header image
НАСЛОВНА СТРАНА
Уредништво: И Црногорци траже аутокефалност! Ђукановић данас био код Вартоломеја Штампај Е-пошта
среда, 08 јун 2022

Црногорски портал „Антена М“:

Sa svoje strane, Crkva Srbije se crkveno-pravno odrekla dijela jurisdikcije (Makedonije) koji joj je dodijeljen tomosom Vaseljenske patrijaršije iz 1922. godine. To svjedoči o KRAHU stogodišnjih nastojanja SPC da posrbi Makedonce, ali i o tome da je i doslovno OTPOČELA REVIZIJA TOMOSA iz 1922, na temelju kojeg SPC zasniva stogodišnju jurisdikciju i nad Crnom Gorom.

У овом пасусу  „Антене М“ је исказана суштина издаје коју су учинили патријаршијски екуменисти дајући аутокефалију Македонцима, на шта смо више пута указивали у последње време. 

И не само да је СПЦ -  фамозним Томосом који је Порфирије дао лажном архиепископу Стефану – покренула сопствено дробљење по авнојевским границама бивших република СФРЈ, већ се и одрекла права власништва над целокупном имовином СПЦ у Македонији. Право власништва и добровољно одсецање дела своје канонске територије - су главни разлози због којих је Македонцима био потребан Томос из Београда. А сада ће они – како је и најавио вођа македонског раскола  - да на Духове траже прави, онај „светотајински“ томос – од Фанара...

Процес је покренут, и даље ће све тећи по постављеном моделу.  Ево, данас је код Вартоломеја на Фанару био и  Мило Ђукановић (овде:).

 


 

Дробљење СПЦ сада само Бог може зауставити, а Бог ће помоћи – ако буде имао коме, како је говорио блаженопочивши патријарх Павле.

+ + +

Srpski FALŠ ‘TOMOS’ o autokefaliji, Makedonci očekuju pravi tomos od Vartolomeja

Patrijarh Srbije (SPC) Porfirije Perić načelstvovao je jutros liturgijom u hramu Svetoga arhangela Mihaila u Beogradu uz sasluženje poglavara Ohridske arhiepiskopije (MPC-OA), arhiepiskopa Stefana Veljanovskog. Na kraju liturgije, Porfirije uručio je arhiepiskopu Stefanu, kako navodi SPC, „TOMOS kojim se potvrđuje autokefalnost Makedonske pravoslavne crkve - Ohridske arhiepiskopije”.

Crkva Srbije, međutim, NEMA KANONSKE INGERENCIJE da daje ili ne daje tomose o autokefaliji. Što se, onda, jutros desilo u Beogradu? 

Sa svoje strane, Crkva Srbije se crkveno-pravno odrekla dijela jurisdikcije (Makedonije) koji joj je dodijeljen tomosom Vaseljenske patrijaršije iz 1922. godine. To svjedoči o KRAHU stogodišnjih nastojanja SPC da posrbi Makedonce, ali i o tome da je i doslovno OTPOČELA REVIZIJA TOMOSA iz 1922, na temelju kojeg SPC zasniva stogodišnju jurisdikciju i nad Crnom Gorom.

Međutim, navodno dobrovoljnom „amputacijom” Makedonije iz svoje jurisdikcije, uz diskretnu podršku Moskovske patrijaršije, lansirajući novokomponovana, „kreativna tumačenja” crkvenih pravila i deformišući sveštenu praksu, SPC pokušava da zadrži svoje pozicije u Crnoj Gori i spriječi obnovu i kanonsko priznanje naše autokefalne Crkve. 

Cilj Beograda i Moskve je da, juče u Ukrajini a danas u Makedoniji, rušeći poredak Istočno-pravoslavne Crkve, Vaseljenskoj patrijaršiji oduzmu mjerodavnu, odlučujuću ulogu i kanonske prerogative u postupku proglašenja autokefalije neke nove autokefalne Crkve.

Na drugoj strani, arhiepiskop Stefan Veljanovski rekao je u intervjuu koji danas objavljuje grčki list „Το Βήμα”, da će poštovati kanonski poredak Istočno-pravoslavne Crkve i da će tražiti tomos o autokefaliji od VASELJENSKE PATRIJARŠIJE, jer je to jedina Crkva koja izdaje takav dokument. 

Arhiepiskop Stefan je izrazio očekivanje da će tomos iz Vaseljenske patrijaršije prihvatiti sve pomjesne pravoslavne crkve. 

„U pravoslavnoj tradiciji postoji poredak stvari. Nadamo se autokefaliji kakvu su dobile sve post-halkidonske crkve”, kazao je Stefan. 

Halkidonski ili Četvrti Vaseljenski sabor, održan 451. godine, između ostaloga, utvrdio je u 17. kanonu da „ako je carskom vlašću osnovan novi grad, ili se unaprijed osnuje, u tom slučaju podjela crkvenih oblasti neka slijedi građanskome i državnome poretku”. Drugim riječima, osnivanje nove države, poput Makedonije 1992, ili obnova državne nezavisnosti Crne Gore 2006, kanonski je imperativ za definisanje i nove granice crkvene autokefalije.

„Ne tražimo, ne želimo, ne zaslužujemo ekspresna rješenja, ne želimo nešto što će Ohridsku arhiepiskopiju postaviti na pola puta”, kazao je arhiepiskop Stefan za „Το Βήμα”. 

„Na pripremnim sastancima i razgovorima u Šambeziju [za sabor pravoslavnih crkava koji je u junu 2016. održan u nekompletnom sastavu na Kritu, prim], postavljalo se pitanje načina davanja autokefalnosti, odnosno da se ona odvija kroz neku vrstu svepravoslavnoga konsenzusa i da je potvrde svi predstojatelji crkava”. 

„Vaseljenski Patrijarh je bio veoma snishodljiv, odrekao se svojih prava, kako bi unio opšte zadovoljstvo i mir u međupravoslavne odnose”, kazao je Stefan. „Ali ono što je predloženo nije konačno usaglašeno, NIJE USVOJENO I NIJE PROGLAŠENO VAŽEĆIM PRAVILOM SVEPRAVOSLAVNIM RJEŠENJEM. Ostalo je na snazi tradicija zagarantovana kanonima, da SAMO VASELJENSKA PATRIJARŠIJA IZDAJE TOMOS ZA AUTOKEFALNOST, a druge crkve to s poštovanjem prihvataju”.

Ranije je iz Ohridske patrijaršije potvrđena da će 12. juna, na praznik Pedesetnicu ili Svetu Trojice, koji je „rođendan” Hristove crkve, arhiepiskop Stefan sasluživati svetu liturgiju s Vartolomejem u Carigradu.

Makedonski vjerski analitičar Marjan Nikolovski ocjenjuje:

„Ono što je danas uradio patrijarh Porfirije, samo deset dana pošto je u Sabornome hramu u Skoplju dočekan aplauzima zbog odluke SPC da odobri autokefalnost, akt je kojim se MPC-OA nudi LAŽNA AUTOKEFALNOST”.

Nikolovski tvrdi da se Porfirije Perić „usudio da promijeni kanonski poredak Istočno-pravoslavne Crkve ustanovljen njezinim postojanjem”. 

„Umjesto da obavijesti Vaseljenskoga Patrijarha da je SPC saglasna da (Vaseljenska patrijaršija) Ohridskoj arhiepiskopiji izda tomos o autokefaliji, sâm Porfirije je potpisao takav dokument. Taj dokument sâm po sebi u pravoslavnome svijetu nije ništa drugo nego dio NAJVEĆE OBMANE u istoriji Pravoslavlja. Taj tomos je de facto LIST PAPIRA koji od MPC-OA ne pravi nikakvu autokefalnu crkvu”.

„MPC-OA treba javno da izjavi da je jedini važeći dokument za njezinu autokefaliju tomos Vaseljenske patrijaršije, a ‘tomos’ SPC smatra legitimnom pismenom formom potrebnoga dokumenta za saglasnost SPC da odvoji MPC-OA iz svoje kanonske jurisdikcije. To je još jedan argument pred Vaseljenskom patrijaršijom da nema prepreka za ostvarenje autokefalije Ohridske arhiepiskopije”, ocjenjuje Nikolovski.

Antena M je usred „euforije” koja je 24. maja o.g.  nastala kada je Porfirije Perić u Skoplju saopštio da se Crkva Srbije saglašava sa autokefalijom MPC-OA, napomenula da se radi o „RUSKOME SCENARIJU”. 

Procijenili smo da opis svršetka procedure dodjele autokefalije Makedoncima, koju je tada Porfirije Perić najavio, vjerovatno otvara NOVI KRUG KONTOVERZI.

„Sabor naše Crkve (SPC)”, kazao je tada Porfirije Perić, „stavio je u dužnost Sinodu i Patrijarhu SPC da zajedno i u saradnji sa arhiepiskopom Stefanom i njegovim Sinodom razradi sve tehničko-organizacione detalje; i potom će naravno slijediti svečano proglašavanje zvaničnim odgovarajućim aktima; POSLIJE TOGA ĆE BITI OBAVIJEŠTENE SVE POMJESNE PRAVOSLAVNE CRKVE, KAKO NALAŽE KANONSKI RED I POREDAK, I BIĆE POZVANE DA I ONE PRIHVATE AUTOKEFALNI STATUS MPC-OA. Mi smo sigurni da će i sve druge pomjesne pravoslavne crkve s radošću dočekati ovu vijest”.

Naime, to što je predočio patrijarh Srbije je PRESEDAN za sveštenu praksu Istočno-pravoslavne Crkve, te ostaje da se vidi reakcija Vaseljenske patrijaršije, koja je, kao Majka-Crkva, počevši od 1850. godine, dosad tomose o autokefaliji izdavala uvijek potpuno samostalno, bez prethodne ili naknadne saglasnosti bilo koje pomjesne crkve.

Upravo ovakav presedan — kakav je za MPC-OA predočio Porfirije Perić — tražila je Moskovska patrijaršija po pitanju Crkve u Ukrajini, što je za Vaseljensku patrijaršiju bilo neprihvatljivo. 

Na taj način, bilo koja od pomjesnih crkava može da na neodređeno vrijeme BLOKIRA proces priznavanja neke autokefalije, kao što je Moskovska patrijaršija, uz asistenciju SPC, namjeravala po pitanju Crkve Ukrajine.

Vaseljensku patrijaršiju, patrijarha Vartolomeja i Sinod na Fanaru, ne obavezuju nikakva NOVOKOMPONOVANA RUSKO-SRPSKA TUMAČENJA, ništa osim sveštenoga predanja i kanonâ, te i u slučaju Makedonije može djelovati unilateralno, apsolutno i potpuno na isti način kao i prilikom izdavanja tomosa o autokefalijama postojećim crkvama u Grčkoj (1850), Srbiji (1879, 1922), Rumuniji (1885), Poljskoj (1924), Albaniji (1937), Bugarskoj (1945), Gruziji (1990), Češkoj-Slovačkoj (1998), Ukrajini (2019)…

Crkva Srbije je jutros, zapravo, DRUGI PUT IZDALA FALŠ „TOMOS” povodom Makedonije. 

Prvi falš „tomos” Crkva Srbije, sa potpisom tadašnjega patrijarha Pavla Stojčevića, obznanila je 24. novembra 2005. za tzv. POA, „Pravoslavnu ohridsku arhiepiskopiju”, navodno „autonomnu” filijalu koju je 2002-2005. osnovala u pokušaju da dodatno i trajno zablokira razrješenje crkvenoga pitanja Makedonije.

Amfilohije Radović, koji je svoju životnu misiju posvetio tome da rodna mu Crna Gora nikad ne obnovi svoju Crkvu i ne dobije tomos o autokefaliji, a u pokušaju da „legalizuje” POA-SPC, 5-6. februara 2008. boravio je na čelu delegacije SPC u Carigradu, kod patrijarha Vartolomeja.

Kako onomad saopšti Informativna služba Patrijaršije Srbije, tada je „delegacija SPC zvanično uručila Njegovom Svesvjatiješestvu TOMOS Sabora SPC o dodjeljivanju AUTONOMIJE Pravoslavnoj ohridskoj arhiepiskopiji”.

Vartolomej im NIJE PRIZNAO taj „tomos”. 

U međuvremenu, Porfirije Perić i Crkva Srbije su, svojim novim „tomosom” za dojučerašnje „raskolnike” iz MPC-OA, faktički rasformirali tzv. POA…

Последњи пут ажурирано ( среда, 08 јун 2022 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 107 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.