Сама реч крштење указује, да крштавање бива на крсту, и да се под крштењем подразумева крштавање на крсту. А то значи да има два крштења, једно је у води – погружавање, по грчки – ваптизма, а друго је крштавање на крсту. Наши свети Оци су прихватили назив крштење и то се по самом називу односи на крштење на крсту, али се односи и на крштење у води, тј. погружавање. У јеванђељу је јасно изложено учење светог Јована Крститеља о два крштења, о Јовановом крштењу и о Христовом крштењу:
„А народу, који очекиваше Спаситеља, и помишљаху сви у срцима својим о Јовану: еда није он Христос? одговараше Јован свима, говорећи: ја вас дакле крштавам водом; али долази јачи од мене, коме ја нисам достојан одрешити ремена на обући Његовој: Он ће вас крстити Духом Светим и огњем… И ја не знадох Њега, него да би се јавио Израиљу, зато ја дођох да крштавам водом. И сведочи Јован, говорећи, како видех Духа као голуба, где силази са неба и стоји на Њему; и ја не знадох Њега, него онај, који ме посла да крштавам водом, тај ми рече: на Кога видиш Духа како силази и стоји на Њему, Он је Тај, Који крштава Духом Светим“ (Јн.3:15-16…31-33). Свети Јован јасно говори о два крштења: о Јованом крштењу водом и о Христовом крштењу Духом Светим и огњем. И у Делима Апостолским наводе се та два крштења, јер учени апостол Аполос, претходно филозоф, крштавао је Јовановим крштењем, док су апостоли Петар и Павле крштавали Христовим крштењем. Ево, како се то излаже: „Догоди се пак, кад беше Аполос у Коринту, да Павле прошавши горње земље дође у Ефес: и нашавши неке ученике, рече им: јесте ли примили Духа Светога пошто сте веровали? А они му рекоше: нисмо ни чули да има Дух Свети (да јесте Дух Свети). А он им рече: у шта се онда крстисте? А они рекоше: у крштење Јованово. Тада Павле рече: Јован дакле крсти крштењем покајања, говорећи народу, да верују у Онога, Који за њим долази, то јест, у Христа Исуса. А кад то чуше, крстише се у име Господа Исуса; и кад Павле положи руке на њих, сиђе Дух Свети на њих, и говораху језике и прорицаху. А беше свијех људи око дванаест“ (Дап.19:1-7). И овде су јасно наведена два крштења: Јованово крштење водом и Христово крштење Духом Светим и огњем. Па како је било тада у време Апостола, тако је и сада, и тако постоје два крштења: Јованово крштење водом и Христово крштење Духом Светим и огњем. Па ако има два крштења, зашто о томе не говоре данас? Зато што су данас готово сви крштени једино Јовановим крштењем, док је тешко наћи и једнога крштенога Христовим крштењем, тешко је наћи једнога и међу монасима и епископима и свештеницима, па и мирјанима. И поставља се питање: како онда епископи и свештеници крштавају људе? Они могу да крштавају само Јовановим крштењем, којим су и сами крштени, а Христовим крштењем они не могу да крштавају, јер ни сами нису крштени тим крштењем Духом Светим и огњем. Јер ако учени апостол Аполос није могао да крштава Христовим крштењем, него је крштавао само Јовановим крштењем, онда не могу ни данашњи епископи и свештеници да крштавају Христовим крштењем, него једино Јовановим крштењем. А ево како се познаје, да ли је неко крштен Духом Светим и огњем или није. Апостол Павле говори: „Пошто и Јудеји (и јеретици) знаке просе, и Јелини (и филозофи) мудрости ишту, а ми проповедамо Христа распетога, Јудејима (и јеретицима) дакле саблазан, а Јелинима (и филозофима) глупост, а самим позваним Јудејима и Јелинима - Христа, Божију силу и Божију премудрост“ (1Кор.1:22-24). Према томе, проповед Православља, за јеретике је саблазан, а за светске филозофе је глупост; и обратно, проповед јеретика и филозофа за православне је саблазан и глупост. Чим почнеш да говориш са јеретицима или неверницима, одмах се открива разлика духова. Како се разликују духови? Оно, што ти говориш, они не прихватају, а што они говоре, ти не прихваташ, и тако се открива разлика духова. Они нису крштени Духом Светим и огњем а ти си крштен, у њима је светски дух а у теби је Христов дух. Осим тога, и сам у себи можеш да испиташ: да ли је у теби Христов дух или светски дух? Јер ако ти радо прихваташ светске мисли и бавиш се њима, у теби је сигурно светски дух и ти ниси крштен Духом Светим и огњем. И ако ти радо гледаш телевизију и пратиш светске игре и забаве и светске лажи, у теби је сигурно светски дух и ти ниси крштен Духом Светим и огњем. Да ли вам се допао овај прилог? „Борба за веру“ је непрофитни православни медијски ресурс који мисионари Истину Православља и нуди бесплатну информативну услугу, која постоји само захваљујући донацијама својих читалаца. Хвала вам на подршци и од Бога вам изобиље Његових дарова!
|