"Свет, лишен Васкрса, не може остати без Божића" Неко "би могао да постане нови Максим Исповедник, али није хтео", а неко ову духовно жељену шансу није пропустио. Чудесне примере стајања у вери пројављује, у наше дане, Кипарска Православна Црква.
У вези с новим мерама забрана и ограничења, објављеним ових дана од стране владе Кипра ради борбе против "пандемије" короне, ученик познатог старца Пајсија Светогорца, митрополит Морфијски (Кипарска Православна Црква) Неофит (Масурас) са својственим му дерзновенијем (смелошћу) изјавио је "да се храмови на Кипру, упркос указу владе, усред пандемије неће затварати". Све последице свога благослова верницима - да посећују храмове, учествују у Светим Тајнама и, посебно, у свет(л)е дане Божића - владика Неофит је обећао да ће преузети на себе. "Ако будем морао ја сам спреман да се судим са владом", изјавио је он. Уведене карантинске мере митрополит је оценио као "псхихолошки притисак и покушај да се људи натерају да "моле за вакцину", која је потребна влади због "дигитализације људи". Што се тиче закона о увођењу мера ограничења, он је рекао да је Црква "јача држава", којој је две хиљаде година, и она има право да издаје сопствене законе и указе. "Ако влада издаје законе за заштиту, како она мисли, физичког здравља грађана, то Православна Црква већ две хиљаде година има своје Свето Предање и своје законе и Свете каноне за очување духовног и телесног здравља верујућих", - рекао је митрополит. После тако категоричне изјаве владика Неофит је пао у немилост световних и црквених власти, али стекао и брзо растућу популарност у народу који га, с правом, велича као исповедника вере. У јуну ове године на кипарској телевизији је изашао опширан интервју с митрополитом Неофитом, у коме се расправљало о најважнијим савременим проблемима. Владика је признао да је затварање Цркве на Васкрс њега затекло: "То противречи мојим схватањима! На људе у време пандемије и на пандемију се не може посматарати само као на тело, које је изложено опасности од болести. Важно је схватити да је човеку неопходна и психолошка и духовна подршка. Ми нисмо позивали на "непослушност", како су о томе "зазвонили" у медијима, демонизујући део свештенства. Ми смо рекли да ћемо држати растојање међу верницима, како то захтева министарство здравља и закон о спровођењу санитрних мера, али у исто време ми ћемо се придржавати и Јеванђељских заповести. Међутим, у оним случајевима када дође до "сукоба" и закони државе буду противречни заповестима Христовим, Светом Јеванђељу, ми ћемо се потчинити нашем Владици - Христу. Причешћиваћемо људе, како смо увек и причешћивали, делићемо верницима нафору, целивати и поклањати се светим иконама и десници свештеника". У позадини недавног догађаја, повезаног с противканонским помињањем руководиоца (сасвим одговарајући израз, прим. прев.) једне од украјинских расколничких група од стране архиепископа Кипарског Хризостома Другог, и након инцидента односно решења синода РПЦ да не помиње Кипарског архиепископа и прекине молитвено и евхаристијско општење са њим (а такође и са јерарсима Кипарске Цркве, који ступају у црквено општење са украјинским расколницима) - су антиглобалистичка иступања кипарских представника крила клирика-традиционалиста и све су гласнија, а владика Неофит далеко је од тога да је једини, да је "глас вапијућег у пустињи", што не може а да нас не обрадује. Кипраски митрополити Атанасије, Николау, Исаија и Никифор Кикотиси, а такође и епископ Николаос Тимиадис отворено су изразили свој протест понашањем њиховог Представника у односу према Украјинској Православној Цркви, учествујући, по њиховом убеђењу, у издаји Константинопољског Патијарха Вартоломеја. Тако да је недавно увођење строжег карантина од стране световних власти само долило уље на ватру и без тога већ распаљеног унутарцрквеног пожара у њедрима Кипарске Православне Цркве. Ове седмице, 10 децембра, критиком световних власти иступила су још два кипарска митрополита, који су, такође, ратовали за неизмењено прослављање Божића у отвореним храмовима. Да поново размотри своје ставове позвао је владу Митрополит Патоса Георгиос, који је рекао, да "свет, лишен Васкрса, не може остати без Божића". Истог дана, званичним писмом председнику Кипра обратио се митрополит Тамаски и Оринијски Исаија, дипломац Московске духовне академије и чест гост ИППО (Императорское Православное Палестинское Общество - Императорско православно палестинско друштво, основано 1882.г.). Епископ је позвао председника да поново размотри своје решење о затварању храмова на светли празник Христовог Рождества. Посебно је приметио, да "су објављене мере владе несразмерно строге и крајње неповољне за психичко здравље људи, које се, по сведочанствима државних служби за очување психичког здравља, од почетка пандемије нагло погоршава. Народ је у очајању!" - закључио је владика Исаија. То се и види... Дешавања, која се одигравају ових дана у главном граду Кипра - Никозији, томе су непосредна потврда. "Sigma life" саопштава, да су 10. децембра увече почели масовни протести. До зграде информативног комплекса "ДИАС" дошло је хиљаде људи, да би поручили влади, да су они против корона-вирусних мера и корупције. Људи су изразили своје негодовање и на адресу средстава јавног информисања и новинара - они су огорчени њиховим лажима. Протестанти су узвикивали пароле, ломили паркиране аутомобиле и нападали полицајце. У неким случајевима полиција је чак морала да употреби сузавац. Као резултат сукоба троје људи је повређено. Али ради тога, да би се правилно оценио наступ кипарских грађана, морају се знати особености темперамента тог јужног народа. Реч је о томе, што сам имала прилику да неколико година живим на Кипру. Тако да, сталоженијег и уравнотеженијег народа тешко је наћи. Зато, гледајући данас на сцене разјарених добродушних Кипрана ја могу само да раширим руке. ...Посматрајући шта се данас дешава у њедрима Православне Цркве - узбудљиво је и занимљиво. Не по простим чињеницама него по садржају. Епохални прелаз човечанства у бездушну и бездуховну "нову дигиталну еру" рађа потресе глобалних размера. Не може се а не реаговати на најјаче грчеве и живо тело Цркве. Превише дуго и превише упорно нас је успављивао непријатељ рода људскога потрошачком идеологијом. Велики Вавилон 2 (данашњи свет) показао се и вишим и фантастичнијим од првог (библијског). Историјски, исповедништво се рачунало вишим не само од "презвитера", него и од "пророка", и приближило се, по части, к апостолима. Тако, у наш духовно успавани век улазе нови Јовани Руски и Максими Исповедници. Време је за буђење! Превод са руског за "Борбу за веру": В.Ј. Извор: "Руска народна линија" |