header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow САОПШТЕЊА arrow Уредништво: Велики грех према покојнику - из разговора са једним духовником (1)
Уредништво: Велики грех према покојнику - из разговора са једним духовником (1) Штампај Е-пошта
среда, 04 новембар 2020

 И овај текст (повезан са овде:) има повод – Митрополија црногорско – приморска наставља да „на дивље“ канонизује покојног митрополита Амфилохија, објављујући чудне и прелесне молитве његових идолопоклоника (не поштовалаца, јер поштовање је једно, а идолопоклоноство нешто друго). У тим прелесним и духовно штетним сочињенијима налазе се позиви покојнику да народу „опрости грехе“ (које прашта само Бог), а он се назива „заступником острошким“, као да је свети Василије, слава му и милост, негде отишао (а нијем, ено га у светом ћивоту).

Не ваља та работа, браћо и сестре, не ваља – ако се молите покојнику, а не молите се за њега, велику му штету чините, јер Бог не трпи притиске људске, него нам, ако смо смерни и скромни, пружа своју бескрајну милост. Свеца открива Бог, а не извикују га људи. Канонизација нису ауто – трке: ко пре стигне у календар, његово је црвено слово.

Они који мисле да добро чине души митрополита Амфилохија тако што га одмах проглашавају за свеца, видећи и себе у календару, тешко греше: јер, душа сваког човека после упокојења пролази кроз митарства, и тада су јој нарочито потребне молитве православних хришћана. Митрополит Амфилохије, са својим добрим и лошим делима, може, као и свако, да се узда само у милост Божју, а не у своју правду, ма колика она била (а јуче смо показали какве су све грешке и промашаји карактерисали живот покојника, при чему нисмо спорили ни његове заслуге).        

Авај, новотарци не верују у митарства, верују да Бог прима „офрље“, без озбиљне провере свачије душе, и да је довољно да је неко био епископ да у вечности буде Христос - у складу са лудачким идејама Зизјуласа. Душа сваког покојника иште молитве, а не славу и похвалу земаљску. А канонизација не иде тако, никако не иде. Бог прославља, људи се саглашавају.

КАКО ЈЕ ПРОСЛАВЉЕН СВЕТИ ВАСИЛИЈЕ ОСТРОШКИ?                   

Светом Василију Острошком кад се упокојио нико није ставио у ковчег икону са Василијевим ликом, него је он испраћен како доликује архијереју, а јавио се, седам година по упокојењу, и уверио игумана Рафаила да је светац – сам игуман Рафаило два пута није поверовао свом виђењу (јер је био трезвен), и тек је из трећег пута послушао свеца кога је Бог послао: „Светитељ Острошки упокоји се у својој келији, која се у часу његовог престављења осија небеском свјетлошћу. Тијело Светопочившег Владике Василија братија манастирска, по црквеном поретку, достојно, са пјесмом и сузама, сахрани у гроб, на заравни падине, испод храма Ваведења Пресвете Богомајке. Из стијене живе, пак, у висини, под којом испусти своју свету душу и на којој иначе нема нимало земље, убрзо израсте винова лоза која и до данас рађа.Седам година касније Светитељ се јави у сновиђењу благочестивом настојатељу свога старог манастира Светога Луке у Жупи Никшићкој, игуману Рафаилу Косијеревцу, и убиједи га тек из трећег пута, опрљивши, према сновима опрезног, калуђера жаром из кадионице у сну, од чега га и по пробуђењу бољаше ожарено лице, да пође са својим монасима у Острог и да тамо, уз заједнички пост и молитве и свакодневно служење Свете Литургије, са братијом острошком, отворе његову гробницу. А када отворише Свечеву гробницу, угледаше његово прослављено, нетрулежно тијело, жуто као восак и мирисаво као босиљак. А онда, са трепетом и молитвама подигавши и ставивши Светога у Свети Кивот, преодјенуше га у нове свештене одежде, и узнијевши га уз греду, положише у храм Светог Ваведења, испред иконостаса, у коме ускоро би фрескописан и најстарији Свечев лик на зиду насупрот улазу.

КАКО ЈЕ ПРОСЛАВЉЕН СВЕТИ ПЕТАР ЦЕТИЊСКИ

Ни светом Петру Цетињском нико није ставио икону са његовим ликом у сандук, него је његов синовац, Петар Други, четири године чекао да види да ли је Бог пројавио Своју силу на њему. Ево шта пише у житију: „Када је четири године после његовог упокојења, исто на дан светога Еванђелисте Луке (1834. г), његов гроб би отворен, мошти Владике светог бише нађене целе и нетљене. Ту сверадосну вест, да је Бог прославио свога угодника, објави Петар II истога дана прогласом свему народу, са жељом да сви буду учесници "радости и весеља општега нашега Православија." У својој радосној посланици овај умни наследник светога стрица писаше овако: "На знање ви дајемо, благочестиви народе, како смо 18 овога мјесеца, на Лучиндан, отворили гроб блажено и светопочившега претка мојега и архипастира вашега Петра и, пошто смо отворили гроб, нашли смо цјелокупно и свето тијело доброга и светога архипастира нашега. Зато, благочестиви народе, ми вама радосно и објављујемо о томе срећноме догађају, јербо знамо да ћете благодарити Свемогућег Творца, који ви вашега доброга оца, крепкога пастира Цркве и стада Христова, вашега одбранитеља и избавитеља, посла међу вама у светоме тијелу, да, како је био у смртноме животу готов за вас дати душу и тијело, тако да му се молимо да он и сада, како ( =као) светитељ и угодник Божји, буде молитвеник Свемогућему Богу за нас како за своје синове. Ја мислим, благочестиви хришћани, да памтите ви ријечи светога Петра, које је вама говорио "да живите у слоги, миру и Јединству." Ове свете и божанствене ријечи ја мислим да је сваки од вас држао на срцу и доклен се није ови угодник Божји био међу вама јавио. А сада надам се да ће те их добро држати, јербо видите онога који ви (= вама) их је говорио међу вама света и цјелокупна. И ви сте увјерени, ја мислим, да који Црногорац неће држати слогу, мир и јединство, биће му свети Петар супарник и на томе и на овоме свијету, него, који што има међу собом немира, сложите се и мирите, и тада ће те бити Богу повољни и вашему светитељу Петру. За друго вас Богу препоручујући и његовом угоднику новообјављеному светитељу, остајем сваком доброжелатељ."

Житије и Службу Светом Петру Цетињском написао је 1893. године београдски Митрополит Михаило на основу историјских извора и усменог казивања цетињског митрополита Митрофана Бана. Дакле, прошле су године и године до свецрквеног прихватања Божјег угодника, а нису му одмах на сахрани донели четири тропара да певају.

Опрез, браћо и сестре, опрез и молитва – два су крила душе човечије и данас, као и увек. У духовном животу нема журбе, јер је у питању вечност.

 

Наставиће се...

 

 

Последњи пут ажурирано ( субота, 07 новембар 2020 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 25 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.