Мешовита теолошка комисија за православно-католички дијалог припремила је нацрт документа под називом „На путу ка јединству у вери: теолошка и канонска питања“, у којем су до сада резимирана достигнућа дијалога и идентификовани следећи теолошки проблеми, који захтевају решења. Ово је саопштено у коминикеу након заседања координационог одбора комисије, које је одржано од 2. до 7. јуна, пише «Orthodox Times».
По писању медија, координациони одбор комисије почео је да расправља, посебно, о историјским и теолошким питањима везаним за „филиокве“ и „непогрешивост“ (римског папе). У том циљу су формирана два пододбора, од којих сваки има задатак да припреми нацрт текста о релевантним темама. Очекује се да ће нацрти докумената бити завршени до следеће године. „Чланови (комисије) се радују предстојећем празновању у 2025. години 1700-годишњици Првог васељенског сабора одржаног у Никеји 325. године и моле се, да овај догађај послужи као инспирација на путу ка успостављању пуног заједништва“, - наводи се у званичном саопштењу. Подсећамо, у јуна 2023. године у египатској Александрији је одржано 15. заседање Мешовите теолошке комисије на коме је усвојен документ „Синодалност и првенство у другом миленијуму и данас”. Коментар "Правбога": Вест о томе, да је дискусија комисије око питања примата већ завршена, сумирана и да се прешло на друге „проблеме“ - је збуњујућа. Значи ли то, да је најважнији предмет богословске дискусије, а то је питање устројства Цркве, добио неку врсту коначног решења? С обзиром да Фанар инсистира на томе, да је статус ове комисије званичан за цело Православље, а њени налази и закључци обавезујући за прихватање од стране свих помесних Цркава, овакве изјаве звуче сензационално, ако не и скандалозно. Да ли су се помесне Цркве (са изузетком оних, које су опозвале своје представнике) заиста сагласиле са документима које је комисија усвојила и да ли су извршиле њихову рецепцију на свом нивоу? По нашем тврдом убеђењу, закључци документа о примату носе на себи очигледан печат савремене фанарске еклисиологије, која је, пак, под огромним утицајем (https://t.me/pravblogs/588) јеретичког учења митрополита Јована (Зизјуласа). Стога је, апсолутно немогуће сматрати да је расправа о примату и саборности завршена и да се може прећи на следеће проблеме. Формулација и методологија документа о примату су више него упитни и не могу изражавати свеправославну позицију. По нашем виђењу, овај документ је диктиран не толико жељом да се утврди богословска истина Православља, колико жељом да се Православна црква прилагоди савременим друштвено-политичким токовима. И као резултат тога добити – закључење уније са Католичком црквом. О томе смо више пута писали и прогнозирали, да је поменута комисија у журби да заврши свој баш тако до 2025. године, у којој су већ заказани заједнички православно-католички догађаји, осмишљени да дају подстрек за реализацију озлоглашене уније. Сасвим је могуће, да ће Фанар објавити „обнављање“ евхаристијског заједништва са Римом. После чега ће објавити „превазилажење“ раскола између католицизма и Православља и захтевати да помесне Цркве то прихвате као свршен чин. То јест, никакве саборне расправе о овом кораку, можда, уопште неће бити. А унија ће бити наметнута једноставно процедуром јављања* [да се десила, да је остварена]. Сматрамо, да би било изузетно важно да помесне Цркве, а посебно РПЦ, одмах изнесу свој став у вези са изјавама комисије и разјасне ситуацију – да ли се слажу са њеним закључцима или их сматрају само саветодавним? Поред тога, потребно је припремити критичку анализу поменутог документа и указати на његове битне недостатке. *) явочным порядком - је поступак спровођења одређене радње њеним стварним извршењем уз накнадно обавештавање органа, без употребе било каквих бирократских процедура. Кратко - без претходне дозволе! Супротно од дозволе (концесије) налога. |