Сада се све испуни светлошћу, и небо земља, и преисподња. Да празнује сва твар устајање Христово, у коме се утврђује (Из васкршњег канона Светог Јована Дамаскина) НАД ПОСЛЕДЊИМ ПОГЛАВЉЕМ „КАРАМАЗОВИХ“
Не знам када сам то уобичајио, али на Васкрс, сваке године, као васкршњу поуку Светог Златоуста, читам последње поглавље романа „Браћа Карамазови“ Достојевског. У њему овај геније састрадања описује сахрану дечака Иљуше који је, да би одбранио част свога оца, капетана Снегирјова, човека неугледног, склоног пићу, кога је Димитрије Карамазов понижавао,устао против самог Димитрија и против целог свог одељења. На крају, помирио се са одељењем, спријатељио с младим Аљошом, братом Димитријевим, учеником старца Зосиме…Али, смртно се разболео; и сада га сахрањују… Болно је све: мајка Иљушина, умно поремећена, која тражи неки спомен од свог покојног сина, и рида на тежак, механички, скоро бесловесан, начин; његова болесна, озбиљна сестра; отац, који, сав расејан, не зна шта ће пре око сахране…И у једном тренутку, угледавши чизме свог покојног сина, каже:“Баћушка, Иљушенка, а где су твоје ножице?“ Па онда понесе хлеба на гробље, да мрви на хумци Иљушиној, јер му је покојник рекао да ће врапци долетати на гроб, и њему ће бити лакше, јер неће бити сам. Онда син, који је бранио свог оца ( цео роман је о питању очинства, оног небеског и оног земног, о обнови очинства и чедности без које нема обнове света ) бива положен у земљу, близу храма, да до њега стално допиру звуци службе Божје. Дечаци из одељења, који прате ковчег, на челу са Аљошом, уз пут плачу, али један од њих се сагне, узме каменчић и гађа врапце ( како је Достојевски истинит – то је, баш то, дечји поступак: сузе и игра, од преобиља живота, од непотопљене нежности битија ). После сахране, деца и Aљоша нађу се код Иљушиног камена. Води се озбиљан разговор, у току кога Коља Красоткин, мудрица међу дечацима, поставља низ питања Аљоши, почев од тога ко је убио старог Фјодора ( и радује се кад Аљоша потврди да то није био Димитрије, него Смердјаков ). А онда, у једном тренутку, он се чуди како је све то необично у „нашој религији“ – малопре су сахранили Иљушу, а позвани су на даћу код Снегирјових, на којој ће се јести палачинке. И онда Аљоша почиње да им говори, да исповеда оно због чега на сваки Васкрс читам крај Достојевсковог романа. Ученик старца Зосиме децу прво ословљава као „голубиће“, лепе и миле птице, и каже им, између осталог, да су испратили драгог Иљушу, доброг дечака, с којим су се и помирили, и који је постао спона њихових детињих живота. А цео живот, можда, зависи од неколико лепих успомена из детињства. И моли их да заувек упамте тај заједнички тренутак, кад су сви били истински добри. Можда ћете, вели, на тешким животним путевима постати сурови, можда ћете изгубити садашњу душевну благородност, можда ћете исмевати добро и врлину, али, кад се сетите овог тренутка, чак и ако вам, по озлобљености срца, дође да му се наругате, ви ћете се зауставити и рећи себи да се томе не може и не сме ругати. Уосталом, наставља Аљоша, зашто бисте и постали другачији него што јесте? Увек можете бити овакви, увек можете бити племенити…И тада стиже дечје питање: а да ли је, по нашој религији, истина да ћемо једног дана сви васкрснути, и сви се опет видети? И Аљоша, Христов јуноша, узвикује:“Обавезно ћемо васкрснути, обавезно ћемо се видети и све један другом испричати!“ ОБАВЕЗНО ЋЕМО ВАСКРСНУТИ Боже, па то је тајна устајања нашега у Христу: “Обавезно ћемо васкрснути, обавезно се видети и све један другом испричати!“ То је та, најједноставнија истина – то је та, најистинитија истина – то је та најмилија истина – то је та, једина утеха, истина…Због те истине верујем у Истину, Христа мога, Који није само наш Бог, него и наш Брат. Он је говорио кроз Аљошу крај Иљушиног камена, бришући сузе са дечјих лица, и одговарајући на сва проклета питања која је поставио Иван, Аљошин и Димитријев брат… Иван је отишао у највећу дубину богопорицања, рекавши – јесте, у реду Бог, у реду свет, али шта би са оном децом, коју злотвори, вековима, мучише? Шта би са оном девојчицом из романа коју лудачки родитељи затварају у клозет а она се моли „свом Боги“, плаче и удара се у прса ручицама? Шта би са оним дечаком Достојевског кога растргоше спахијини хртови пред очима мајке? А тек шта би са оном дечицом коју су усташе доводиле у Стару Градишку, па их отимале из мајчиног наручја, дизале на језовиту кулу и бацале доле, у двориште, поручујући мајкама да их ухвате, да би на крају сатанског ритуала цело двориште било препуно детињих лешева и материнских крикова? Иван је Аљоши рекао да ништа не може искупити дечју патњу, али Аљоша је рекао Богу и нама: “Обавезно ћемо васкрснути, обавезно се видети и све један другом испричати“. Јер, сва та деца биће у Телу Христа, Које је Црква, у рукама Његовим пречистим, у ранама Његовим преславним, у оку Његовом сунчаном, у коси Његовој пелудној, у срцу Његовом копљем прободеном…И отрће се свака суза са очију детињих, и неће се сећати никаквог страха, и биће, биће, биће и већ јесу душом ( а онда и телима ) у светлости неприступној, која је и Светлост Тиха Свете Славе Бесртнога Оца небескога, Светога Блаженога… О ВАСКРШЊЕМ ХРИСТОЉУБЉУ О Васкрсу, увек ми је јасно зашто је Свети Јустин Ћелијски толико волео Христа. Сво му је богословље било Христос. Јер, у овом јадном, чемерном, зверском свету не постоји нико ко би нас могао утешити осим Њега, у Кога је веровати тако јасно и лепо…Јер Он, мили, зна: болује са болеснима, тамнује са утамниченима („А где си Ти био док су мене мучили?“ питала је Света Катарина свог Женика; а Он њој: “Био сам са тобом, страдао сам с тобом“ – и ено јој на руци, у ћивоту, прстен који јој је Женик Бесмртни дао, да и ми знамо да је с нама кад нас муче и кад сами себе мучимо)… Проси са просјацима… А тек колико је са децом која болују од рака… Па са децом на Косову и Метохији…Па са децом у Сирији, на Украјини… Шта Ти нудиш, Христе? А Он, ћутке, нуди да побегнемо у ране Његове од клинова, на рукама и ногама, и нуди да побегнемо у ребра Његова. И ми бежимо – молитвицом, постићем, сузом: “Ако сам и пао, ја нисам од Господа отпао; ја се за Њега држим макар једном сузом, макар једним уздахом“, сведочио је отац Јустин. То ми је све; и сваком је све – макар једна суза, макар један уздах…“Болник и вичан болестима“, вели Свети пророк Исаија…Као јагње нем пред кољачима…И као јагње победан над свим вуцима… МНОГО ДОБРИХ ЉУДИ И ЈЕДАН ЗАВИДЉИВАЦ У светлости васкрсења, сви наши сукоби, неспоразуми, свађе изгледају ситнији од трунке праха. Јер, то је светлост изобилна, море светлости; као кад си се, као детенце, будио у недељној соби, у чистој постељини, а кроз прозор је долазио зрак, и знао си да су ту и мајка и отац, и да никад, али никад, нећеш бити сам. Раније, док нисам огрубео од ових наших црквених „туча у мраку“, сећао сам се наслова романа за децу руског писца Каверина: “Много добрих људи и један завидљивац“. И себи сам, кад видим туђе грехе, говорио: “То је добар човек, а зна се ко је завидљивац – ђаво, безрадосник; он га квари, али поправиће се“. Морам се вратити оном почетном себи, када сам, ушавши у Цркву, био окупан светлошћу, и када сам се чудио зашто моји ближњи живе тако безрадосно кад је Христос васкрсао…Сад и ја, тако често, почињем да попуштам пред сликама расапа; зар да се не вратим оном првом? Морам, у Васкрслом Христу. Јер то је једини пут. И ДА ПОБЕДИШ КАДА ТИ СУДЕ Причао ми је покојни владика Данило да се онај стих у покајном, песедесетом псалму Давидовом не преводи: “И да победиш кад будеш судио“, него „И да победиш када Ти суде“. Јер, као што ће Христос судити људима на Страшном суду, тако ће и људи судити Њему: “Шта си учинио за нас, па имаш право да нам судиш?“ А Он ће им показати прободене руке и ноге и ребра; и то ће бити свима јасно. То је учинио. По епископу Данилу, у Христу смо сви спасени. Овај живот је само зато дат да бисмо се, слободно, одлучили – желимо ли спасење које нам Васкрсли даје. ВАСКРШЊИ УВИД ИВАНА ШМЕЉОВА Славни руски философ, Иван Иљин, и знаменити руски приповедач, Иван Шмељов, годинама су били у преписци. Обојица хришћани и родољуби, обојица „бели“, који су изгубили родину због бољшевичке окупације, имали су о чему да пишу један другом, да један другог теше и бодре. Шмељов је, у грађанском рату, остао без Сергеја, сина јединца, и много је због тога туговао. Ипак, и њега је тешило васкрсење Христово. Трећег дана Васкрса 1933,18. априла, Шмељов пише Иљину да је три седмице пред Пасху био тешко болестан, и да није могао да мрдне. А требало је ићи на васкршњу службу: „Како сте Ви у праву када сте написали: „Да није вере и молитве, одавно не бих живео на овом свету.“ Схватам, баш схватам. Ових дана сам то тако спознао!Три сам седмице опет боловао, и тако сам духовно ослабио, да ми се није милила ни светлост. Да се подигнем и пођем у цркву – воље нисам имао. И Олга Александровна ( супруга Шмељова, нап. В.Д) се мучила. Нисам могао да се молим... И дође Велика Субота... Болови, тако, престадоше – подигох се, а срце се стеже: па како то, да не могу да се придигнем да идем у цркву, да душу отворим за молитву! Слабост – ни рукама, ни ногама да мрднем... И Олга Александровна тужно каже – како ћемо тако далеко до Подворја (Светосергијеввско подворје у Паризу, нап. прир.), да останемо (код куће, нап.В.Д)... А три године на Васкршњем Јутрењу нисмо били, или смо ишли на дачу, или сам ја био болестан. Осетих ја како је њој болно без – цркве. Не, мора све да се савлада! И одлучим се. Болови ме муче. И, тако, око пола девет... кроз цео Париз, из Севра. Болови су ме убијали, сав сам се скврчио док сам седео у метроу... У десет смо стигли до Светосергијевског Подворја. Света тишина озарила ми је душу. Болови су престали. И гле, почела је да ми дострујава – да се у мени рађа... радост! Бодро, не осећајући ни слабост, ни бол, с необичном радошћу слушао сам Јутрењу, исповедили смо се, одстојали целу Литургију, причестили се... – и таква чудесна унутарња светлост је засијала, такав спокој, такву блискост неизрецивом, Божијем, осетих да не памтим – кад сам тако осећао! Као да сам додирнуо тајну: нема смрти, све што је отишло – постоји, ево овде, око нас... И кад сам тако осетио, погледао сам, сав у сузама, понад иконостаса, увис... – то је било између Јутарње и Литургије... – нешто чудно се десило! Мислио сам о нашем дечачићу, Серјожици нашем...-у душевној тихости сам мислио, нема смрти, он је овде, с нама... и све с нама нити је „било“, нити ће „бити“, него јесте, вечно јесте... И Караташов (Антон Карташов, руски црквени историчар, нап. прир.), који је седео три корака од мене,због нечега се подигао, пришао ми је, шапће!... – „каква се победа сада празнује!... треба само пазити...! Јер нема смрти... сви умрли су живи... и нема ни живих, ни мртвих... а све је, све – једно...вечно! Отето од смрти и ада! Великим чудом Васкрсења Христовог!...“ Само смисао његових речи излажем. Али се то тако слило са мојим, тако је потврдило оно што је моје интимно, да ме је осијало! Нисам са њим о томе причао, и он није могао да зна о чему сам мислио, с леђа ми је седао, није видео моје лице, очи... предало се ( од једног ка другом, нап. прир. ) Јер је то – истина. Ето какву сам радост стекао, савладавши слабости и искушења Злога, што ме је задржавало – не иди, тешко је, нећеш издржати. Пођох, – и болови престадоше, и причестих се, и такву радост, такав Светли Празник давно нисам доживео, ма какви – никад још нисам доживео! Бодри, око пола четири смо се омрсили са Карташовим, ишли смо пола сата пешке, у шест изјутра сели у први метро, око осам били у сунчаној нашој градини у Севру, три сата одремали и цео дан смо били радосни, примали смо добре људе. Такву Пасху нисам упамтио. Додуше, и време је прелепо... Какво сунце! И сад сам миран, болове скоро уопште не осећам, и апетит ми се повратио, а три седмице нисам могао храну ни да погледам! Не, не, заиста, зар је могуће живети без цркве?“ Није могуће живети без Цркве. ИСТО ТО, САМО МАЛО ДРУКЧИЈЕ Или, како је певао још један руски емигрант, Иван Буњин: Цвеће, и бумбари, и траве, и жита, И жега у подне, плаветна красота. Свог сина ће Господ блудног да упита: „Окуси ли срећу земаљског живота?“ Све заборавићу. Памтиће се стаза Што води кроз траве и жита вољена. У сузама слатким, ништа нећу казат, Грлећи Му милосна колена. ОПРОСТИТЕ, ХРИСТА РАДИ У светлости Христовог васкрсења, опростите, Бога ради, потписнику ових редова све чиме вас је огорчио, пишући, говорећи, чињењем и нечињењем. Јер, у Пасхалном канону Свети Дамаскин нас позива: “Васкрсења дан је, просветлимо се празником, и један другог загрлимо, рецимо „Браћо!“ и онима који нас мрзе, све опростимо Васкрсењем, и тако скупа запевајмо: “Христос васкрсе из мртвих, смрћу сатре смрт, и свима у гробовима живот дарова!“ Христос воскресе, драга браћо и сестре по васкрсењу! |