"Чувајте се лажних пророка, који вам долазе у овчјем руху, а изнутра су грабљиви вуци." (Мт. 7,15) "Чувајте се да вас ко не превари.“ (Мт. 24,4) Христос по среди нас! Опасно је и помислити да некоме из Цркве Христове може доћи помисао да кривотвори Свете списе и учења Светих отаца, а камоли усудити се да проверавате тачност новијих издања тих књига које су у овом времену преводили и приређивали свима на корист савремени оци Српске Православне Цркве.
Зато ово моје писаније нека буде само позив мудрим и богонадахнутим богословима да они провере шта се штампа по Србији и продаје као душекорисна реч, ништа више од тога. Познато је свакоме Србину који се Бога боји како неки савремени теолози наружише Псалтир накарадним преводом неких Псалама ("Ради Имена Твога потрпех Те, Господе" Псалам 129. Песма степеница. (МТ: Псалам 130)). Па тако ми трпимо Господа, а не Он нас милошћу својом и дуготрпељивошћу. Тај Псалам има сасвим друго значење "Чекам Господа; чека душа моја; уздам се у ријеч његову." _________________________ О томе више прочитати у тексту "Атанасије Јевтић - кривотворитељ богослужбених књига" (овде: и овде:) - нап. "Борба за веру" _________________________
На жалост има још примера неправилности у новијим издањима важних Православних књига на српском језику. Законоправило, које је пре осам векова написао Свети Сава практично је први српски устав – документ на основу кога Србија постаје правна држава. Први, комплетни превод на савремени српски језик сарајевског преписа Законоправила објавила је Издавачка кућа Митрополије дабро-босанске "Дабар", уз помоћ влада Републике Српске и Републике Србије. У том издању као 9. Апостолско правило написано је ово: "9.правило: Нека буду одлучени они који не буду у цркви до последње молитве и они који се не причешћују."
Онај коме кад ово прочита не зазвони савест на узбуну, није на добром путу. Ово нити је правило Светих Апостола, нити је ово Свети Сава написао у Законоправилу. Девето Апостолско правило гласи овако: "Правило 9 Све верне који долазе у Цркву и слушају Свето Писмо, а не остају за време молитве и светог причешћа, као такве, који неред у Цркви узрокују, треба одлучити."
Ко је тај који је смео да фалсификује Свете Апостоле и Светога Саву? Ко би то хтео да одлучи из Цркве онога ко се не причешћује на свакој Литургији? Ово правило јасно каже да се одлуче они који не остају у храму за време молитве и светог причешћа него излазе и узрокују неред. Нико не каже да се сви морају причешћивати, како то данас неки уче и кривотворе Свете списе да би поткрепили своје криво учење. Имао сам прилике да видим само ово правило које је штампано у том издању Митрополије дабро-босанске, шта је још у књизи, не знам. Прошле године купих у једном од наших светих манастира књигу са лепим насловом "Добротољубље за сваки дан" 365 савета подвижничких отаца. Издавач: "Очев дом", Београд 2019. година Радосно почнем да читам, ал' некао ми се савест збуњује на тренутке. Оставим, па кроз пар дана читам опет, нека сумња на једној поуци о знању... Паде ми на памет да проверим дал' то стварно кажу Свети оци. Ма, мислим се, ђаво ми не да да читам, оставићу па ћу други пут. Кренем поново, кад на једном месту пише овако: "Пости сразмерно својој снази пред лицем Господа. То ће очистити твоје грехе и безакоња, душу ће ти учинити сталоженом и достојанственом, ум ће ти просветити, одагнати демоне и приближити те Богу. Дешава се понекад да нас снађе болест, и тада телесна немоћ изискује да једемо двапут, трипут и, чак, више пута, (дневно), и нека те због тога не смућује помисао. Нема потребе да своје телесне подвиге упражњавамо строго и у време болести. Можемо их, у некој мери, ублажити да бисмо што пре оздравили и изнова започели подвижничке трудове. У погледу јела од којих се треба уздржавати Реч Божја не забрањује ништа, већ каже: "Нека вам буде за јело, све вам то дадох. Једите, ништа не испитујући" (1.Мојс.9,3;1.Кор.10,25). И још: "Не погани човека оно што улази у уста" (Мт.15,11). Према томе, нека уздржање од појединих јела увек буде дело наше слободне воље и добровољног подвига душе.
Авва Евагрије" Е, сад ово је већ било превише. Овако либералан став Аве Евагрија морао сам да проверим. Ава Евагрије је саветовао овако: "ДОБРОТОЉУБЉЕ АВА ЕВАГРИЈЕ III ОБРИС МОНАШКОГ ЖИВОТА ОД ЕВАГРИЈА МОНАХА У КОЈЕМ СЕ ИЗНОСИ КАКО СЕ ТРЕБА ПОДВИЗАВАТИ И БЕЗМОЛСТВОВАТИ 10. Нека твоје пошћење буде сразмерно твојој снази пред лицем Господа. Оно ће очистити грехе твоје и безакоња, душу учинити умереном, ум осветити, одагнати демоне и приближити Бога. Окусивши једанпут на дан, немој пожелети другог оброка, како не би имао много издатака и како не би помутио свој ум. Услед тога ћеш увек имати за добротворна дела, а и страсти телесне ће се умртвити. Ако се деси да ти дођу братија, те је потребно да једеш по други или чак трећи пут, немој да ти потамни лице нити се мршти, већ се пре радуј што си можеш да послужиш потреби братије. Једући по други или трећи пут, благодари Богу што си испунио закон љубави и што ћеш већ самог Бога имати као Старатеља твог живота. Дешава се понекад да нас болест или телесна немоћ приморају да једемо двапут и трипут и много пута. Нека те због тога не смућује помисао. Нема потребе да своје телесне подвиге упражњавамо строго и за време болести. Ми их можемо у извесној мери ослабити како би се што пре поправило здравље и ми опет почели са подвижничким трудовима. Реч Божија не забрањује ни једну врсту хране, нити наређује да се уздржавамо од било каквих јела: Дах вам све зеље. Једите и не смућујте се (Пост.9,3; 1.Кор.10,25). И још: Не погани човека оно што улази у уста (Мт.15,11). И тако, нека уздржање од појединих јела увек буде дело наше воље и добровољног подвига душе."
Овде је очигледна разлика између оног што је Ава Евагрије рекао и онога што је очерупано и одштампано у књизи “Добротољубље за сваки дан”. Ава говори о посту где се једе једанпут на дан, да је Господ дао сво зеље и да се не треба смућивати ако то прекршимо кад нам дођу пријатељи или мало ублажимо због болести. У осакаћеном издању говори се само о ублажавању и изостављена је кључна реченица из које се схвата суштина Авине дозволе за ублажавање поста, “Окусивши једанпут на дан, немој пожелети другог оброка, како не би имао много издатака и како не би помутио свој ум.” Ава је ово наложио као обавезно, а то се у књизи коју сам читао не помиње. Признаћете, ово је у данашње време, веома тежак подвиг и за здравог, а камоли за болесног. Ко то кривотвореном поуком Аве Евагрија покушава да нам изузетно тежак подвиг поста прикаже као “лимунаду” у којој све може? Само се безбрижно опустите и не напрежите. Не будимо лицемери "који оцијеђујете комарца а камилу прождирете." (Mт.23,24), али ове грешке мењају смисао и суштину. Нисам способан да дубље истражујем ове преваре, осим овога што Господ изнесе пред мене. Стражите сви и не клоните духом. Чувајте се верни да и вас ко не превари, а уздање наше нека буде у Господа. Драган Ж. |