header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow ПРАВОСЛАВЉЕ-актуелно arrow Зашто виче Еп. Иринеј Буловић?
Зашто виче Еп. Иринеј Буловић? Штампај Е-пошта
четвртак, 10 септембар 2009

Еп. Иринеј Буловић

Разне врсте болести зависности

Image        На  самом крају свог интервјуа Политици (бр. 34424 од 8. септембра 2009, стр. 1 и 6) преосвећени Епископ рашко-призренски г. др Артемије, после разних оптужби на рачун Србије као државе, није издржао, а да успут не нападне и Српску Патријаршију реченицом Патријаршија зависи директно од власти у Београду. Као увод у напад служи му његова претходно исказана претпоставка да је игуманија манастира Пећке Патријаршије „можда имала консултације са Патријаршијом у Београду".

Немам намеру ни потребу да коментаришем његове оцене о понашању Србије према сопственој јужној покрајини. Претпостављам да ће му државни органи одговорити, а из Политике од 9. септембра видим да је то, без улажења у детаље, на крајње одмерен и културан начин, већ учинио министар за Косово и Метохију, г. Горан Богдановић. Наравно, морам да напоменем да мој сабрат у епископској служби нема морално право да приписује Србији небригу о Србима или о нашим светињама на Косову и Метохији јер, као мало ко, има непосредна сазнања о залагањима и улагањима Србије, чији је и он сâм итекако велики корисник.

Али ево мога дужнога  коментара на ударну завршницу интервјуа!

Прво, игуманија није можда имала консултације са Патријаршијом него је Патријаршија једина надлежна институција на коју се она по било ком питању обраћа. Из формулације владике Артемија недовољно обавештени читалац би још могао стећи утисак да је игуманијино - не евентуално него сигурно - обраћање Патријаршији нека врста кришом извршене, малтене илегалне акције. А ствар је проста: Пећка Патријаршија као ставропигијални манастир у непосредној је јурисдикцији Патријарха српског, односно, у садашњим околностима, у надлежности Патријарховог заменика, високопреосвећеног митрополита Амфилохија. Владика Артемије није надлежни епископ за Пећку Патријаршију.

Друго, под пуном одговорношћу, пред Богом и људима, тврдим да Патријаршија српска не зависи, ни директно ни индиректно, од „власти у Београду" (како се изволео изразити мој брат и саслужитељ) нити од било ког овоземаљског чиниоца. Сваки пропуст у Патријаршији може бити само плод наше људске слабости, неумешности, понекад недораслости изазовима времена, а не спољашњих утицаја. Према томе, оптужба преосвећеног г. Артемија дубоко је неправедна јер је лажна. Њу, као и читаву посветовњачену, исполитизовану интонацију интервјуа, сматрам потпуно непримерeном за православног епископа.

Да  ли пак мој у  Христу брат и његово укупно понашање од некога или од нечега зависе или не зависе, то нека по савести  просуди он. Исто важи и за мене и  за свакога. 

Епископ бачки Иринеј,
члан  Светог Синода и
председник Информативнe службе
Српске Православне Цркве

            http://www.spc.rs/sr/razne_vrste_bolesti_zavisnosti

 

+++

Интервју: Епископ рашко-призренски Артемије

Држава мора да каже шта да се ради

Ако треба да се потпишу уговори са КЕК-ом, и ако то није ништа, треба то да нам кажу. Ако не треба да се потпишу, нека нам и то кажу, па да заједнички тражимо решење

Епископ рашко-призренски Артемије, чије се привремено седиште епархије налази у Грачаници, каже за „Политику” да је Пећка патријаршија добила струју зато што је потписала уговор.

Ко је потписао уговор са КЕК-ом?

Ваљда је игуманија, ко би други.

Значи у осталим манастирима још нема струје зато што нико неће да потпише тај уговор.

Да, ми не желимо да потпишемо такве уговоре.

Како мислите да ћe се решити тај проблем?

Па, видећемо. Ми смо то већ решили. Свећама и кандилима.

Као у манастиру Гориоч, коме је струја искључена још у фебруару?

Да. Шпанци су до сада помагали да се та ситуација преброди. Али они су отишли, манастир је остао. Ови нови, који су дошли тобоже да га штите, нису спремни да дају струју. И тако то иде.

Када је искључена струја рекли сте да од државе очекујете да реши овај проблем, јер сте грађани Србије и манастири су власништво Србије.

Наравно да очекујемо да наша држава каже неку реч, да нас саветује шта треба да урадимо. Али да то буде званично: написмено и потписано.

Нисте ништа слично добили?

Не, и не верујем да ћемо добити.

А да ли сте усмено добили неку препоруку шта да радите?

Не, ништа.

Имате ли контакте са Министарством за Косово и Метохију?

Наравно да имамо. Упућивали смо званичне акте, али нисмо добијали решења. То су лоши знаци. Да наша држава тако ћути и не нуди никакво решење. Ако треба да се потпише и ако то није ништа, треба то да кажу. Ако не треба да се потпише, нека нам и то кажу. Али онда треба заједнички да нађемо решење.

До тада ћете да живите уз свеће?

Сад ћемо опет морати тако. Тако су живели монаси 1000 година пре нас.

Да ли сте можда тражили неку интервенцију Еулекса или неких међународних институција?

Не, не, не. Они нису дошли доле да решавају наше проблеме него да их стварају, наравно.

Мислите да никакву улогу неће играти ни то што је Грачаница манастир под заштитом Унеска?

Без обзира на то.

Ви сте рекли да нећете да потпишете уговор са КЕК-ом зато што би то значило признање независности Косова.

Не да би значило него би и било.

Значи да је решавање проблема са струјом, која је искључена манастирима, препуштено одлукама старешина тих манастира?

Исто као што је било са српским селима на Космету. Једно по једно село су искључивали и на тај начин их принуђивали да склопе неке уговоре. Нека нису, а друга јесу. А држава је прећутно одобрила и пристала на такав поступак, јер није дала никакво решење за наш народ, наша села. Као што сада нема решење за манастире.

Зар није чудно то што се игуманија одлучила да потпише уговор без консултација са неким?

Можда је имала консултације са Патријаршијом у Београду.

Да ли сте се ви консултовали са Патријаршијом у Београду?

Не. Патријаршија зависи директно од власти у Београду.

         Биљана Митриновић

         [објављено: 08/09/2009]

http://www.politika.rs/rubrike/Politika/Drzava-mora-da-kaze-shta-da-se-radi.sr.html

Последњи пут ажурирано ( четвртак, 10 септембар 2009 )
 
< Претходно   Следеће >
УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 6 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА

Тело не може ни љубити ни мрзети. Не може се тело заљубити у тело. Способност за љубав припада души. Кад се душа заљуби у тело, то није љубав но жеља, пожуда. Кад се душа заљуби у душу, не кроз Бога, то је или дивљење или сажаљење. Кад се пак душа кроз Бога заљуби у душу, без обзира на изглед тела (лепоту, ругобу), то је љубав. То је права љубав, кћери моја. А у љубави је живот.

Свети Владика Николај, "Касијана"

Научник привлачи знањем, богаташ богатством, леполик лепотом, вештак вештином. Свак од њих привлачи ограничен број лица. Једино љубав привлачи сва људска бића. Привлачност љубави је неограничена. И учен и неук, и богат и сиромах, и вешт и невешт, и леп и ружан, и здрав и болестан, и млад и стар – сви хоће да буду љубљени. Христос је распростро своју љубав на све, и љубављу привукао к себи све. Својом љубављу Он је обухватио и мртве, давно иструлеле и од људи заборављене.

Свети Владика Николај , "Касијана"

Човек и мртав жели да буде љубљен. И после смрти бори се против смрти. Зато се многи труде, да завештањима и задужбинама обезбеде љубав према себи и после смрти. И жив и мртав човек жели да буде љубљен. Сродници могу да имају љубав према умрлим сродницима. А Христос рече: „Кад ја будем подигнут од земље, све ћу привући к себи“ (Јован. 12, 32). Подигнут на крст Он је својом жртвом из љубави према свима привукао к себи све, чак и душе умрлих из Ада. Пре Христа, кћери моја, није постојала наука о љубави, нити религија љубави.

Свети Владика Николај, "Касијана"


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.