header image
НАСЛОВНА СТРАНА
Отац Дамаскин Светогорац: Раслабљеност и бљутавост Штампај Е-пошта
четвртак, 10 октобар 2013

 Сам израз "раслабљеност" потиче од Руских Стараца, а они су тај израз узели вероватно из Јеванђеља о раслабљеном (тј. о узетом Мт. гл. 9. и Мк. гл. 2. и Лк. гл. 5.), где стоји, како је Господ рекао раслабљеном (тј. узетом): "опраштају ти се греси твоји", и затим га исцелио. То значи да раслабљивање човека бива због греха његових. Али израз "раслабљеност" не употребљава се потпуно у смислу овог Јеванђеља, него вишу у смислу грешних слабости, као у Посланицама апостола Павла, који говори:

"Христос, још кад слаби бејасмо, умре у време своје за безбожнике" (Рим. 5, 6). "Добро је не јести меса, и вина не пити, и оно не чинити на што се твој брат спотиче, или саблажњава или слаби" (Рим. 14, 21). "Дужни смо дакле ми јаки слабости слабих носити, и не себи угађати" (Рим. 15, 1). "Слабима био сам као слаб, да слабе придобијем; свима сам био све, да како год спасем кога" (1 Кор. 9, 22). "Зато и ми, имајући над собом толики облак сведока, да одбацимо свако бреме и лако заводљиви грех, и с трпљењем да трчимо у подвиг (битку), који нам предстоји, Гледајући на начелника вере и савршитеља Исуса, који уместо одређене себи радости претрпе крст, не марећи за срамоту, и седе с десне стране престола Божијега. Помислите онда на њега, који је такво против-речење на себе од грешника поднео, да не клону душе ваше и да не ослабе. Јер још до крви не дођосте борећи се против греха, И заборависте утеху, коју вам као синовима говори: сине мој! не клони кад те Господ кара (васпитава, наказује), нити слаби кад те он изобличава." (Јевр. 12, 1-5).

Треба разликовати снисхођење према хришћанину и и раслабљивање хришћанина. Јер снисхођење бива по Предању Цркве које ми имамо од Владике Николаја и Богомољаца, док раслабљивање није по Предању Цркве, јер нећеш наћи ни једног светог Оца који раслабљује хришћане. Јер снисхођењем се не уводе нова правила у Цркву, док се раслабљивањем уводе нова правила, тако да хришћани све више личе на јеретике. Данас су хришћани раслабљени више него икад, и раслабљени су и духовно и телесно. Познато је да непотребно јело и пиће раслабљује човека, непотребни разговори раслабљују човека, светски медији раслабљују човека, телевизија, радио, новине, свакакве игре и забаве преко интернета раслабљују човека, познато је да лагодан живот раслабљује човека. И сада је питање: да ли онај, који те раслабљује, да ли ти је пријатељ или непријатељ? Сигурно је да ти је непријатељ и треба да га рачунаш у непријатеља и да га волиш као непријатеља по заповести Господњој: "љубите непријатеље своје". Није случајно Господ рекао: "непријатељи човеку биће домаћи његови" (Мт. 10, 36). Зашто су му непријатељи? Па зато што га раслабљују, раслабљују му и дух и тело, и тако раслабљен он тешко може да се бори против злих духова. Раније је српски богомољац учио дете посту и молитви, учио га да буде Христов војник и уз помоћ Божју да носи свој крст и да побеђује зле духове, а данашњи родитељ мази своје дете и прави од њега "мамину мазу". Такво размажено дете није ни за шта, нити оно личи на Христовог војника, нити можеш да се надаш да ће оно носити неки крст и да ће се изборити са тешким искушењима, која очекују човечанство и која су најављена у свим пророчанстима Цркве.

И не само да је данашњи хришћанин раслабљен, него је и бљутав, по речима Господњим из Откровења:

"И анђелу Лаодикијске Цркве напиши: тако говори Амин, сведок верни и истинити, почетак створења Божијега: Знам твоја дела, да ниси ни студен ни врућ: о, кад би био студен или врућ! Тако, будући млак, и ниси ни студен ни врућ, избљуваћу те из уста својих. Јер говориш: богат сам, и обогатио сам се, и ништа ми не треба; а не знаш, да си ти јадан и бедан, и сиромашан, и слеп и наг. Саветујем те да купиш у мене злата жеженога у огњу, да се обогатиш; и беле хаљине, да се обучеш, и да се не покаже срамота голотиње твоје; и масти да помажеш очи своје, да видиш. Ја, које год љубим, оне и карам и поучавам; ревнуј дакле, и покај се". (Откр. 3, 14-19).

 

Ко није ревнитељ, тј. зилот, и ко нема ревности, тј. зилотизма, тај не може да се спасе. Тај је бљутав, по Откровењу, и биће избачен из Цркве, јер то значе речи Господње: "Тако, будући млак, и ниси ни студен ни врућ, избљуваћу те из уста својих." Разуме се да ће га избљувати зато што је – бљутав.

И сада је питање: да ли је и данашњи духовни родитељ, који од духовног чеда уместо Христовог војника ствара раслабљеног и бљутавог хришћанина, да ли је он њему пријатељ или непријатељ? Сигурно је да му је непријатељ, и по заповести Господњој: "љубите непријатеље", треба волети и непријатеља, али га не треба слушати. Господ заповеда: "волите", а не "слушајте непријатеље своје", јер не треба да слушаш никога, ако те раслабљује. Зато опет да поставимо питање: ако неко раслабљује хришћанина, да ли је то љубав или мржња према хришћанину? Није љубав, него је то мржња у ствари. Јер знаш да ће морати да носи свој крст, можда и врло тежак крст, а ти га раслабљујеш?

И брак може да раслаби хришћане, и обично данас погрешно тумаче Посланицу апостола Павла о браку, као да Апостол одобрава раслабљивање брачника. Зато свети Златоуст објашњавајући ту Посланицу пише:

"Попуштање (брачницима, тј. снисхођење брачницима) апостол Павле нигде не чини просто, него са навођењем узрока: "ради избегавања блуда", говори, ради избегавања сатанских искушења и неуздржања; и на тај начин у речима о браку неприметно даје похвалу девству"... "(Апостол вели брачницима): "не забрањујте се једно другоме, осим по сагласности за време, ради упражњавања у посту и молитви". Видиш ли, како неприметно и без прекора он подстиче брачнике на упражњавање у уздржању?"

(Дакле, подстиче брачнике на уздржање, а не на непотребно раслабљивање, како обично данас тумаче ову Посланицу. Јер ако код хришћана нема потребног уздржања у браку, него раслабљивање као код незнабожаца, по чему се онда хришћани разликују од не-хришћана?)

       Борба на земљи и благовољеније

Свети Оци говоре, да је овај живот време сетве и трудова, а будући живот биће време жетве и уживања; сада је време борбе и ратовања, а онда биће време одмора и победничког славља, ако се удостојимо. Јер ако се у ово време сетве и радова ми не трудимо, јасно је да ништа нећемо обрати у време жетве; ако се у ово време борбе и ратовања ми не боримо, јасно је да нећемо добити победничке венце у време додељивања награда. Напротив, у ово време, док још траје рат, ако се ми одмарамо и славимо победу, која још увек није остварена, онда сигурно губимо овај рат на земљи. А наш рат није са људима, него са злим духовима, мада зли духови нападају и кроз људе, и данас зли духови имају много својих слугу у свету, и њихове слуге данас владају светом и припремају долазак антихриста, а то је, као што знамо, по допуштењу Божјем. И видимо данас како зли духови владају људима и наводе их на свакакве грехе и настраности више него икад у историји човечанства, и они данас међу људима углавном немају озбиљне противнике, чак ни у Православљу, осим мало добрих подвижника, који се већином скривају од овог света, који иде ка свом крају.

И шта: ако зли духови владају и свет иде ка свом крају, да ли ми да се препустимо општој пропасти и да се не боримо? Никако тако не стоји у светим књигама. Господ је прорекао за последње време: "И зато што ће се безакоње умножити, охладнеће љубав многих. Али ко претрпи до краја, тај ће се спасти" (Мт. 24, 12-13). Ако спојимо ова два стиха и спојимо љубав и трпљење, то би значило: ко сачува божанску љубав до краја, тај ће се спасити. И у српском језику ако спојимо речи "волети" и "вољу", то би значило: ко воли Бога и ближњега, тај ће до краја имати воље за животну борбу и тај ће се спасити. И обрнуто: ко не воли Бога и ближњега, тај неће до краја имати воље за животну борбу и тај се неће спасити. Јер познато је да без воље ништа не успева у животу. Без добре воље човек је мртав, и за Бога је мртав, јер човеку без добре воље ни Бог не помаже. Зато се пева на Божић: "Слава на висини Богу, и на земљи мир, међу људима добра воља (благовољеније)" (Лк. 2, 14). Ова добра воља, ово благовољеније је најважније за ношење свога крста и животну борбу човека. Стога, онај ко у теби јача добру вољу, тј. благовољеније, тај ти је пријатељ; а онај ко у теби слаби добру вољу, тј. благовољеније, тај ти је непријатељ. И овде се не мисли на човечју добру вољу, него на божанско благовољеније, о коме говори апостол Павле:

"И да се не бих понео за премнога откривења, даде ми се жалац у месо (у плоти), анђео сотонин, да ме ћуша, да се не поносим. Зато трипут Господа молих, да одступи од мене, И рече ми: доста ти је моја благодат; јер се моја сила у немоћи показује сасвим. Онда ћу се радије хвалити својим немоћима, да се усели у мене сила Христова. Зато сам добре воље у немоћима, у ружењу, у нуждама, у прогонима, у тескобама за Христа: јер кад сам у немоћи, онда сам силан" (2 Кор. 12, 7-10). "Ја се навикох бити задовољан оним у чему јесам: Знам се и понизити, знам и изобиловати; у свему и свакојако навикох, и сит бити и гладовати, и изобиловати и немати. Све могу у Исусу Христу, који ми моћ даје" (Фил. 4, 11-14).

Исто и кад Господ говори: "Мир вам остављам, мир свој дајем вам; не дајем вам га, као што свет даје: да се не смућује срце ваше и да се не страши" (Јн. 14, 27), овде се не мисли на човечји мир, него на божански мир, на мир који сам Бог даје човеку.

А како се јача благовољеније у човеку? Свети Василије Велики каже, да "пост јача вољу у човеку", наравно умерени пост, умерени према моћи сваког човека. А разуме се да и молитва јача добру вољу у човеку, тако да без молитве и поста човек не може имати божанско благовољеније, јер њему добра воља зависи од доброг јела и пића. Иако Канони Цркве говоре, да дете до седме године не мора да пости, то није важило раније у Српској Цркви. Осим одојчади, која морају да сисају млеко, свако дете раније морало је да пости као и одрасли, и није било разрешења раније ни малој деци, него чим почне пост, сва мрсна храна се склања и закључава. И мада ја не тврдим да тако обавезно треба да буде, ипак тврдим, да је раније српски богомољац био пријатељ свом детету, јер га је учио посту и молитви од малена и тако је јачао добру вољу и трпљење у њему. А данашњи родитељ је у суштини непријатељ свом детету ако га не учи посту и молитви од малена и ако му тако слаби добру вољу и трпљење. Јер благовољеније и трпљење потребни су ради ношења животног крста, који може да буде врло тежак. Тачно је Господ рекао: "непријатељи човеку биће домаћи његови". Али опет Господ заповеда: "љубите непријатеље", и "домаће" и "стране", тако да морамо да испуњавамо заповести о љубави. Ту се опет враћамо на почетак беседе о раслабљености данашњих хришћана.

Све у славу Божју

Апостол Павле заповеда: "Ако дакле једете, ако ли пијете, ако ли што друго чините, све на славу Божију чините" (1 Кор. 10, 31). То значи: све што се чини на славу Божју, све је то на спасење човеку; и обрнуто: све што се не чини на славу Божју, све то није на спасење човеку. Овде Апостол изричито говори: "све", и тиме искључује било какву другу могућност спасења и било какав други пут спасења. Дакле, овде апостол вели: кад год једете и пијете увек на славу Божју једите и пијте; а на другом месту он говори: "Сваки, који се бори, од свега се уздржава" (Кор. 9, 25). Ово би значило: ко се бори, уздржава се и од јела и пића, које раслабљује његов дух, зато што апостол Павле опет заповеда:

"Браћо моја, јачајте у Господу и у сили моћи његове (држави); Обуците се у сва оружја Божија, да бисте се могли одржати против лукавства ђаволскога: Јер наш рат није против крви и тела (плоти), него против поглавара и власти, и кнезова таме овога века, против духова пакости (злобе) испод неба. Тога ради узмите сва оружја Божија, да бисте могли против-стати у зли дан, и свршивши све одржати се. Станите дакле опасавши бедра своја истином, и обукавши се у оклоп правде, И обувши ноге у приправу јеванђеља мира; А изнад свега узмите штит вере, о који ћете моћи погасити све распаљене стреле лукавога; И кацигу спасења узмите, и мач духовни, који је реч Божија: И сваком молитвом и мољењем молите се Богу духом у свако време, и уз то стражите са сваким трпљењем и молитвом за све свете" (Еф. 6, 10-18).

Дакле, у том духовном рату важно је имати јак дух, пошто се бориш са злим духовима, а не са "крвљу и телом", и зато се рећи: све што се чини на јачању духа човекова ради борбе са злим духовима, све је то на славу Божју, као што и сама борба хришћанина треба да буде на славу Божју. И треба разумети: само по себи јело и пиће не може бити на славу Божју, него само такво јело и пиће, које одржава телесну снагу и подржава дух човеков у ношењу свога крста и у борби против злих духова, само такво бива на славу Божју. На основу тога може се закључити: све што јача дух човеков за ношење свога крста и за борбу против злих духова, све је то на славу Божју и на спасење; и обрнуто: све што слаби дух човеков за ношење свога крста и за борбу против злих духова, све то није на славу Божју и није на спасење. Тако се опет враћамо на почетак беседе о раслабљености данашњих хришћана.

Расуђивање о божанској љубави

Ради расуђивања о божанској љубави треба знати: Господ заповеда љубав према Богу и ближњему, и говори: "По томе ће сви познати, да сте моји ученици, ако имате љубав међу собом" (Јн. 13, 35). Али то не подразумева било какву љубав према Богу и ближњему, него само такву љубав која подражава љубав самог Господа нашег и љубав светих Отаца и Матера, па би могли рећи: подражавати, како и шта Они воле, тако исто и хришћани треба да воле. Божанска љубав, која подражава љубав Господа и љубав светих Отаца и Матера, не подразумева било какву земаљску и телесну љубав, него би, напротив, могли рећи: свака љубав без благослова Бога и Цркве рачуна се у блуд, и зато је Господ рекао у Псалтиру против Јевреја:

"Четрдесет година негодовах на тај пород, и рекох: увек заблуђују срцем; и они не познаше путеве Моје. Тако се заклех у гњеву Своме: да неће ући у покој Мој" (Пс. 94, 9-11).

Још и горе од раслабљивања хришћана јесте: повлађивање тешким грешницима. Друго је снисхођење, а друго је повлађивање тешким грешницима. Као што је речено, снисхођење бива по Предању Цркве и не уводи нова правила у Цркву, док повлађивање није по Предању Цркве и уводи нова правила, тако да хришћани све више личе на јеретике. Ако неко повлађује тешком грешнику, да ли је то љубав или мржња према грешнику? Није љубав, него је то у суштини мржња према грешнику. Јер ако му не укаже истину ради покајања или ако се не клони од њега, у суштини он мрзи грешника. Апостол Павле на растанку говори Ефесцима: "Зато вам сведочим у данашњи дан, да сам ја чист од крви свију; Јер не изоставих да објавим вама сву вољу Божију" (Дап. 20, 26-27). То значи: да није Апостол објавио Ефесцима сву вољу Божју и сву истину Божју ради покајања, он би њима био крвник, убица њихових душа. И сада је питање: да ли православни екуменисти, који јеретицима не објављују истину Православља, да ли они воле јеретике или их мрзе? Не воле их, него их у суштини мрзе. Јер кад би волели јеретике, они би им казали да, по учењу наше Цркве, јеретици су противници Божји и нису на путу спасења, или би се клонили од јеретика по заповести Канона Цркве. Овако православни екуменисти подржавају јерес и јеретике као противнике Божје на путу ка вечној смрти.

Последњи пут ажурирано ( уторак, 12 новембар 2013 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 40 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.