Саопштење за јавност новоизабраног Црквеног одбора Саборног храма Свети Сава у Њујорку (видео)
недеља, 13 децембар 2020
Стефан Каргановић: Увод
Отимачина црквених добара у Њујорку
Озбиљно и крајње нерегуларно стање у црквеношколској општини св. Саве у Њујорку и даље се погоршава. Непосредни виновник тог стања је „епископ“ источноамерички Иринеј Добријевић, који је деструктивност усавршио подривајући и разбијајући аустралијску и новозеландску епархију СПЦ, након што је крајњом неодговорношћу чланова Архијерејског синода ова проблематична личност прво била хиротонисана, да би затим добила епархију за уништавање.
Добријевићева отимачина црквеног новца у Њујорку (у питању су «ваздушна права» изнад цркве св Саве која су пре пандемије била процењена на око 88 милиона долара, а сада пошто се Њујорк распада вреде вероватно нешто мање, али то је и даље озбиљан новац) наставља се. Пошто је његова екипа била поражена на недавној скупштини парохијана он сада покушава да оствари контролу над новчаним средствима уцењивањем парохијана на други начин. Детаљи се видеиз овог дописа нове управе, коју он одбија да „благослови.“
Али суштина догађања у Њујорку је много озбиљнија него што би на први поглед то могло да изгледа. Ради се о спровођењу завереничког плана за преузимање контроле над Српском православном црквом у северној Америци, да би се могла одцепити и ставити под управу друге јурисдикције. Хијерархијко-конгрегациони модел по коме је СПЦ у Америци, у складу са америчким законима, одувек функционисала представљао је непремостиву препреку извођењу такве операције. Црквеношколске општине СПЦ у Америци хијерархијски, духовно и канонски биле су потчињене редовним црквеним органима са седиштем у Патријаршији у Београду. Али као локална верска заједница, свака црквеношколска општина, регистрована као таква у савезној држави у којој се налази, била је апсолутни власник својих материјалних добара, са правом да њима самостално располаже.
Деведесетих година, тај систем који је изванредно функционисао деценијама, почео је да се мења наметањем у корпоративним правилницима појединих парохија измена („амандмана“) који су ишли у смеру централизације и концентрације моћи у рукама епископа, на начин који је надалеко превазилазио нормална канонска и духовна епископска овлашћења. Те измене у правилницима реализоване су тихо, без расправе, у многим парохијама постепено и у фазама, да не би изазвале претерану пажњу летаргичних парохијана. На крају тог процеса, добили смо одредбе уграђене у парохијске правилнике које чланове црвеношколске општине, законске власнике црквених имања и прихода, лишавају права управљања над сопственим добрима, у корист епископа, па чак – као што видимо у Њујорку – и могућности слободног, демократског избора црквене управе без његовог изричитог одобрења или „благослова.“
У случају Њујорка, наравно, Добријевића је у начелу баш брига да ли ће бити изабран Ђура или Пера, али он јесте витално заинтересован да ли ће продају „ваздушних права“ у вредности од неколико десетина милиона долара и остварени приход преко својих послушника контролисати он или парохијани, који би та средства рационално и поштено употребили за обнову изгорелог храма. (Како би их употребио Добријевић, може се судити по његовој безобразној куповини за себе, од црквеног новца, луксузне виле од два милиона долара у ексклузивном њујоркшком предграђу Вестчестер.)
Нажалост, парохијани сада плаћају цену, буквално, за своју непажњу док су се годинама перфидно полагали правни темељи за пљачку њихове имовине. Тај исти процес одвијао се у свим парохијама СПЦ у Сједињеним Државама. У коначници, даће исте горке плодове свуда, када расколници са епископским митрама буду одлучили да активирају своје паралелне црквене структуре. Тада ће покушати да своју паству и њихову црквену имовину у пакету преведу под цариградску или неку другу јурисдикцију, у зависности од тога ко им је направио најбољу понуду.
Успавани парохијани ће тада од својих адвоката сазнати какве су им шансе да остану верници Српске православне цркве и да сачувају своју муком стечену црквену имовину. У старту, због правних махинација које су завереници већ спровели, те шансе неће бити добре.
+ + +
Саопштење за јавност новоизабраног Црквеног одбора Саборног храма Свети Сава у Њујорку
12. децембар 2020. године
Поштовани парохијани, драга браћо и сестре:
Желимо да вас обавестимо о писменим условима које је Владика Иринеј у суботу 5. децембра 2020. године поставио новоизабраном Управном одбору Саборног Храма Свети Сава у Њујорку. Уколико би нови Oдбор испунио ове услове, Владика би признао изборе од 20. септембра где сте ви, са 80% ваших гласова изабрали нову управу. Подсећамо вас да је Владикин изасланик на изборима, отац Александар Влајковић, након избора потписао записник са листом новоизабраних чланова одбора.
Од нас се захтева, између осталог:
1.Да признамо и повинујемо се свим одлукама Владике и садашњег Повереништва. Како новоизабрани Одбор може да примени одлуке о којима ништа не знамо и на тај начин прекршимо одговорност коју имамо према парохији по закону државе Њујорк?
2.Да један члан садашњег Повереништва који није добио довољно гласова ипак добије место на Одбору. Владика условљава признање избора тиме да Г. Миловић буде на одбору.
3.Да прихватимо одлуку из новембра 2019. којом је Епархијски савет суспендовао наш Статут.
О суспензији нашег Статута смо сазнали тек у протеклу суботу. Једна од главних последица те неуставне одлуке је да парохија губи право да одобри трошкове веће од 40,000 долара. По члану 295(3) њујоршког закона у верским корпорацијама, Одбор цркве је ”обавезан да води корпорацију строго у складу са Статутом”. Како нови Одбор може законски да води парохију без Статута?
4.Да се један пуноправно изабрани члан нашег Одбора уклони са Одбора зато што је ”потписао петицију против Владике”. Подсећамо да је Владика одобрио све кандидате пред изборе.
5.Да прихватимо формирање новог Одбора за обнову и развој и преговарача за ваздушна права. Прихватање ове одлуке би значило не само кршење Устава цркве, већ и кршење њујоршког закона који налаже да Одбор верске корпорације „чува и контролише сву имовину која припада корпорацији и приходе од ње.“ Владика нема право да постави Г. Томића као некога ко је изгубио на изборима да у име парохије преговара о ваздушним правима што је против њујоршких закона. Како нови Одбор може да буде одговоран за плаћање рачуна обнове који ће неко други да одобрава?
6.Да прихватимо да Владика одобрава све трошкове обнове веће од 40,000 долара. Мада се слажемо са Владиком да парохија и Владика морају да одобре велике непредвиђене трошкове, Владика је дозволио да се у последњих неколико година потроши 8 милиона долара без одобрења парохије, чиме је прекршен Статут наше парохије, Једонообразна правила, Устав наше цркве и њујоршки закон.
На састанку у суботу смо замолили да добијемо извештај о истрази целокупне досадашње обнове цркве. Владика нам је рекао је да је то поверљив документ који не можемо да добијемо. Владика је такође захтевао да нови Одбор потпише изајаву да осуђујемо протесте парохијана и сложимо се да за најновије немире ”не постоји било каква основа”. Одбор је одбио да потпише такву изјаву.
Новоизабрани Oдбор са жаљењем констатује да су ови услови неприхватљиви и о томе смо обавестили Владику. Они су противни Статуту наше парохије, Уставу наше цркве, а неки услови су противни њујоршким законима. Нико нема права да условљава ваш глас. Имајући у виду целокупан рад оца Живојина Јаковљевића на обнови Саборног храма Светог Саве, чувању нашег духовног и културног наслеђа, унапређења црквене школе и фолклорне групе Опанчићи, подстицање верника да похађају и учествују на богослужењима, и веома важно, одбрану интереса Саборног Храма и његове имовине, нови Одбор захтева враћање оца Јаковљевића на место старешине Саборног храма и безусловно признање избора од 20. септембра 2020. године.
Новоизабрани Управни одбор Саборног храма Свети Сава у Њујорку
"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан, није одлика српског народа".