„Не само да нећеш наћи и једног црквеног старешину, који се противи свету, него и у манастирима је тешко наћи монаха, који се противи свету“ Премудри Соломон је говорио из искуства и у својим Причама он вели: „Сваком стражом чувај твоје срце, јер из њих су исходишта живота“ (Прич.4:23.
Речено је „сваком стражом“, и духовном и телесном стражом чувај твоје срце, духовном човеку довољно је рећи једанпут "сваком стражом", а телесном човеку мораш говорити много пута да би запамтио. По учењу светих Отаца позната су три страсна џина, три страсна дива, који владају светом, а то су: љубав према плоти, љубав према новцу и богатству, и љубав према људској слави. То су три дива, од којих треба да сачувају срце три страже, па ако три страже сачувају срце од та три дива, онда из те три срдачне страже јесу исходишта живота. Тако насупрот три дива стоје три исходишта живота из срца: љубав према Божијем духу стоји насупрот љубави према плоти, љубав према Божијој сили и благодати стоји насупрот љубави према новцу и богатству, љубав према Божијој слави стоји насупрот љубави према људској слави. Тако, по учењу светих Отаца, три страже чувају срце и противе се свету и тројици дивова, који владају светом. И сада нађи једног епископа или свештеника, који се противи свету, и објави га да би сви ишли за њим и да би сачували своје срце од ђавоље прелести и да би задобили Царство Небеско и да би се спасили. Међутим, не само да нећеш наћи и једног црквеног старешину, који се противи свету, него и у манастирима је тешко наћи монаха, који се противи свету и тројици дивова, који владају светом. Толико је антихрист овладао и у Цркви, а већ да он влада светом – то и слепац сада види. Прво у срцу – то је бог човеков Преподобни Симеон Нови Богослов овако говори о пажљивој молитви: „Свети Оци, чувши речи Господње у Светом Јеванђељу, да из срца излазе зле помисли, убиства, прељубе, блуд, крађе, лажна сведочанства, хуле... и да ово погани човека (Мт.15:19-26); чувши пак на другом месту у Јеванђељу да нам Господ заповеда да најпре очистимо изнутра чашу и зделу да буду и споља чисте (Мт.23:26), оставише свако друго дело, те се подвизаваху свесрдно у овом делању, односно у чувању срца, знајући засигурно да ће заједно са тим делањем лако задобити све друге добродетељи (врлине), те да се без овог делања не може ни стећи, ни очувати ни једна друга добродетељ (врлина).“ Синаити и сви Исихасти баве се само тим делањем: Исусовом молитвом и чувањем срца. И зато, кад је преп. Григорије Синаит дошао на Балкан, он се зачудио: колико мало монаха бави се Исусовом молитвом и чувањем срца. А због чега је главно делање монаха – Исусова молитва и чување срца? Због тога да би на првом месту у срцу био Христос Бог наш, а не неки други лажни бог. Јер то прво у срцу – то је бог човеков и то прво влада срцем и то прво по закону логике одређује све мисли и жеље и речи и дела. И то прво у срцу одређује сав живот човеков и све се усклађује према томе првоме, према томе, што је на првом месту у срцу и што влада срцем. Кад су Јевреји питали Христа: „Ко си Ти?“ И рече им Исус: „Почетак (или начело), као што вам и говорим“ (Јн.8:25). Код хришћана Христос је почетак сваког размишљања и говорења и делања, или речено, Христос је начело, које влада у срцу, и према том начелу у срцу све се усклађује по закону логике. Све заповести Јеванђеља захтевају да на првом месту у срцу буде Христос Бог наш. На пример, Господ је рекао ово: „Ко љуби оца или матер више него Мене, није Мене достојан; и ко љуби сина или кћер више него Мене, није Мене достојан; и ко не узме крст свој и не пође за Мном, није Мене достојан“ (Мт.10:37-38). То речено „није Мене достојан“, то другачије Господ овако говори: ко љуби нешто друго више него Мене, Ја нисам њему на првом месту у срцу и Ја нисам њему Бог, јер он има свог бога, који је њему на првом месту у срцу. Према томе, то што је на првом месту у срцу – то је бог човеков и то влада срцем и целим животом човека, и због тога је потребна Исусова молитва и чување срца – да би Христос Бог наш био на првом месту у нашем срцу. На основу тога да видимо данашње стање у Цркви. Коме је Христос на првом месту у срцу и коме је Христос заиста Бог његов и ко је заиста хришћанин? Ако погледамо данашње епископе и свештенике, па и многе монахе – њима Христос није Начело у срцу и њима Христос није Бог њихов, него они имају другог бога, који је њима први у срцу и кога слушају и коме служе. Па кад дођу у Цркву, они не знају ни где су дошли ни зашта су дошли и они не знају шта траже у цркви. Ако њима Христос није Начело у срцу, они никад не могу да се причесте и присаједине Христу. Ако њима сила и благодат Божија није на првом месту, они никад не могу да је стекну. Ако њима слава Божија није на првом месту, они никад не могу да је добију. Беседа у недељу по Воздвижењу Часног Крста, лета Господњег 2024. Да ли вам се допао овај прилог? „Борба за веру“ је непрофитни православни медијски ресурс који мисионари Истину Православља и нуди бесплатну информативну услугу, која постоји само захваљујући донацијама својих читалаца. Хвала вам на подршци и од Бога вам изобиље Његових дарова!
|