header image
НАСЛОВНА СТРАНА
Главна начела при урачунавању људских дела и њихових последица Штампај Е-пошта
среда, 25 новембар 2020

   Човеку се урачунавају како добра и зла дела, тако и мисли и жеље заједно са њиховим последицама. При том урачунавању ово су опћа и главна правила:

   1. Свако добро добро дело уписује се човеку већма у заслугу, што је при вршењу истога било више муке и препрека, што је била боља намера, с којом је учињено.

   2. Добра дела урачунавају се човеку у заслугу, ма се и не опажало оно добро, које у њима лежи. Јер Бог по својој мудрости понекад скрива од људи оне успехе, који се из њихових дела рађају. Стога ко се постојано и од срца труди, да извршује Божији закон, макар се спољашње и не опазио видљиви успех његова рада: "Сваки ће примити своју награду по својему труду" (1. Кор. 3,8.).

   Исто тако урачунавају се човеку и све добре последице од добрих дела, ако је он те последице предвиђао и желио.

   3. Зла дела уписују се човеку тим већма у грех, што је он дуже смишљао и довијао се, како ће их учинити; што је боље позанавао морални закон; што је имао рђавију намеру; што су га грешније побуде при томе руководиле; што се више старао да уклони и савлада препреке, које су му сметале, да зла дела изврши; што је више смелости злоће и неваљалства при вршењу дела показао, и што је више грехоте починио с обзиром на место где је дело учињено и лице, против кога је дело предузето. На пример: у смрти праведника И. Христа сагрешили су сви, који су ма у чему тој смрти припомогли. - Но са свим друкчија је тежина греха јудејских старешина  од греха Пилатова и греха војника, који су над њим пресуду извршили. Јудејске старешине су радили слободно и с нарочитом вољом; Пилат по свом званичном положају уступа њиховој претњи и жестини, а војници извршују само оно, што су по свом позиву и положају дужни чинити. - У старешина јудејских ради слободна воља без икакова ограничења; у Пилата је слободна воља ограничена страхом од побуне и пријаве императору; а у војника слободна воља сасвим ишчезава, јер они врше само оно, што им се заповеда.  

   Према томе може се разумети оно, што се у Еванђелију каже за јудејски народ, да ће га Ниневљани осудити и да ће бити лакше Содоми и Гомори у дан судњи, него ономе месту, које не прими апостолске проповеди; те да ће хришћани бити већма одговорни за своје грехе, него незнабошци, који нису примили божанске благодати и не знају закона. (Мат. 12.41; 2 Петр. 1.3. итд.).

   Последице које потичу из злих дела, такођер се човеку урачунавају у грех, јер он одговара за свако оно зло, које је при вршењу злога дела желио и очекивао, и које је безусловно морало из такова дела потећи, па ма га он и не желио. Н. пр. рђаве последице неупутнога васпитања деце уписују се у грех родитељима, па ма их они и не желили. Тако је јудејском првосвештенику Илију уписано у грех рђаво васпитање његове деце; а цару израиљском Јеровоаму, који је гонио свој народ, да се клања идолима, урачунате су у грех рђаве последице тога (3. Цар. 12.30.).

   Зле последице некога греха тим већма се у грех уписују, што је веће зло, које је учињено једном човеку, или њима више, и што рђаве последице дуже трају.

   Н. пр. последице греха једнога јеретика или развратника трају дотле, докле и њихове грешне мисли и списи, којима у срцима људи помућују и трују чисту веру и морал.

 

 

"Православна моралка", Сава Теодоровић, Нови Сад 1899, Фототипско издање Св. арх. синода СПЦ, Београд, 1991.

У тексту задржан оригинални правопис.

За „Борбу за веру“ приредио: В.Ј.

Последњи пут ажурирано ( петак, 27 новембар 2020 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 83 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.