header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow СВЕТА ЛИТУРГИЈА arrow Ексклузивно: Литургијско спомињање Свете Тројице (факсимили рукописа Св.Владике Николаја)
Ексклузивно: Литургијско спомињање Свете Тројице (факсимили рукописа Св.Владике Николаја) Штампај Е-пошта
уторак, 22 децембар 2009

Из досад необјављених рукописа Светог Владике Николаја ексклузивно на „Борби за веру“ објављујемо текст „Литургијско спомињање Свете Тројице“. У овом је тексту Свети Николај Жички јасно рекао да се као саставни део епиклезе у Православној Цркви користи и Тропар трећег часа, чиме се свима који имају очи да виде и уши да чују ставља до знања шта је истинско предање Цркве од Истока.

 +++

ЛИТУРГИЈСКО СПОМИЊАЊЕ СВЕТЕ ТРОЈИЦЕ

Свака служба Православне Цркве почиње или са „Благословен Бог наш, сада, свагда и увек“ или „Благословено Царство Оца и Сина и Светога Духа, сада и увек и у векове векова“, или (јутрење): „Слава Светој, Једносуштној и Животворној Тројици, сада и увек“.

+ + +

Најизражајније химне Једном Богу у Три Лица и једној суштини су тропари Полуноћнице и стихире на Педесетницу. Ове стихире јасно описују личне особине сваке од Божанских личности. Божанска и људска природа Христа, Сина Божијег, најчудесније се опева у тзв. „Догматицима“ (има их осам) у Октоиху.

Божанство Светог Духа, Његова истоприродна једнакост са Оцем и Сином, и Његова животворна делатност у целокупној твари, јасно су наглашене у антифонима. Увод у Свету Евхаристију као и у неке друге, мање службе, почиње призивом: „Царе Небески, Утешитељу, Душе Истине“, итд.

У возгласима се помињу све три Божанске Личности, али им се обраћамо у једнини, са „Ти“, као на пример: „Јер Теби приличи свака слава, част и поклоњење, Оцу и Сину и Светоме Духу, сада и увек и у векове векова“. Или: „Јер си Ти Бог милости и сажаљења и човекољубља, и Тебе славимо, Оца и Сина и Светога Духа, итд“

*

У литургијским молитвама подједнако се молимо и једнаку част узносимо Сваком од Тројице.

*

Најваћи удео у Литургији има Дух Свети приликом освештања дарова. Свештеник призива Господа Христа да нам пошаље Свога Светога Духа као што Га је послао „у трећи час“ апостолима. После тога он се моли да се хлеб и вино претворе у Христово тело и крв. То је најузвишенији тренутак Свете Литургије.

***

Свих седам Светих Тајни обављају се у име Оца и Сина и Светога Духа.

Рецимо: „Крштава се слуга Божји (име) у име Оца и Сина и Светога Духа“.

Слична формула се употребљава и у другим Свештеним и Светим Тајнама.

***

Освештање  воде, уља, семена, брашна, соли, дома, њиве, одеће, итд. – све Духом Светим (види Требник).

Свети Николај Жички

(са енглеског: Владимир Димитријевић)

            

                             ФАКСИМИЛ РУКОПИСА СВЕТОГ ВЛАДИКЕ НИКОЛАЈА

Сл. 1
Image

Сл. 2
Image

Приређивач: "Борба за веру"

Последњи пут ажурирано ( субота, 19 март 2016 )
 
< Претходно   Следеће >
УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 8 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА

ДАНАС ПРОСЛАВЉАМО:

САБОР СВЕТОГ ЈОВАНА, ПРЕТЕЧЕ И КРСТИТЕЉА ГОСПОДЊЕГ

+ + +

ПОУКЕ СВЕТИХ ОТАЦА О БОГАТСТВУ И СИРОМАШТВУ

Љубав према земаљским стварима помућује ум и срце, док презир према њима доноси мир и тишину (авва Исаија).

-Сиромаштво лишава многих земаљских угодности, зато води путем који је слободан од многих опасности.

-Нећемо желети сувишно. Бићемо задовољни малим – и увек ћемо бити богати (Свети Јован Златоуст).

-Сиромаху су потребни само храна и одећа, док су богатоме потребна имања, куће, гозбе, почасти, безбедност, слава (Свети Јован Златоуст).

-Нека те не заводи туђе добро, јер ћеш и своје брзо оставити (Свети Димитрије Ростовски).

-Угађање телу и уживање у великом богатству и власти, представљају смрт за душу. Напротив, рад, трпљење, сиромаштво праћено благодарношћу, и умртвљивање тела – живот су душе и пут до сваке утехе. Почетак греха је похота, кроз коју разумна душа гине. А љубав представља почетак спасења и Царства Небеског за душу (Свети Антоније Велики).

-Не завиди богатима и не тугуј што немаш богатство, јер оно никако није обележје истинске среће и задовољства.

-Имати богатство, то никако не значи бити спокојан, задовољан и не желети ништа више. «Ти тугујеш – вели свети Златоуст – кад видиш богатог, а он тугује много више од тебе, кад види некога ко је богатији од њега».

-Боље је живети у сиромаштву, него у неправедно стеченом богатству (Свети Тихон Задонски).

-Богатство се не састоји у томе да се поседује благо, него да се не брине о његовом прибављању (Свети Јован Златоуст).

-Ко је погазио страст према богатству, тај је богатији од свих (Свети Јован Златоуст).

-Не имати богатство, него немати потребу за богатством – то је највеће богатство (Свети Исидор Пелусиот).

-Богу нису угодна велика дела, него велика љубав са којом се она чине (Свети Василије Велики).

-Кад је неко лењ у нечем малом што зависи од њега, не веруј да се разликује ни у великом (Свети Исак Сиријац).

Нема ничег великог кад је мала љубав, и ничег малог кад је љубав велика (Свети Василије Велики).


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.