицији већине атонских манастира, представници Свете Горе ипак су учествовали у кијевском сабату, названом „устоличење“. И како ће се сада развијати односи између наше Руске Православне Цркве и Свете Горе?

С.Р.: То је већ питање за врх Цркве. Али ја лично мислим, уважавајући Свјатјејшег Патријарха и читајући све његове изјаве, обраћање украјинском народу, знајући његову чврсту позицију према ономе што чини патријарх Вартоломеј, - да постоји појам као што је „дипломатија“. Требало је да радимо са Свештеним Кинотом Свете Горе, и било је могуће постићи да њихова позиција буде слична оној која је 2016. године била према Критском сабору, када је Кинот иступио са критиком тог сабора. И сада је позиција могла да буде далеко оштрија. У четвртак сам разговарао са Иваном Савидијем, и он такође каже да се позиција Кинота могла обликовати.

Осим тога, ту је Грчка Православна Црква. Још пре две године, они су гледали у нас, пажљиво ослушкујући наше мишљење. И сада се могло порадити да то тако и остане. Постоји позиција која се не може делити, али је немогуће увек је не ослушкивати: када смо ми празновали хиљадугодишњицу руског присуства на Атону, то се могло учинити мудрије, не „уливати“ све у један руски манастир, већ се постарати да то буде заједнички празник за све Светогорце.

И, наравно, подела монаха на националној основи је фундаментално погрешна. Монах не може бити грчки, руски, српски или грузијски. Монах је монах. То је особа која је „свима све“. И ја лично познајем много монаха не само на Атону, већ и овде у Валааму и у Тројице-Сергијевој Лаври. Сви они су људи са великом речју.

„Цариград“: Ипак, црквена дипломатија је у акцији. И зато је, после прекидања евхаристијског општења с Константинопољском патријаршијом, ипак одлучено да се руски поклоници могу исповедати и причешћивати на Атону. Направљен је изузетак са Светом Гором, и, вероватно, је то због чињенице да иако је Света Гора под јурисдикцијом Константинопољске патријаршије, ипак има одређену аутономију и сопствену позицију?

С.Р.: Додао бих: у стварности, однос према патријарху Вартоломеју на Светој Гори је крајње скептичан. На пример, недавно почивши старац Гаврило из манастира Дохијар готово да га је назвао слугом Антихриста. Углавном, својим животом и својим поступцима патријарх није ауторитет за Светогорце. Да, то је елеменат посебног статуса Атоса. Но, постоји и зависност од Константинопољске патријаршије.

Наравно, ако би од 15 Помесних Православних Цркава и њих пет заузело оштру позицију према чињењима Константинопољске патријаршије, ситуација би се променила. Јер монах је монах. Он се, на првом месту, моли. И чека званичну одлуку по питању таквих кључних општецрквених питања.

А то што је Свјатјејшиј патријарх Кирил дао могућност руским поклоницима да се причешћују у манастиру Светог Пантелејмона, то је здраво. Али, треба схватити и то да руски поклоници бивају и у другим манстирима. Јер, овом одлуком су, заправо, руска обитељ и њени монаси постављени насупрот неруским. Ни мени лично то није сасвим јасно.

„Цариград“: И на крају желели бисмо да Вам поставимо следеће питање: да, врх наше Цркве има свој посао. Али, и друштвене организације, православни медији и активисти такође треба да имају свој став према том питању. По Вашем мишљењу, шта ми, православни новинари, активисти и јавни делатници можемо данас да учинимо како би последице провокације против Свете Горе биле сведене на минимум.

С.Р.: Врло исправно питање. Наравно, свако на свом месту треба да уради свој посао. Ја сам веома захвалан „Цариграду“ и Вама лично на позицији, на искрености, па чак и смелости у изношењу чињеница. А то није мало. Мој телефон се „усијао“, стижу поруке, саопштења преко WhatsApp с коначним оценама: једни проклињу Константинопољског патријарха, други нападају нашег патријарха Кирила. Притом, нападају чешће мирјани и ређе свештеници, из дубине. Сматрам да је то такође озбиљан проблем – удар унутар нас...

Да, постоје црквене дипломате, они могу војевати као војска. Постоје новинари, такође и армија. Требали бисте имати позицију, не треба да, опростите на изразу, “прежвакавате”. То јест, морате рећи оно што мислите, знати шта сте анализирали и закључили. Али за већину људи сада је важно да не заблуде у проценама, у роњењу "лево-десно". Према томе, морамо се носити са собом и чинити оно што нам Господ даје прилику да учинимо. Ево, на пример, ја сада говорим оно што чему сам лично био сведок, оно што поуздано знам. Можда ће за некога то бити важно. То јест, чинити оно што треба на свом месту, а биће оно што ће бити.

 

Извор: „Цариград ТВ“

Превод са руског и приређивање: „Борба за веру“

 

Повезани текстови:

 Ванредна вест: Архимандрит Јефрем напустио Украјину; агенти СБУ спречили врх УПЦ МП да посети старца

Игуман манастира Ватопед Јефрем доживео инфаркт у Кијеву

Појас Пресвете Богородице у Русији (видео)

 Чудо у Русији! (фото-видео)

  Архимандрит Јефрем одведен са Свете Горе у затвор

        Архимандрит Јефрем ослобођен оптужби  

  Појас Пресвете Богородице, манастир Ватопед и игуман Јефрем (видео - 1. и 2. део на детаљније) 

   Искушења игумана Јефрема Ватопедског

  Појас Пресвете Богородице, архимандрит Јефрем Ватопедски и мистичка Армагедонска битка

Последњи пут ажурирано ( петак, 08 фебруар 2019 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 22 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.