header image
Одлука Вишег суда у Панчеву - опасан преседан у односима Цркве и државе Штампај Е-пошта
понедељак, 08 фебруар 2016
         Свештеник Томислав Живковић из Омољице у Епархији банатској Српске православне цркве одважио се да тужи и пред Вишим судом у Панчеву добије спор против надлежног епископа Никанора (Богуновића), којег је оптужио за злостављање на послу (мобинг). Ово је први један такав процес који се против црквеног великодостојника водио пред грађанским судом и по оцени саговорника "Вести" представља опасан преседан у односима цркве и државе.

Владика Никанор најавио је жалбу на пресуду Апелационом суду у Београду, а професор др Зоран Чворовић, правник и историчар црквеног права, тврди да се радно-правни односи унутар Цркве не решавају грађанским апаратима принуде, јер се тиме директно нарушава аутономија СПЦ у односу на државу.

- Мада пресуда није правоснажна, ради се о врло деликатном питању. Државни судови могу да реагују и унутар Цркве у случајевима ако има елемената кривичног дела. Мобинг није кривично дело. Реч је о радно-правном спору, а свештеничка служба се заснива на добровољности и хијерархијском односу између подређеног свештеника и надлежног епископа - каже Чворовић.

Није га хтела ниједна епархија

- Моја једина грешка је та што сам Живковића примио у Епархију банатску 2014. године. Сажалио сам се, јер има болесно дете. Жалио ми се да мора отићи из службе у нишкој епархији јер га тамо нико не разуме и има проблема са браћом свештеницима. Пре него што сам га примио требало је да се распитам зашто он не успева да опстане ни у једној епархији. Јер, осим нишке, својевремено је био клирик у шумадијској и милешевској епархији - тврди епископ банатски Никанор.

          Он истиче да је тај однос, као и сав унутрашњи живот Цркве, регулисан црквеним канонима и не спада у сферу грађанских закона.

- Свештеници се школују о трошку Цркве и приликом рукоположења они се епископу заклињу на беспоговорну послушност. Мобинг као правни институт, постоји тамо где су радни односи утврђени грађанским законодавством. Уплитање државних органа угрожава црквену аутономију и ствара могућност да држава почне да руководи унутрашњим животом Цркве. По том основу било који незадовољан свештеник или монах, у свакој епархији, може да тужи грађанском суду надлежног владику или игумана, иако се по канонима такви спорови решавају унутар Цркве - објашњава Чворовић.

Свештеник Томислав Живковић каже, пак, да није имао другог излаза, јер га је епископ Никанор казнио мимо црквеносудске процедуре и противно Уставу СПЦ. Напомиње да му је забранио свештенодејство и одузео парохију у Омољици, наложио да се са породицом исели из црквеног стана, одузео чин протојереја и протонамесника, вратио га у статс јереја и престао да му уплаћује пензионо и социјално осигурање.

- Осећам се ужасно непријатно што сам морао да поднесем тужбу. Претходно сам се жалио Светом архијерејском синоду. Синод је, како ми је рекао генерални секретар прота Саво Јовић, два пута тражио од епископа да им одговори али да он то још није учинио. И нисам имао другог излаза. Владика Никанор је нажалост подлегао клеветама које су против мене износили неки свештеници. Казнио ме а да претходно није вођен епархијски црквеносудски поступак, где би се доказивала моја евентуална кривица, које иначе нема, и имао бих могућност да се одбраним - испричао нам је Живковић.

Епископ насео на клевете

- Сматрам да ова пресуда неће бити преседан за евентуалне друге свештеничке тужбе против надлежних епископа, у осталим епархијама СПЦ. Мене је мука приморала. Брига за породицу ме натерала. Верујем да ће ово остати усамљен случај, јер у нишкој епархији, док је њоме управљао садашњи патријарх Иринеј, био сам овлашћен да ту епархију заступам на суду, па сам упознат са прописима. Мислим да је епископ Никанор обманут и да је насео на клевете појединих свештеника, који су причали да сам из нишке епархије дошао у банатску да владику Никанора уходим како би га Синод и Сабор сменили. То је нечувена лаж. Окомили се на мене као хијене, иако за 25 година колико сам свештеник нисам имао мрљу ни у служби ни у приватном животу. Одликован сам Орденом Светог Саве другог степена и Орденом Светог Романа - каже отац Томислав.

Владика Никанор тврди да га Виши суд у Панчеву није позвао на суочење са свештеником Томиславом. Каже да ће се због тога поднети приговор председнику Вишег суда, а жалбу на пресуду упутиће и Апелационом суду у Београду.

- Очекивао сам да ме позову на расправу и дам изјаву, да се суочим и у очи погледам са тужитељем. Да најзад добијемо одговор како нестаде два милиона динара (око 16.000 евра) из црквене касе у његовој парохији у Омољици, али и где неста напрсни крст - каже за "Вести" епископ Никанор.

Срамота ме због пресуде

- Мени новац од одштетног захтева није потребан и уплатићу га кардио-васкуларном одељењу болнице у Панчеву, где се лечим, а где сам прошле јесени завршио након саслушања код владике. Тад ме је епископ између осталог назвао лажовчином и кокошком. Рекао ми је да глумим правника а имам кокошји мозак и да нећу бити свештеник у Епархији банатској док је он жив. Вређао је и моју супругу. Од стреса ми је скочио притисак, завршио сам у болници. Цео разговор сам уз епископову сагласност снимио и имам аудио-запис. Да тужба не би завршила у фиоци суда, више пута сам се интересовао за ток поступка. Пресуда је сад донета и осећам се, иако без своје кривице, страшно срамно због свега што се издешавало - закључује Живковић.

Извор: „Вести онлајн“

Последњи пут ажурирано ( понедељак, 08 фебруар 2016 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 20 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.