header image
НАСЛОВНА СТРАНА
Стефан Каргановић: “Ваздушна права” су у позадини црквене поделе у Њујорку Штампај Е-пошта
среда, 26 фебруар 2020

 Да се вратимо у Њујорк, на источну обалу, где се и даље догађају занимљиве и важне ствари. 

После неколико безуспешних покушаја да сазову своју скупштину, што је г. Добријевић -- позивајући се на епископске прерогативе и олако пренебрегавајући прописе државе Њујорк -- неколико пута одлагао и отказивао, једна група парохијана изгореле цркве светога Саве на Манхатану одлучила је да са или без његовог одобрења одржи састанак. Ово је најава њихове скупштине која ће бити одржана у подне 14. марта 2020:


__________________________________

 

Инсерт: Најава скупштине ЦШО св. Сава у Њујорку

Draga braco I sestre, parohijani I prijatelji

Crkveno-skolske opstine  Sabornog hrama Svetog Save.

Vec cetiri godine, svedoci smo diskvalifikacije  crkveno-skolske opstine crkve Sveti Sava,  postavljanjem poverenistva od strane Vladike Irineja.Zatim, suspendovane su  dve ekipe povrenistva  sa ocem Zivojinom, posle otkrivanja nepravilnosti  u placanjima dospelih obaveza graditeljima hrama I veoma losim  izborom arhitekte I izvodjaca radova od strane Vladike. Nacin  ugovaranja I izrada ugovora je pod velikim pitanjem, Da li je radjeno iz neznanja ili sa namerom,  pokazace vreme I nas novi crkveno-skolski odbor. 

Nakon intervencije Svetog Sinoda SPC I Njegove Svetosti Patrijarha Irineja, nadlezni Vladika Irinej, vratio je smenjene clanove poverenistva kao I oca Zivojina na polozaj staresine Sabornog hrama. Vladika  je takodje prema tvrdnji poverenistva (obavestenje od 21 Juna ,2019) ispunio zahtev da parohija moze da sazove skupstinu (podpisano pismo) I angazuje nezavisnog revizora,koji ce pregledati svu dokumentaciju I finansije vezane za gradnju hrama.

Od juna prosle godine, nastavljeju se problemi I promaseni poslovni potezi na reknstrukciji crkve, I prema tvrdnji jednog os clanova poverenistva izgubljeno je preko 16 meseci od pocetka radova sa velikom materijalnom stetom po nasu ckvrenu-skolsku opstinu.  Takodje nastavili su se odlasci iz poverenistva, tako da je veoma diskutabilno ko je od tih ljudi iz nase crkve I da li su je ikada  posetili. Grupa entuzijasta je tokom augusta I septembra 2019 izvrsila popis clanova crkve, I sacinila posle niza godina registraciju clanova. Zatrazili smo  da se skupstina sazove Oktobra 2019, prema tekucoj praksi da je nasa crkvenoskolska opstina (parohija) registrovana kao posebno pravno lice sa jasno odredjenim pravima kolektivnog odlucivanja I neprekosnovenim pravom vlasnistva nad imovinom.  Medjutim bili smo odbijeni nekoliko puta, da se nisu stekli uslovi kako bi se usvojio  novi ustav istocno americke eparhije. Vrlo ostro se suprostvljamo Ideji da se stutus nase crkvenoskolske opstine ne moze menjati voljom  Vladike Irineja, ako se vecina clanova crkvenoskolske zajednice I clanova korporacije crkve Sveti Sava ne izjasne.   

Kako do danas nasa crkvenoskolska opstina  nije uspostavila hriscanski dijalog  sa nadleznim Vladikom a I sa poverenistvom koje je imenovano od strane istog, neophodno je formirati skupstinu korporacije, izabrati delegate I povratiti odlucivanje nase zajednice u svim domenima I zivotu crkve Sveti Sava. Ljubazno Vas molimo da se odazovete I podrzite napore svih nas da u potpunosti obnovimo nas voljeni hram i njegovu zajednicu u slavu Boziju u korist svih nas. Skupstina ce se odrzati 14 Marta 2020 – 12.00N u prostorijama Srpskog kluba , 7254  65 Pl, Glendale, NY 11385, telefon 718-821-9875. Bice obezbedjen transfer sa Manhattan do Glendale-Queens. Molimo volontere da se prijave u vezi organizacije skupstine.

Hvala na poverenju,

Odbor korporacije za spas xrama Svetog Save

 ____________________________________________

 

Генерална скупштина чланова парохије заказана је за 29. март. 

Поред неколико “повереништава” које је г. Добријевић парохији наметао са ослонцем на члан општег епархијског правилника који такву установу предвиђа за “ванредне” ситуације -- што се у принципу могло оправдати када је црквено здање 2016. године задесила катастрофа -- на седници најзад окупљених парохијана, поред осталог, несумњиво ће бити речи и о коришћењу такозваних “ваздушних права” којима црквена заједница располаже.

О чему се ради, када се говори о “ваздушним правима”? Ова установа је специфична за град Њујорк. Власнику парцеле, уколико није у потпуности искористио своје право на градњу у вис, како то предвиђа урбанистички план, омогућава се да неискоришћени део прода неком другом, коме је то потребно да би могао да сагради више спратова него што му је урбанистичким планом на његовој парцели дозвољено.

Суштину проблема који је у унутарцркценим односима настао у вези са применом овог необичног урбанистичког концепта, одлично је на свом блогу објаснио г. В. Ивковић:

“Ваздушна права су специфичност њујоршког тржишта некретнинама. У најкраћем, то су права градње небодера преко прописане висине, која градитељ мора да купи од власника сусједних некретнина који не намјеравају да их искористе. У име парохије, која је власник цркве и њених ваздушних права, Повјереништво тренутно води преговоре о продаји тих права и цијена која је у оптицају стоји на 88 милиона долара, како кажу у Повјереништву. Сама парохија не учествује у преговорима, али се трансакција неће моћи финализовати без одобрења парохијске скупштине.”

Очигледно је да је овде у питању неколико ствари које су веома битне у погледу самоуправних права њујоршке црвено-школске општине и за обнову храма, који симболизује присуство Срба и њихове православне Цркве у срцу града Њујорка. 

Пре свега, ради се о обнови изгореле цркве, што већ четири године чека да отпочне, и о обезбеђивању средстава за тај скупи подухват. Савршено је јасно да се српски Нотрдам у Њујорку може у потпуности и у свом пређашње сјају обновити без да би парохија за то морала да проси за донације. Средства која су јој потенцијално на располагању од продаје ваздушних права довољна су за реконструкцију. То је добра вест. Али сада следе лоше.

Из разлога који су познати само г. Добријевићу, сваки покушај парохијана да се састану и не само да учествују у обнови храма него и да преко свога парохијског савета руководе тим процесом -- на шта имају апсолутно право не само као власници земље и цркве него и према законима државе Њујорк, по којима су регистровани као правно лице -- епископ Добријевић је до сада систематски онемогућавао. Узгред, у релативној близини цркве св. Саве имамо аналогне примере два теолошка факултета, Јунион и Јеврејског, који финансирају преуређење својих просторија на исти начин, продајом неискоришћених ваздушних права. Али можемо бити сигурни да ће код протестаната и Јевреја овај процес проћи у најбољем реду, на корист њихових верских заједница, и без балканске отимачине и уличних препада. Mеђутим, приступ којим се руководи етички флексибилни г. Добријевић врло је различит. Сви токови новца и  планови везано за реконструкцију храма морају да иду искључиво преко “повереништва”, чији састав је он бирао, и преко екипе његових ортака, постављене изнад изабраних органа који представљају чланове црвено-школске општине. “Повереништво” (већ треће по реду, зато што су чланови претходна два поднели оставке, не желећи да ризикују потенцијалну кривичну одговорност тако што би својим потписима легитимисали епископове законски упитне финансијске шеме) сада делује из правно сиве зоне. Позива се и даље на “ванредну ситуацију,” која је несумњиво постојала у периоду одмах после пожара 2016, али је одавно престала да буде акутна.

 

Инсерт: Писмо оставка другог по реду Повереништва 

ПДФ

У игри није занемарљива свота новца, па г. Добријевић зато упорно настоји да у њој буде главни актер. Просечна вредност квадратне стопе ваздушних права у Њујорку је $250, или око $2,500 по квадратном метру. Када се искоришћени простор за градњу у вис, који припада цркви светога Саве, одузме од укупне квадратуре која је урбанистичким планом дозвољена, долази се до цифре од преко осамдесет милиона долара коју би црквена општина могла да реализује и употреби не само за санирање катастрофе претрпљене 2016. године, него и за многе друге сврхе од користи за српску Цркву и народ. Црквено-школска општина св. Саве у поседу има око 220,000 квадратних стопа неискоришћеног ваздушног простора.

Према томе, једно од кључних питања које у Њујорку ускоро долази на дневни ред односи се на то ко ће контролисати и одређивати намену трошења ових огромних средстава, уколико у име парохије буде закључена продаја ваздушних права. Да ли ће то бити црквено-школска општина св. Саве, као правни власник земљишта и изгореле цркве која се налази на њему, или г. Добријевић?

Умесност овог питања, уколико би парохијска средства била депонована на банковни рачун Serbian Orthodox Diocese of Eastern America Inc., корпорације коју је г. Добријевић регистровао 3. јула 2017, јасно се очитава на стр. 3, став 11. Потврде о инкорпорацији Добријевићеве нове епархије, где пише да ће се корпорација састојати из само једног члана -- погодите ко је то:

 

Инсерт: Eastern Diocese Certificate of Incorporation 2017.

ПДФ

 

Писмо које су чланови црквеног одбора упутили Добријевићу 4. августа 2017. пластично осликава притиске којима су парохијски органи били изложени са Добријевићеве стране да одобре разне финансијске заврзламе које је он намеравао да спроведе:

 

Инсерт: Писмо чланова парохијског одбора Добријевићу, 4-8-2017

Текст писма:

Mark Jovanovic < Ова адреса је заштићена од робота. Потребан вам је Јава-скрипта да би сте је видели. >

4 августа 2017, 6:57

Dear Your Grace,

Thank you for your letter. As indicated to you at our meeting and our Letter of Resignation dated July 24, 2017 (attached for your reference), we will do all that we can to ensure a seamless transition to a New Board on or prior to September 1, 2017.  In the meantime, we will, as you direct in your letter dated July 29, 2017, manage the status quo in a caretaker mode and not take any new decisions.

Please note, however, that we cannot pay the invoices from Don Zivkovic because, as we have said to you on numerous occasions, our understanding, which you had indicated at one point was your understanding as well, was that his work was pro-bono until he was formally engaged. Attached for your reference is also the timeline related to Don Zivkovic's appointment and this issue which we sent to you back in June.  As the timeline clearly shows (and it ends right before the meeting and call we all had where you yourself agreed that neither you nor we engaged him or authorized him to work on a to be paid rather than pro bono basis). We never engaged him nor authorized his work. A major reason for our resignation is precisely this issue and our discomfort at having vendors engaged by you without

our authorization which we then have to pay out of Parish funds, which is not in accordance with the Parish by-laws, the Uniform Rules or the Constitution.

Nevertheless, we note that the invoices are addressed to you and the Diocese so perhaps the Diocese is comfortable paying these invoices and the new Board can decide whether to reimburse the Diocese or officially engage Don Zivkovic and pay his fees on a going forward basis.  We, however, will not be paying his invoices.

With respect to your other requests, please find attached a Financial Report indicating all assets of the Parish. Gordana, the churches office administrator, has access to the payment ledger and can provide a list of all payments paid by the Board in case there are any specific questions you or the Diocese have. Father Zivojin, as a member of the Board of Trustees, together with the rest of us, approved all payments and should be able to explain who the vendors are and what the payments were for.

With respect to legal issues, they fall into two main issues: (1) the air rights project and the related agreement entered into by the previous Board and (2) the potential claim against Church Mutual for underinsuring and not determining the correct replacement value for the Cathedral.

With respect the air rights project, as you are aware, we signed a Comfort Letter dated May 22, 2017 which allows us to have discussions with the West Group and not jeopardize our position that the agreement entered into by the previous Board was not properly authorized. During the last meeting we had with Gerber, which Father Zivojin attended and we assume has updated you on, Gerber indicated that he needed to know what our position was on two things: the Apartment Building and whether it would be acceptable to build commercial space under the basement of the Cathedral (effectively creating a multi floor commercial space that would stretch from the Freedland lot through our lot and under Cathedral. Once you reach a decision on these two questions, then there should be another meeting with Gerber. Please see our Letter of Resignation for our recommendations related to the same.

With respect to the claim against Church Mutual, the Board has done a lot of work on this matter and after due analysis approved the engagement of the law firm of Reed Smith to pursue the claim. Attached is the draft engagement letter which we are hereby presenting to you and the Diocesan Council to approve. If you and the Council do approve, we can either sign the engagement or you can wait for the new Board to sign.

Finally, you also reference in your letter the "ongoing investigation into the cause of the fire". We must say we are puzzled by this as we are not aware of any ongoing investigation. As far as we know, the investigation was closed last year during the term of the previous Board and its results are familiar to you. We do know that at one point you mentioned wanting to further investigate the cause and that you were thankful the debris hadn't been removed but we know of no further investigation. Given your desire to remove the debris, we would assume that that would make further investigation difficult. We are, nonetheless, happy to explore this with you in the interim. We would think that the Government of Serbia has experts that they could send to do a thorough investigation.

We too hope that we can continue supporting your efforts and helping the Parish and Diocese in any way that we can.

Faithfully,

Mark Jovanovic -- President

Serge Todorovich -- Secretary

Steve Milovanovic --Treasurer

Vladimir Delic -- Financial Secretary

 

Паралелно питање, које се у контексту позадине текуће црквене кризе у Сједињеним Државама природно намеће је да ли ће на крају српска Црква и српске установе имати икакве користи од средстава која припадају овој српској православној верској заједници на Манхатану, или ће парохија са својим иметком бити одвучена у неку другу, несрпску црквену јурисдикцију?

Разборито забринути бар у вези са првим делом овога питања, парохијани цркве св. Саве саставили су петицију коју су 22. маја 2019. упутили патријарху Иринеју, са молбом да их узме под непосредну заштиту:


Тема: Molba Patrijarhu

22. мај 2019

Његова Светост, Архиепископ пећки, 

Митрополит београдско-карловачки 

и Патријарх српски 

господин ИРИНЕЈ

 

Предмет: Молба Његовој Светости да хитно заштити храм Светог Саве у Њујорку 

Ваша Светости,

Обраћамо Вам се, у име верника Саборног храма Светог Саве у Њујорку и свих верника ван Њујорка са хитном молбом да ставите наш вољени и рањени храм Светог Саве у Њјујорку под своју заштиту како би обуставили грубо свакодневно отуђивања његових средства.

Желимо да Вас обавестимо Ваша Светости да је народ у парохији је видно узнемирен и спреман да свим легалним средствима брани свој храм од преузимања његове имовине. Стога смо покренули петицију Спасимо храм Светог Саве (коју прилажемо, са именима свих потписника), са молбом 

1) да Ви узмете храм и парохију под своју заштиту 

2) да се отац Живојин врати као старешина и парох 

3) да се сазове скупштина, изабере управни одбор и да верници преузму надзор над градњом, и 

4) да се направи непристрасна ревизија пословања Дона Живковића и Грађевинског Одбора. 

Ову петицију је до сада већ спремно подржало више од 1,300 лица, од којих су већина наши парохијани. Ако узмемо у обзир да на нашој листи парохијана ми имамо око 1,100 људи, јасно је да огромна већина подржава ове захтеве. Исто тако петицију, коју је покренуо народ из Кливланда, под насловом Правда за оца Живојина, потписало је до сада 900 особа.

Ваша заштита нам је хитно потребна. Ове недеље је извођач радова (око кога је цео сукоб и започео), насилно разбио браве на капијама и ушао у цркву да би започео постваљање крова. Данас смо такође сазнали од адвоката, да су Владика Иринеј и Мара Мирковић наложили адвокату да средства која смо добили од осигурања пребаце на рачун епархије, што је грубо кршење нашег црквеног Устава и очигледно отуђивање наше имовине, које може имати и правне последице за покретаче овог насилног поступка.

Ми као одана чеда наше Свете Цркве смо одлучни да бранимо нашу светињу и да се на сваки начин боримо за њен опстанак. Чули смо од парохијана да су спремни да изађу на улице и демонстрирају против оваквог грубог и неправедног поступања. Верници из Кливленда, из обе наше кливландске парохије, су такође веома огорчени због ове неправде која се наноси нашој рањеној цркви у Њујорку, њеним повереницима, свештенику и имању и увелико су спремни да учине све да се овакво грубо поступање заустиви. Ваша Светости, приморани смо да се боримо свим сретствима како бисмо заштитли имовину, углед и понос наше Цркве и нашег храма. 

Истовремено Вас опет молимо да хитно донесете одлуку да нам помогнете ради опстанка овог храма и образа наше целе Цркве уопште. Целивајући Свету десницу остајемо Вам синовски одани Ваши,

Владимир Делић

Иван Јелић

Марко Јовановић

Зорка Милић

Стојан Миловановић

Срђан Тодоровић

Живорад Томић

 

Петицију је подржало више од 1,000 парохијана. Приметиће се да парохијани у свом обраћању патријарху израз “да бранимо нашу светињу” користе знатно пре него што је у Црној Гори ушао у широку употребу.

И ту долазимо до једног од чворних питања у тешкој ситуацији која је настала у српској Цркви на америчком континенту. Зашто виша црквена власт (овде је руски израз најприкладнији: Высшее церковное управление) на званичним функцијама трпи делатност троје особа коју су очигледно деструктивни и неподобни (и овај титоистички израз тек сада добија своју правилну примену)? Епископска гарнитура у Сједињеним Државама састоји се из једног похлепног клептомана, једног шарлатана и једног безпринципијелног калкуланта који је вероватно већ зашао у одмаклу фазу сенилности. Зашто виша црквена власт, својом тромошћу и политиком неинтервенисања тамо где је по моралној и канонској дужности позвана да интервенише -- нечињењем саучествује у њиховим бахатим прекршајима?

На предстојећем ванредном сабору у Флориди, управо ће то бити непостављено питање свих питања.

За утврђивање одговорности, један од кључних параметара је: шта су знали и када су сазнали? На свега неколико дана пре отварања сабора у Флориди, сада на то питање можемо дати прецизан и недвосмислени одговор. Знају све, и сазнали су све -- благовремено.  

Од врсте одговора којег ће на ово питање у Флориди пружити црквено руководство (опет циљано користимо израз из ранијих времена) буквално ће зависити будућност српске Цркве у Сједињеним Државама. Уколико неразумно одбију да дисциплинују и уклоне недостојну тројку и тиме изазову поделу (какав год формални облик тај расцеп коначно попримио) њихова одговорност за последице биће колосална, трајна и неизбрисива. 

Према информацијама које из разних извора пристижу, епископи-“домаћини” рок за сазивање ванредног сабора креативно су искористили да посетиоцима из Београда припреме и прикажу Потемкиново село. Подражавајући успешну праксу из “старог краја,” довешће на десетине (кружиле су процене и од неколико стотина, али то је ипак нереално) сендвичара да у Флориди глуме народну подршку њиховој агенди. Ангажовано је и обезбеђење (за шта легитимна потреба није јасна) са задатком не само да “чува” домаћине и високе госте, већ и да филтрира коме ће бити допуштен улазак у салу да присуствује седници сабора. По најсвежијој информацији, улаз ће бити забрањем свима који нису делегати, што значи да ће седница бити херметички затворена и да приступ неће имати српски православни верници из околине у Флориди и других делова САД који би дошли да присуствују овом, како се формално још увек зове, “црвено-народном сабору”. Избор «делегата» у већини парохија протекао је под контролом тројице владика о чијем ће понашању у присуству патријаршијске делегације ти делегати расуђивати. Лакше је ући на “молитвени доручак” у Белој кући него, ако сте обичан верник, пробити се кроз кордон “црквено-народног” сабора у режији благочестивих америчких владика. Опасност од непрограмираних сусрета са представницима српске заједнице, који би госте могли изложити другачијем становишту, вешто је избегнута пре и после «сабора» организовањем заморних активности за остарелог патријарха, што ће му оставити мало времена за предах, а камоли за сусрете са појединцима или групама који се налазе изван идеолошке и коруптивне орбите домаћина. Бина је постављена, али не за сабор у православном значењу те речи него за још једну скаредну (опет је руски израз најприкладнији: кощунственну) представу.

Преостаје једна крупна непознаница, а то је да ли ће и најсветлији хришћански празник -- Ускрс -- бити злоупотребљен у пројекту спасавања рушиоца српске Цркве у Америци. Један пријатељ, светосавски свештеник, поставио нам је следеће хипотетичко, али ни мало имагинарно питање: да ли је режија испланирала да се у свом обраћању сабору патријарх патетично позове на наступајућу Недељу праштања и да апелује на све присутне да се изгрле и изљубе, предајући забораву разлог зашто је сабор био сазван и остављајући на месту, без укора, покајања или казне екипу која Цркву води у пропаст?

Одлично, оштроумно питање, постављено са дубоким и непогрешивим сенсибилитетом за лабилни морални склоп свих актера у овој одвратној и богохулној драми. Све је могуће. У Византији, како Стивен Рансиман пише, на улицама, међу обичним људима, водиле су се жучне препирке око најсуптилнијих теолошких тема. За разлику, чак и под црквеним сводовима, међу савременим Србима расправе се углавном воде о сасвим приземним стварима: о власти, сласти, новцу и некретнинама.

Христос воскресе!

 

Последњи пут ажурирано ( среда, 26 фебруар 2020 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 24 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.