header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow МИСИОНАР arrow Хришћански поглед на светска уживања и забаве
Хришћански поглед на светска уживања и забаве Штампај Е-пошта
недеља, 29 новембар 2020
           Хришћанска вера не забрањује сасвим светска уживања и забаве, а особито их онда дозвољава, када служе као одмор од фисичкога и умнога рада. Осим тога весеља и забаве су дозвољене као израз пријатељства и гостољубља, као знак поштовања и као израз породичне, местне, или народне радости, и као разумна средства, која зближавају људе и утврђују међу њима узајамну слогу и љубав.

Сам И. Христос посећивао је весеља и гозбе, које су му спремали из љубави и поштовања. Тако је Он био на свадби у Кани Галилејској; ишао је на обеде к богаташима, фарисејима и митарима (Лук. 5, 29; 11, 37; 14, 1; 19, 5-10); бивао је дочекиван у кући Лазаревој; био је с Лазарем на вечери у дому Симона губавога и дозволио, да му Марија с радошћу драгоценим миром ноге помаже (Јов. 12, 1-3.).

Да би забаве и уживања била корисна души и телу, треба:

а) бирати само невине забаве и уживања, која нису опасна по здравље и моралну чистоту и саблажњива за ближње;

б) забаве треба да буду у згодно време, које је слободно од дужности и на њих не треба трошити више времена, него колико је нужно ради разонођења и укрепљења душевних и телесних сила, па их у згодно време и прекинути;

в) ваља пазити, да забаве и весеља буду на згодном месту и да су удешена према сталежу, имању, узрасту и полу, јер свака забава не приличи сваком и свагде. - У погледу забава и весеља овако вели премудри Соломон: "Весели се младићу за младости своје и нека те весели срце твоје док си млад, и ходи без порока, куда те срце твоје води и куда очи твоје гледају; али се сећај да ће те за све то Бог извести на суд". (Еклез. 11,9.).

Примедба. Забава има много и различитих. Најкорисније су оне, којима се човек усавршава и некој вештини, као н. пр. у свирци, певању, сликању, цртању и т. д. Моралну вредност других забава треба пресуђивати не само по њиховој к а к в о ћ и  и  п р е д м е т у, него и по н а ч и н у, како се обављају и какве п о с л е д и ц е имају. Између осталих спомињемо ове обичне забаве:    з а б а в ни  и  п о у ч н и   п р и ј а т е љ с к и  р а з г о в о р и,  п о з о р и ш н е   п р е д с т а в е,    г о з б е  и  части,  и г р а њ е,  р а з н е  н е в и н е  и  п о у ч н н е  и г р е,  а  о с о б и т о    ч и т а њ е  к о р и сних  к њ и г а   и т. д. (Нека учитељ растумачи ученицима корисну и поучну страну ових забава,као и шкодљиви им утецај и границе, до којих могу ићи.).

 

"Православна моралка", Сава Теодоровић, Нови Сад 1899, Фототипско издање Св. арх. синода СПЦ, Београд, 1991.

У тексту задржан оригинални правопис.

За "Борбу за веру" приредио: В.Ј.

Последњи пут ажурирано ( уторак, 01 децембар 2020 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 81 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.