header image
Римокатолички теолог: Патријархово дипломатско ремек-дело уочи "Свеправославног сабора" Штампај Е-пошта
недеља, 17 април 2016
        Посета папе Фрање и патријарха Вартоломеја избеглицама на Лезбосу није само заједничка потврда хришћанске хуманости. Та посета обухвата и бројне црквено-политичке аспекте, пише у свом коментару теолог Хајнц Гштрајн.

Цариградски патријарх Вартоломеј I дуго се трудио да обезбеди састанак са папом пре православног синода који се у јуну одржава на Криту. Било је чак претпоставки да би могла да се испослује и блиц-посета папе Фрање самом синоду. Ти напори појачани су након историјског састанка Фрање и руског патријарха Кирила I средином фебруара у Хавани.

Према тврдњама упућених, актуелна иницијатива потекла је из Фрањиног личног писма којим је обавестио Вартоломеја I о црквеном састанку на Куби. Поглавари из Истанбула и Ватикана желе да предупреде утисак да нова осовина Првог Рима и „Трећег Рима“ (Москве) иде на уштрб тесних веза са екуменским патријархатом у Истанбулу које потичу још из времена папе Јована XXIII (1958-1963).

Крајем марта, екуменски патријарх предложио је папи заједничку посету једном избегличком кампу на грчком острву Лезбосу, агапе с избеглицама и помен мртвима због бројних жртава страшне пловидбе с турске обале.

Овим хуманитарним актом Вартоломеј I не жели само да докаже своју екуменску повезаност и лично пријатељство са Фрањом – то се, ионако, никаквим покушајима сметњи из Москве не може оспорити. Посетом Лезбосу Вартоломеј I истовремено потцртава припадност овог и других острва као и целе северне Грчке екуменском патријархату.

Позадина: Грчка црква се тек државном независношћу од турског султана одвојила и о од патријархата у тадашњем Стамболу. Тако су и 1863. и 1882. ширењем грчке територије додатне епархије узете из надлежности Константинопоља.

Тек велико повећање грчких области пре и током Првог светског рата није више било праћено ширењем црквене надлежности. Идеја је била да се даље не ослаби екуменски патријархат у Турској који је до 1923/24. изгубио готово све вернике кроз масакре и протеривања. Њиме су тако остале последње епархије на грчком тлу, али је црква у Грчкој задужена да их води.

У пракси се то практично сводило на прикључивање грчкој цркви – све док патријарх Вартоломеј I деведесетих није почео да подсећа на своја права. То је, у време архиепископа атинског Христодула, већ једном довело до раскида црквене заједнице између патријархата и грчке националне цркве. Нове напетости десиле су се и са архиепископом Јеронимом II, који је раније дуго важио за наклоњеног Константинопољу. Он чак у јануару није учествовао на православном самиту који је служио као припрема за синод.

Али сада атински архиепископ долази на Лезбос. Прихватио је позив Вартоломеја I и тиме оснажио његову црквену надлежност над острвима. Тиме се демонстрирају и нови односи патријарха и Јеронима.

Ово дипломатско ремек-дело поглавара наравно не наилази свуда на одушевљење. Митрополит пирејски Серафим – и иначе познат по својим антиекуменским и антисемитским изјавама – бесни због пристанка грчког црквеног руководства на „избеглички шоу са римским архијеретиком Фрањом“.

„Национал-православни“ митрополит Арголиде с источног Пелопонеза, Нектарије Антонопулос, би одмах да своју епархију забарикадира против сваке „навале странаца и исламизације кроз мигранте и терористе“. У Грчком ултраправославном миљеу су тако злоба и формалности постављене изнад солидарности са избеглицама.

Аутор Хајнц Гштрајн, 1941, је аустријско-швајцарски теолог с тежиштем на оријенталистици, православљу и славистици, дугогодишњи дописник швајцарских медија с Блиског истока и Балкана и предавач на неколико универзитета. Овај текст је написао за Католичку новинску агенцију (КНА).

Извор: „Дојче веле“

Последњи пут ажурирано ( недеља, 17 април 2016 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 82 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.