Напомена преводиоца: У Русији је режисер А. Учитељ снимио светохулни филм Матилда, у коме клевеће лик Св. Великомученика Цара Николаја 2., тобожњом интригом са балерином. Пуштен је трејлер филма, након чега је православна јавност устала у одбрану Светог Цара, трежећи забрану приказивања филма.
Глава ОСЦП МП је поделила своје утиске након гледања светогрдног и вулгарног филма „Матидлда“... У суботу, 29. априла, на тв каналу „Русија24“ ишло је редовно издање програма „Црква и свет“. Водитељ емисије митрополит Иларион (Алфејев) говорио је о свом односу према филму режисера Алексеја Учитеља „Матилда“, саопштава тв канал. „У Цркви већ постоји став, који се не једном оглашавао, - напоменуо је водитељ. – Приближава се столеће од дана трагичног убиства последњег руског Императора и читаве Царске Породице. Прошле године, када је Свјатејши Патријарх Кирил посетио Србију, и ја био у његовој пратњи, учествовали смо у величанственом догађају: у самом центру Београда био је постављен споменик последњем руском Императору Николају Другоме. И под пљуском извршено је његово освештавање. И то је био веома дирљив тренутак, зато што је Србија у захвалност Руском Императору, зато што је он подржао србски народ, поставила тај споменик. А ево, у нашој држави до овог часа, колико је мени познато, нема ни једног споменика последњем руском Императору. У нас је мноштво споменика Лењину, кога се има зашто критиковати, код нас су различите сумњиве историјске личности до сада представљене у називима улица и тргова, а последњи руски Император, за чије власти је много тога доброг и важног било учињено за државу, њему до овог часа нема ни једног споменика. И ево, приближава се столеће од његове трагичне кончине, ужасног стрељања, које је било учињено, у суштини, без суда и истраге, при чему су била стрељана и његова жена и његова непунолетна деца. И са чиме држава сусреће овај датум? Она га дочекује, у суштини, светогрдним филмом, који је тобоже заснован на историјским чињеницама. Но, на самом делу, све те историјске чињенице се у њему изврћу. Овај филм собом представља, на мој поглед, апотеозу вулгарности“. „Видео сам тај филм, - нагласио је владика. – Мене је позвао сам режисер. При чему сам дужан рећи да је он годину, две или три назад долазио код мене и показивао пројекат тога филма. Он је чак хтео да и ја у њему узмем неко учешће. На пример, тиме што би се тамо моја музика користила. Ја сам одмах казао да је сиже веома сумњив, и да све што сам у њему нашао двосмислено. Шта више, после тога када је филм, суштински, већ био готов, Алексеј Јефимович ми је предложио да га погледам. После неких колебања, одлучио сам да га погледам. У крајњем случају, због тога да не будем један од оних које осуђују зато што критикују нешто што нису видели. Ето, и ја сам га погледао. Рекао сам Алексеју Јефимовичу после гледања: 'Ништа добро о вашем филму ја рећи не могу'. Он се онерасположио, може бити, чак се и увредио. Али, нажалост, то је филм, у коме се, прво, историјске чињенице, као што сам рекао, изврћу. Све је то представљено скоро у карикатуралном светлу. Ево, једноставно ћу вам рећи чиме почиње филм: трчи по сцени Маријинског театра та балерина. Њој, значи, спада грудњак и појављује се обнажена дојка. И тако она с том дојком плеше. Наследник седи у царској ложи и одмах се узбуђено подиже из фотеље. И ето, с таквом вулгарношћу почиње и тако се читав овај филм наставља“. „Не мислим да је тамо могуће нешто поправити, - изричит је митрополит Иларион. – Наравно, ја сам филм видео у стању полузавршености. Још је нешто било дорађено. Али, не мислим да се у суштини нешто изменило, и не мислим да је могуће нешто суштински изменити, зато што је приступ историјској личности таквих размера, који је примењен у филму, на мој поглед, недопустив. Ја чак не желим да говорим о уметничким вредностима или недостацима тога филма. То је човек, кога је Црква канонизовала. У Цркви је посебан однос према том човеку. Ево на дан његове кончине, на дан убиства Царске Породице, у Јекатеринбург се слеже десетине хиљада људи. И пролазе крсним ходом. Они иду од места стрељања до места његовог предпостављеног сахрањивања. Пет часова иде овај крсни ход од 60, 70, 80 хиљада људи. Ви претпостављате каква ће бити реакција православних верника, када се објави тај филм? Наравно, могуће је рећи: па, не свиђа вам се – немојте гледати. Али, реч је, како ми се чини, о нашем националном достојанству, реч је о нашој историји. Ми не треба да пљујемо по својој историји. Ми не треба да људе таквог нивоа и такве величине, као што је последњи руски Император, подвргавамо таквом јавном понижавању, показујући га онако, како је он приказан у том филму. Не говорим чак ни о томе да је потпуно карикатурално тамо представљена последња Императорица. Она је тамо приказана просто као вештица, а она је такође канонизована од Цркве“. „Код Николаја Другога је била стварна историја љубави. То је историја његове љубави према жени, која је постала Императорица. Он ју је заволео још у младости, чак у детињству, може се рећи, када су се први пут срели. Ту љубав је он пронео кроз читав живот. Ето, то је романса с Матилдом Ксешинском. Да, то је било младићка заљубљеност. Не јако дуга. Она се завршила након тога када је он био обручен својој жени. Своју жену он никада није променио. То јест, заправо, нека љубавна историја је била, али подизати је сада на штит, стварати од ње тобож уметничке творевине, стварати од тога уносни филм и с тим филмом дочекивати столеће убиства Царске Породице, сматрам, да је у свему томе нешто дубоко неправилно, и веома дубоко погрешно“, - закључио је владика. __________________ + Митрополит Иларион: Учитель обиделся на меня; превод: архим. др Никодим (Богосављевић), http://ruskline.ru/news_rl/2017/05/01/mitropolit_ilarion_uchitel_obidelsya_na_menya/ (02. 05. 2017.). |