header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow ПРАВОСЛАВЉЕ-актуелно arrow Јован Рњак: Једно другачије виђење
Јован Рњак: Једно другачије виђење Штампај Е-пошта
недеља, 28 јун 2015

Послушао сам ексклузивни интервју који је патријарх србски Иринеј недавно дао радио станици “Глас Србије”, одговарајући на питања водитеља о стању у Епархији  канадској, и о свом односу  са  владиком Георгијем.  Слушајући  патријарха, неупућени слушалац ће свакако  стећи утисак како је владика Георгије једини и највећи кривац за све проблеме који данас потресају Епархију канадску, да је некооперативан, и како не жели да изврши примопредају епархије. А он, патријарх је ето био и остао његов пријатељ, “све до данас”, како рече, савјетујући му благо и очински да се држи устава, црквених прописа и канона, и да не прави даље проблеме.

Не знам шта је патријарх мислио под оним “све до данас”, али већ у слиједећој реченици говори о разним причама које наводно у народу круже о непочинствима владике Георгија, и како, ето, хтио не хтио, и он сад мора да повјерује у то. 

Уз све дужно поштовање према високој функцији коју обвља патријарх Иринеј, хтио бих овдје изнијети једно савим другачије виђење свег овог безаконовања које ломи, и на крају ће, сви су изгледи, и да сломи Епархију канадску, са свим тужним и тешким посљедицама које ће из тог произићи. Нема сумње да  ће за све то опет бити оптужен владика Георгије.

Чињенице су, међутим, веома тврдоглава ствар, а ево само неких од њих:

•         Прије доласка комисије Синода  у Канаду у марту ове године, Епархија канадска је била узорна епархија у цијелој Србској цркви. Без имало сумње она би и данас била таквом, да издаја и безакоње које је услиједило нису узели маха. 

Епархију је владика Георгије са својим вјерним народом градио из темеља од кад је дошао на њен трон прије 31 годину. У нормалним околностима, сама та чињеница била би довољна да му се ода дужно поштовање и заслужено признање цркве.  Умјесто тога, као по команди, би извргнут бјесомучној хајци, линчу и клеветама сваке врсте. Од кога то би издан и зашто? Зар не од својих најближих сарадника и пријатеља, од оних за које је толико много учинио и којима је толико много помогао? Од оних који су се заклели живим Богом да ће свом архијереју бити послушни и вјерни као самом Христу? Злоба њихова и незахвалност потресају небо и земљу. И шта су они добили за узврат? Не знам са сигурношћу са чим су награђени, и о том да ли јесу или нису примили Јудине сребрењаке, и ако јесу, колико и од кога. Није ми познато и у то не бих улазио. Оставимо то правди Божијој да обрачун сведе и плате да у своје вријеме. Али једно чврсто вјерујем – а то је да су им душе потамниле, као чађу да су покривене. Можда то још и не примјећују, опијени тренутном влашћу и тапшањем по раменима. Да им се вољом Божијом, само на кратко отвори духовни вид, спознали би у тренутку да су као грана зелена одсјечена од дрвета, која ће за дан, два да се сасуши и у пећ баци.  А њима сад и само присуство владике смета. Подсјећа их на њихов гријех издаје. И то им душу притиска и мучи. А мука ће им бити сваким даном већа. Учиниће зато све  да га се некако ријеше, да му се трајно забрани служити,  да се рашчини, да се избаци из куће у којој станује, да га се истјера из Канаде, да га нема... О, како би им срца била пуна.

А са ким се наш патријарх окружио за све ово вријеме које је провео у Епархији канадској као њен администратор?  Авај, са тим и таквим које горе поменусмо. Погледајте само слике из свих градова које је походио. Свугдје исти ликови. Имам утисак да је свјатјејшиј патријарх поистоветио издајнике и безаконике, од којих добија “поуздане информације” о владики Георгију, са народом, па по њиховим дошаптавањима формира своје мишљење и доноси одлуке.. Нису они народ, Ваша Светости, нити га могу водити нити представљати.

 А колико могу бити мудре и далековиде одлуке тако формиране – процијените сами. Ево неких од њих – Не жели да га владика Георгије дочека на аеродрому приликом његовог доласка у Канаду; Ненајављено долази са аеродроме на капију манастира; Не служи са владиком ни једну свету литургију; Најприје му дозвољава, потом забрањује да служи у храмовима Канаде, укључујући и манастир. У образложењу своје одлуке каже да је владика Георгије у недјељу преподобног Јустина Ћелијског, провалио у конак манастира, одвукао народ са собом и служио у капели. И још да је дан прије тога, у суботу, истјерао из манастирске цркве  игумана и једног свештеника, који су се спремали да служе. Био сам присутан на обје те службе и знам да је стварност била другачија. У суботу су игуман и свештеник сами изишли из олтара, јер нису хтјели да служе са владиком. Нитко их није истјерао, сами су изишли. А шта се тиче недјеље – мимо сваког реда и устаљене дугогодишње праксе, гдје је света литургија почињала у 10 сати, а ваљда да би се напакостило владици, игуман је почео службу око 8:30 сати, са свега пар људи присутних. У редовно вријеме, прије 10 сати, окупило се у манастиру мноштво народа, али се служба у цркви већ приводила крају. Како се много њих спремило  за свето причешће, владика је замољен да службу обави у капели конака,  шта је он и урадио. Никаквих обијања брава и провала није било. Причестило се преко 50 вјерника. Па зар то не би требало бити владики на похвалу, а не за казну и забрану служења?

•          Готово све шта се чинило у вези са уклањањем владике Георгија са трона Епархије канадске, било је чисто безакоње. Почевши од завјере и издаје свештенства, недостављања оптужнице владики, кршења канона у Сабору, процедуралних грешака и пропуста при гласању итд. Уосталом, откуд уопште гласање и прегласавање у Сабору? Гдје ли је само нестала саборност која је красила нашу цркву вјековима? А кад нема саборности, лако је уклонити сваког архијереја којег се сматра неподобним или непослушним.  Потребна већина за надгласавање се увијек некако обезбиједи.

•         Па зар по канонима, прописима и уставу цркве, епископ не остаје доживотно на трону своје епархије? Зар њихов однос није симболично приказан односом мужа и жене у брачној заједници која је нераскидива?  Патријарх нам рече да постоје само три разлога кад епископ може да буде замијењен или уклоњен са трона: прво - кад се  сам повуче, друго - по доказаној немоћи или смрти и треће - по доказаном преступу.  Али ни један од тих услова није испуњен код владике Георгија.  Па ипак је смијењен.  Је ли то  можда “шта народ свашта прича о владики”, како рече патријарх, довољан разлог за смјену?  Или је то, а да ми и не знамо, већ постало правило и ваљани  черврти разлог за смјену епископа? Такав би се утисак засигурно могао стећи на основу догађања у нашој цркви од 2010 године наовамо.  Или се ту ипак ради о сасвим другим, скривеним, тајним, и у својој суштини мрачним разлозима за смјене епископа? 

Сплетом околности био сам са двојицом пријатеља присутан састанку на који је патријарх позвао владику Георгија у  вечерњим сатима у недјељу 21. јуна у конаку манастира. Требали су да се договоре о детаљима примопредаје пред патријархов повратак у Србију. Наша намјера је била да патријарху поставимо неколико питања, да му изнесемо своје мишљење о узроцима данашњег хаоса у нашој епархији, уколико буде хтио да нас саслуша. Били смо немало изненађени скупом који смо затекли у просторији. Поред патријарха и владике било је ту неколико свештеника и цивила, укључујући  Милана Лешића и једног цивила за којег смо касније сазнали да је био члан комисије Синода, а којег нисмо познавали. Најблаже казано – нису се баш обрадовали нашем доласку.  Ипак смо остали ту око сат времена, у невјерици слушајући како се дрвље и камење са свих страна обрушава на владику. Човјек да не повјерује. А овамо су им пуна уста слоге и братске љубави. Авај, ништа од тога не видјесмо. Свједочимо само да се владика Георгије сво то вријеме држао мирно и достојанствено. Одговарао је на питања и оптужбе како је знао и умио, мада су га сваки час дрско пресјецали. Тужно је било гледати и слушати како се патријарх опходи према једно заслужном српском епископу, према свом брату у Христу, а у исто вријеме подржава све нападе на њега.  А овај га је молио, три пута га је молио, да му дозволи службу да врши, и Богу да се моли у црквама и манастиру. Али дозволе није добио. Тада је владика напустио састанак, пожелевши претходно патријарху срећан пут, и тражећи да истину о њему пренесе цркви. 

Ми смо постављали  патријарху више питања, и износили своје мишљење о свему шта се дешава, не гајећи илузије да то може утицати на његове одлуке.  Али свеједно, хтјели смо да чује.  Питали смо га и зашто је смијенио пет епископа за тако кратко вријеме, зашто се окружио кривоклетницима и клеветницима. Питали смо га како то да владику Георгија није одмах рашчинио ако је заиста имао такве чврсте доказе о његовим преступима. Али не доказе типа “свашта се у народу прича о владики”. Никакве конкретне и цјеловите одговоре нисмо добили. Причали смо му да познајемо владику Георгија 27 година и ништа од тих небулоза и оптужби нисмо примијетили, а патријарх нам у одговору цитира апостола Павла како љубав све покрива.  И на крају ево један бисер – покушао је патријарх да нас увјери да смо само нас двојица, ми који му постављамо питања, да смо само ми у цијелој Епархији канадској, против овог шта се сада збива. Мислим да је ова тврдња патријарха истинита таман онолико колико су истините и све оптужбе против владике Георгија. Бог Свевишњи да нас освијести, промудри и мир врати Епархији канадској. 

Јован Рњак

Торонто, 26. јуна 2015.

Извор: „Источник истине“

Последњи пут ажурирано ( недеља, 28 јун 2015 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 42 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА

ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.