header image
Владимир Димитријевић: Уместо одговора г. Новалији Штампај Е-пошта
субота, 24 јун 2017

 Поводом писма г. Новалије, које је објављено на „Борби за веру“, добио сам електронском поштом писмо једног мог брата у Христу, које у целини наводим:  

Помоз Бог, брате Владо, 

 прочитао сам писмо, реаговање на твој текст о светом Николају. Много тога је сушта истина. Међутим, мислим да никако не можемо Николају да спочитавамо и постохридски екуменизам "барем као убеђење, ако не као праксе", како каже аутор. То је исувише слободна мисао, једнако као и она да се упокојио ван традионионално православних заједница зато што је "дијелио многа увјерења американских модерниста". Читав "Љубостињски стослов" сведочи супротно. Ту је Николај јасно и недвосмислено исповедио свој став о екуменизму, модернизму, јеретичком богословљу, и упутио очински позив свим учитељима и верским старешинама западног света. Православна Црква је једина у свету, пише овде Николај, Мајка Црква, која је једина очувала веру у Господа Христа „не ради славе своје него Христове, и не ради спасења само својих народа него свих будућих поколења у свима народима на земљи, ако ови хтедну отворити своје срце и свој ум и видети где им је спасење. Будућност човечанства у неизбежној је вези са Православљем. Услишите вси јазици и покарјајтесја, јако с нами Бог.“  То је коначан Николајев став, став који је дуго ницао и узревао а у коме се одржала његова аутентична (и сада већ трезвена) свечовечанска љубав коју је сведочио у Америци и с којом је коначно изашао пред Господа Христа. Сигурно да има још много тога што би се могло навести. Не треба мешати Николајеву екслисиологију и Николајево човекољубље. У првоме је лутао и кривудао, у другоме је непрестано узрастао.“     

 И сам се у потпуности слажем с овим писмом, додајући да англиканци у време кад је Николај настојао да сарађује с њима нису били ово што су данас, поготово кад је морал у питању. Када је сестра краљице Елизабете, Маргарета, покушала да се уда, средином прошлог века, за једног официра – распуштеника, Питера Таузенда, за шта је краљица чак била спремна да је подржи, англикански бискупи су одлучно устали против тога, и венчања није било. Они су јасно рекли да би то било изругивање јавном моралу хришћанске Енглеске. Данас, када су англиканци изгубили сваки морал, и када содомитство бива проглашено за нешто уобичајено, јасно је да је отпадија разорила англиканство до темеља.

Ипак, захвалан сам господину Новалији на јављању и озбиљном писму; настојаћу да се темом начетом у мом претходном тексту бавим и даље, идући у 19. век и на почетке односа православних Серба са англиканцима, попут Виљема Дeнтона, чија је књига „Србија и Срби“ недавно изашла и код нас. Мислим да у овако тешким временима не смемо прећуткивати ништа из наше црквене историје, јер само то је пут ка трезвености и оздрављењу, тако нам неопходнима у ове дане. 

 ВЛАДИМИР ДИМИТРИЈЕВИЋ                              

Последњи пут ажурирано ( субота, 24 јун 2017 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 41 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА

ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.