header image
НАСЛОВНА СТРАНА
Проф. др Вељко Ђурић Мишина: Заклетва једног свештенослужитеља Штампај Е-пошта
петак, 20 август 2010

Проф. др Вељко Ђурић Мишина

Заклетва једног свештенослужитеља

 Заклетва је део ритуала произвођења личности способне и достојне за свештенослужитеља Цркве Христове. Садржај заклетве се мењао па је данас тешко утврдити какав је био на, пример, пре стотинак година.

У данашњим временима, захваљујући разгранатом информативном систему који протежира и форсира, између осталог, и јефтини и негативни сензационализам, сазнајемо о преступима различите врсте појединих свештенослужитеља наше, Српске православне цркве, све у намери да компромитује Цркву као целину. Није спорно да грешника има и у редовима свештенослужитеља. Кривица је, међутим, персонализована па Црква као институција не може бити оптужена.

Приликом произвођења у ред клирика, ђакон изговара своју заклетву пред свештенослужитељем. О једном таквом случају говори следећи документ. Он је вредан из више разлога. Између осталог, и да буде поука новим делатницима у Цркви и непрестано подсећање на завет који су дали.

У Призрену, седишту Епархије рашко-призренске, 25. априла/8. маја 1926. године, пред архимандритом Павлом заклео се Милија Нашковић.

„Ја, Милија, који желим примити свештенички чин, знам и разумем колико је велико и важно дело тајне свештенства, знам и колике су с тиме веома тешке обавезе, за које ћу морати да дајем и одговоре на страшном суду Христа Господа. Али ипак приклањам главу своју пред одредбом Духа, да се не би како показао као његов противник, тога ради обећавам и кунем се Свемогућим Богом пред његовим Св. Јеванђељем, да верујем и да ћу веровати тврдо и без сваке сумње у све догме, које исповеда наша Св. Црква, да ћу се придржавати свију њених уређења и саборских правила и о свему не друкче мислити, него онако, како разуме и мисли Св. Саборна Источна једина Православна Црква.

Кунем се да ћу по рукоположењу мом у ђакона моје звање проводити са сваком брижљивошћу, чашћу и чистотом. Кунем се да ћу поверене ми људе брижљиво поучавати у закону Божијем, а и сам се свагда с вољом упражњавати у читању Св. Писма и разумевању његове силе и тајне.

Кунем се живим Богом и Његовим Божанственим Духом, да ћу се свагда чувати порока, који би удаљили од мене благодет Св. Духа. Обећавам се да се нећу опијати, нити исмевати, омаловажавати и обешчашћавати светињу наше Св. Цркве, нити се, пак, недостојно своме чину понашати и живети, него да ћу се свима силама старати да како у опхођењу, тако и у оделу свагда будем пристојан и чувам важност овога чина а нарочито да ћу примером благог и примерног живљења руководити поверену ми паству као побожности и хришћанском живљењу.

Кунем се да ћу грешнике исправљати и световати с кротошћу и чувати их од лоше науке, која поткопава Св. Веру и побожност а да ћу развратнике и чародјеје обазриво обличавати и уста хулитеља затварати. Обећавам се, пак, да ћу брижљиво чувати моје људе у покорности и јединству црквеном.

Обећавам се да ћу бити послушан и покоран моме архијереју Михаилу као Христу.

Кунем се да ћу учити људе да живе у миру и слози и, као што ћу и сам ја, тако и њих упућивати и утврђивати да врше и слушају и грађанске законе и наредбе, као и црквене власти и чувати отачаствене уредбе у славу Св. Тројице Бога једног кога сви исповедамо, и кога да ћу љубити и поштовати нелицемерно се обавезујем.

Кунем се да ћу свагда с вољом тачно свршавати у Цркви мојој Св. Богослужења по Уставу, и да ћу Св. Тајне и остале свештенорадње с побожношћу и марљиво отправљати.

Кунем се још пред Свевидећим Богом да о свему овоме што сам обећао, не мислим у памети друкчије него тако, како и говорим: у тој сили и разумевању, какву силу и разумевање написано овде ове речи казују, свакоме ономе ко их чита. И све ово утврђујем клетвом мојом: нека сердцевједац Бог буде сведок овоме мом обећању, да није лажно, ако ли је пак лажно и није по мојој савести, нека ми буде правосудни Бог супарник на Страшном Суду. Амин.“

 

Напомена Уредништва „Борбе за веру“:

Професор др Вељко Ђурић Мишина у свом тексту сасвим исправно закључује да би објављени докуменат требао да буде „поука новим делатницима у Цркви и непрестано подсећање на завет који су дали“. Међутим, овде се појављује следећи проблем: у Браничевској епархији, на пример, еп. Игњатије рукополаже ђаконе и свештенике без претходно извршене исповести и положене прописане заклетве (http://borbazaveru.info/content/view/133/30/). Дакле, они завете, сличне онима у горњем документу, нису дали  и каснији цркворазградитељски поступци, на овај начин рукоположених свештенослужитеља, су сасвим разумљиви, јер се нису на послушност Богу и Цркви обавезали никаквом заклетвом. Једини коме се они заклињу (изговарајући неку тајну заклетву) јесте еп. Игњатије, и ове се заклетве беспоговорно држе. Они га слушају „као Христа“, а он се према њима односи као Велики инквизитор из "Легенде о Великом инквизитору" Достојевског према својим поданицима:

Да, ми ћемо их присилити да раде, али у време слободно од труда организоваћемо им живот као дечју игру, са дечјим песмама, хором, невиним играма. О, ми ћемо им дозволити и грех, они су слаби и немоћни, и волеће нас као деца зато што смо им дозволили да греше. Ми ћемо им рећи да ће сваки грех бити опроштен ако је учињен са нашом дозволом; а дозвољавамо им да греше зато што их волимо, и казну за те грехове узећемо на себе, нека тако буде. И узећемо их на себе, а они ће нас обожавати као добротворе који су њихове грехове узели на себе пред Богом.

Последњи пут ажурирано ( петак, 20 август 2010 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 46 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.