ЦРКВА БЕЗ ЈЕДИНСТВА Одлука Синода СПЦ да владики Артемију забрани сва свештенодејства до јесењег Светог архијерејског сабора, 17. новембра, не значи да је црква у расколу, сматрају верски аналитичари и познаваоци канона и Устава СПЦ, док социолог религије Мирко Ђорђевић каже да се црква већ налази у расколу јер је обострано констатован, од владике Артемија с једне и Синода, Сабора и патријарха Иринеја с друге стране. Јединства у СПЦ нема, то је очигледно, на једној страни је Синод, на другој Артемије и део монаштва.
Сличну ситуацију имали смо и у време патријарха Германа, коме је данашњи патријарх Иринеј тада био викар. Епископ Дионисије, у америчкој парохији, одбио је послушност Синоду, Сабору и патријарху. Расколи су тешке ране, које и после доста година не зарастају – упозорава Ђорђевић. Он каже да је јасно да патријарх Иринеј неће одустати, јер се припрема оптужница против владике Артемија пред Високим духовним судом. – Оптужницу ће заступати лично патријарх, као председавајући. Оно што би могло да уследи јесте рашчињење владике, што би значило да ће га Црква изопштити из својих редова и да ће на његово место епископа Рашко-призренске епархије доћи неко други, што је већ и учињено – додаје Ђорђевић. Димитрије Калезић, теолог и бивши декан Богословског факултета у Београду, каже да сама реч раскол значи разлаз, и да то не представља догматску, већ дисциплинску ствар. – Не постоји етика као нека дисциплина хришћанства, она представља остварење догматских начела, односно њихово спровођење у живот. Саборност чини заједницу Бога, анђела, светаца и на земљи људи грешника који верују и спасавају се – објашњава Калезић. ___________________________ Папина посета испит за СПЦ Димитрије Калезић сматра да је најављивана папина посета црквено, али и државно питање. - Државно, јер је папа шеф државе Ватикан, а црквено, јер је и поглавар римокатолика. Уколико би папа долазио у посету СПЦ, та посета би требало да кулминира у заједничкој служби, коју ми немамо од 1054. године – наглашава Калезић. __________________________ Правник и стручњак за Устав и канонско право СПЦ, Жељко Жугић Которанин упозорава да до раскола још није дошло, премда, како је рекао, у цркви су мишљења дијаметрално постављена. – Сви делови цркве су још у међусобном општењу, али до раскола може доћи тек ако се толико наруши јединство цркве да дође до престанка општења једног дела цркве са другим делом, када ће један део отпасти. У расколу је најтеже установити ко је расколник – истиче Которанин и сматра да је процес рушења канона почео још 2005. - Тада је владики Артемију наређено да обустави процес накнаде штете пред судом у Стразбуру, због догађаја од 17. марта, на шта Синод није имао право, јер је извршио неканонски упад у архијерејска права владике. Па даље можемо ићи преко меморандума, затим догађаја у манастиру Дечани, када је игуман отказао послушност владики Артемију, што је Синод опет аминовао. И даље, све до кулминације у фебруару, када му је накононски одузето управљање епархијом – подсећа Которанин. Он објашњава да је екуменизам процес глобализације на терену религије. - Политичка и економска глобализација не може да иде без глобализације религије и сви који се томе супротстављају морају бити уклоњени, према мишљењу оних који данас седе у Синоду СПЦ. Тај процес је продукт овог времена, а црква се не сме мењати, јер она мора да предаје учење онако како је примљено. Да ли је расколник онај који чува учење како га је примио, или онај који уводи новине? – пита Которанин. Две епархије "нису српске" Жељко Жугић Которанин каже да процес растакања СПЦ и раскол не треба везивати само за случај владике Артемија, јер се он може догодити и на другој страни. - Шумадијска епархија је из свог назива већ обрисала реч "српска", као и Митрополија црногорско-приморска. Не би ме зачудило да се и епископи у БиХ одвоје - каже Которанин. Повиновање охолој забрани - Најпобожније пред Господом било би поштовати све неправедне казне и подносити прогоне и мучења, све док они који кажњавају не постану отворени јеретици. Дуготрпељивост подношења страдања владике Артемија ради јединства Цркве, ево и сада повиновање страшно охолој новој забрани богослужења, која се изриче у само екстремним условима, показује народу христолики пут који треба следити – истиче отац Антоније, рашчињени црноречки монах. Артемије поштује забрану Умировљени епископ Артемије, после уручења одлуке Синода СПЦ о забрани свих свештенодејстава до редовног јесењег заседања Сабора, јуче није учествовао на литургији у манастиру Шишатовац. Како „Правда“ сазнаје, неће свештенодејствовати ни на данашњој манастирској слави. - Сада није време да говорим о томе. Доста сам рекао- кратко нам је одговорио Артемије када смо упитали да ли ће поштовати забрану Синода, и – спустио слушалицу. Судећи по досадашњем неучествовању у свештенодејству манастира Шишатовац, у ком се налази откако је изгубио трон ЕРП, владика ће се засад, вероватно, повиновати и овој одлуци Синда. Извор: „Правда“ (штампано издање), уторак, 21. септембар 2010. Приређивач: „Борба за веру“ |