Сви тражимо одговор на исто питање: како објаснити сва ова дешавања у Православној Цркви? Шта су прави, истински разлози који покрећу јерархе да синхронизовано и уиграно нарушавају црквени поредак, изврћу учење и газе предање Цркве? Немогуће је да они имају помисао: "Сад ћу да извршим зло дело". Или: "Хајде да упропастимо Цркву Божију". Тешко је, готово немогуће у то поверовати.
Кад бисмо могли да се потпуно ставимо у њихов положај, и да размотримо мисли које се мотају по њиховим главама, и све побуде којима се они руководе, вероватно бисмо лако сагледали хијерархију вредности по којој они организују свој живот и своје деловање у Цркви и народу. И тада бисмо, верујемо, открили да њихова врховна мисао, која суверено господари њиховим животом и радом, уопште не изгледа као злочиначка и рушилачка. Напротив, споља гледано они имају добре намере, они желе добро Цркви и народу, они своју делатност доживљавају као добру и корисну. Па у чему је онда проблем? У томе, сматрамо, што они друкчије од нас, православних, схватају добро и зло. За нас је добро и зло оно што су Свети Оци означили као добро и зло. Зато ми, православни, увек слободно можемо да се позовемо на Свете Оце, у свакој прилици и у сваком контексту. А они само понекад, само у оним ситуацијама где се светоотачке речи поклапају са њиховим интересима. У свим осталим ситуацијама морају или да ћуте, или да лажу. На пример, како би Амфилохије објаснио призивање Алаха усред тек освећених темеља православног храма, кад би морао? Тешко је замислити његово искрено објашњење. Али ми смо нашли објашњење. Нашли смо то кључно образложење, ту врховну мисао којом се руководе јерарси док успостављају интиман однос са духом времена. И ту мисао изрекао је опет нико други до Атанасије Јевтић. Али пре него што наведемо његову мисао, налазимо за сходно да опишемо једно наше запажање, а ви привежите крпицу око кажипрста да запамтите где смо стали. Наиме, када се заприча, Таса често западне у шкакљиве теме, које би могле да га компромитују, и онда почиње да прича у трзајима, тј. да прескаче са теме на тему, као барска птица са локвања на локвањ, све док опет не дође до чврстог тла, па ту опет настави континуирану причу о једној теми. Ево како то изгледа, на пример, када Таса говори како је саслуживао са грчким старокалендарцима: Сад они иду да прогласе Филарета за свеца! Филарет је добар човек био, узак човек! А ја сам саслуживо са тим Филаретом, у Паризу, на rue Lourmel, то је... петнести Париз... на Сени... западно, северозападно... Служио сам са Филаретом... тим који је зилот, а ми смо, хм, Црква која општи са новокалендарцима... Нисам то поменуо, ал сам поменуо коко пута... Српска Црква их није... и они су са Српском Црквом... и тако даље! Новопасхалци, пазите... Е, новопасхалци су већ чврсто тле, јер ту Таса има објашњење зашто они друкчије празнују Пасху од осталих православних, и ту може неометано да ниже целе реченице. А нама то управо и треба - да Таса негде јасно каже шта је разлог измена које се уводе у Православну Цркву. Финској Православној Цркви држава одређује кад ће да празнује Пасху, и то се сматра као нешто сасвим разумљиво и оправдано. Јесте неред - каже Атанасије, - али није хаос. На пример, ако им држава одреди да празнују Пасху 29. фебруара, они ће је празновати сваке четврте године. Боље икад, него никад. Ди сад да празнујемо Пасху тајно! Та нисмо ми први хришћани! Ми смо други хришћани! - размишљају Финци, и зато беспрекорно слушају државу. Увођење новог календара - каже мало даље Таса - такође је одлука државе, а Црква је то само прихватила. Е сад одвежите крпицу са прста, јер сада долазимо до оне кључне формулације за којом смо трагали, до оне врховне мисли којом се објашњавају сва одступања појединих архијереја од добро познатог светоотачког учења и светог предања Православне Цркве. Ево те формулације, voila! Западњаци су условљавали државу Грчку: "Да будете Европљани, да вам дамо помоћ ако покажете знаке прогреса. Један од тих знакова је: пређите на нови календар". Држава је одмах то прихватила. Онда је и Црква чинила.... Дакле, историјски контекст тога! И у ширем контексту цитат има исто значење, али нисмо цитирали шири контекст, јер има пуно већ познатих трзаја и прескакања са теме на тему, па нисмо хтели да оптерећујемо наш текст и вашу пажњу. Али зато у аудио-формату нудимо шири исечак текста, па ако неко жели, може да преузме и преслуша (овде је линк). Цитиране Атанасијеве речи су бесцен-благо савременог црквеног глобализма. Није исто кад ми формулишемо њихову заветну мисао, и кад они сами то учине. И то не било ко од њих, него највећи њихов мислилац. И свети апостол Павле је изобличио Крићане речима њиховог сопственог пророка. У нашој интерпретацији њихова заветна мисао може бити искривљена или недовољно прецизна. Али Тасина интерпретација је изворна, и све је речено у само пар реченица. Свака реч је на своме месту, и свака је злата вредна. "Западњаци су условили државу Грчку". "Западњаци" су државе Евро-Атлантског Савеза које чине окосницу НАТО-алијансе. "Ако хоћете да будете Европљани, даћемо вам помоћ" - исто то они говоре и држави Србији. "Али онда ваша Црква мора да прихвати нови календар" - кажу западњаци. Чекај, рођаче, какве везе има црквени календар са уласком у Европу? - пита се прост народ. Зашто дирати Цркву? Зар њен календар представља неку сметњу за евроатлантске интеграције? Па тај календар служи Цркви у њене интерне сврхе, и нема никакве везе са животом државе. По државном календару Божић пада седмог јануара, а у богослужбеним књигама пише "двадесет пети децембар". Шта то смета западњацима? Зар је НАТО-алијанси битно шта пише у православним Минејима? Ви сте незнавени! - одговарају европски експерти. Нормално да је битно! Једино је то и битно! Погледајте Румунију и Бугарску. Улазак у Европску Унију није им донео видљиве промене ни у животном стандарду, ни у структури државног апарата. Само у Цркви се примећују промене, само на томе инсистирају власти Европске Уније. Држава која је ушла у Европску Унију практично више и не постоји. Самим образложењем да улази у ЕУ "због обећане финансијске помоћи" држава прихвата да јој се на дну леђа истетовира знак евро-атлантског картела, коме од тог тренутка припада. Али Црква је много већи проблем. У Православној Цркви не постоји један центар који може одлучивати у име свих чланова Цркве. А већ смо на примеру Конкордата видели шта је Црква кадра да уради кад државна власт прекорачи све границе. Зато није никакво чудо што се "Западњаци", тј. НАТО-освајачи пре свега и изнад свега старају да узурпирају власт у Помесној Православној Цркви на свим освојеним територијама. Синод Бугарске Цркве већ преузима ингеренције које по канонима припадају епископима и Сабору. Ту вест је у нашим медијима победоносно објавио и верски аналитичар Живица Туцић... Нека нам опрости нестрпљиви читалац, овде свесно прекидамо нит нашег приповедања. Не можемо да се уздржимо од коментара при самом помену израза "верски аналитичар". Ова ендемична врста донедавно је код нас била заступљена у само једном примерку - једини верски аналитичар код нас донедавно је био Мирко Ђорђевић. А однедавно се појавио и други - Живица Туцић. Сад их има двојица: Мирко Ђорђевић и Живица Туцић. Чиме се бави верски аналитичар? На пример, кад владика Лаврентије посумња у веродостојност патријархове молбе о повлачењу, верски аналитичар појашњава: "Ни владика Лаврентије није посумњао у веродостојност патријархове молбе о повлачењу". Верски аналитичари су велика реткост и код нас су заштићени законом. Они су понос наше државе. Мирко Ђорђевић је недавно и награђен од стране медијске куће Б92 (чули сте, свакако, за ту медијску кућу). Кад би неки страни путописац дошао у Србију и питао: "Чиме ви, Срби, можете да се похвалите?" - од свакога би добио исти одговор: "Имамо два верска аналитичара". Журно се враћамо нашој теми. И у Румунији власти Европске Уније буквално диктирају Цркви којим питањима треба да се бави. Као и увек, они инсистирају на "дијалогу", тј. на ДРУЖЕЊУ Православне Цркве са другим религиозним организацијама Европске Уније. Вест је објављена на радио-Ватикану (овде је линк), а ми смо је превели на српски: (18. октобар 2008) Једанаеста Православна конференција која се ове године одржава у Румунији окупила је овог викенда Европске политичаре и Православне црквене лидере. Овогодишњи састанак је усмерен ка изналажењу начина за осигурање мира и просперитета у Европи, обезбеђивању хармоничног суживота и помирења различитих култура и религија. Састанку присуствује и Јан Фигел, Европски комесар за образовање, обуку, културу и омладину. Он је изјавио да је дијалог важан за Европу. Па добро, рећи ће Ал Контрарио (наш редовни читалац из једног шпанског села), Румунија је чланица Европске Уније, нема ништа необично у томе што се држава и Црква договарају око важних питања друштвеног живота. И шта је лоше у томе што Европска Унија инсистира на помирењу и дијалогу? Ал Контрарио, слажемо се! Нема ништа необично у томе што Европска Унија инсистира на помирењу и дијалогу између свих религиозних заједница на територијама које она контролише. Кад је већ заузела територије (милом или силом), онда је природно да на тим територијама успоставља поредак какав њој одговара. Ми само прецизирамо да Православна Црква не познаје реч "дијалог" у своме Светом Предању. То смо већ написали у првом делу теме "Дотако сам дно живота", али нисмо баш детаљно објашњавали сваку ситницу, уздајући се у интелигенцију наших читалаца. Међутим, испоставља се да наше текстове чита и Атанасије Јевтић, а ми на то нисмо рачунали. Таса је извукао из контекста нашу реченицу: "Дијалог као израз уопште не постоји ни у Јеванђељу, ни код светих отаца", па је одмах то прокоментарисао у свом чувеном наступу на телевизији Логос (аудио-снимак): Водитељ: Ви нисте екумениста? Таса: Молим?! Водитељ: Нисте екумениста? Таса: Јесам православни. Ал знаш шта значи то? У једну свету саборну и апостолску цркву. Kад би се одрекао тога екуменизма, те саборности, ја би се одрекао жеље Христове да сви једно будемо. То је безумље. Један је сад незнавени написао: па нема дијалога. Он... он толико зна. "Нема ни те речи код светих отаца". Десетине дела светих отаца зове се "Дијалог". У псалму се каже: "дијалог мој с тобом", разговор мој с тобом. Али људима запне, па из своје... не знам како да кажем... из своје избе, из своје јазбине они сад цене и процењују. И коко стаје у њих, толико онда стаје... И намећу свима ту меру. Та неслобода и та наметљивост, та агресивност је најбољи знак да нису у праву. Неће се литургија света изменити ако се основни чиниоци који могу као што су руски заточени епископи на Солову, њих тридесет, служили без иједне књиге. Док је говорио "један је сад незнавени написо..." Таса је чак и руком показао негде у страну, ваљда у правцу тог "незнавеног". Свима сам био све, каже свети апостол Павле. По угледу на њега, и ми свима желимо да објаснимо све, тј. сваки наш став желимо да образложимо тако прецизно, да буде потпуно јасан чак и дебилу, а камоли теологу Атанасијевог формата. Стога молимо интелигентне читаоце да имају мало стрпљења и снисхођења према људима који не могу сами ништа да повежу и домисле, него све треба да им се нацрта. Да, владико, то је сасвим тачно. Неколико светоотачких дела у наслову садрже реч "дијалог". Сваки тај дијалог је исповедничко дело, у коме је Светитељ изобличавао конкретне незнабожачке или јеретичке заблуде, и разбио их у парам-парчад. У форми питања и одговора Светитељ је сваког читаоца убедио у истинитост Православне вере, тачније - поучио је читаву васељену. Камо среће кад бисте "ви и вама слични" (израз Атанасија Јевтића) водили такве дијалоге са римокатолицима, протестантима, јудаистима и муслиманима. Али ви то не радите. Ваши дијалози су сушта супротност исповедничким дијалозима Светих Отаца. Зато је врло неумесно да ваше дијалоге поредите са исповедничким делима Светих Отаца. Ево шта смо ми написали у тексту који ви, владико, критикујете: Дијалог као израз уопште не постоји ни у Јеванђељу, ни код светих отаца. Господ јесте послао Своје ученике међу незнабошце, али не да воде дијалог, него да науче све народе: "Идите, дакле, и научите све народе". Владика Атанасије Јевтић као млади јеромонах и професор Теолошког факултета ишао је на састанке са јеретицима, али не да би их нечему научио, него да би прећутао основне истине православне вере, а затим са њима писао заједничка саопштења у духу глобализма. На тим скуповима он уопште није ни помињао реч "православље", нити придев "православан". Поготову није било ничег православног у заједничким саопштењима са тих скупова. А Таса је увек учествовао у писању заједничких саопштења. И даље стојимо иза сваке речи коју смо овде написали. Реч "дијалог" смо схватили у њеном садашњем, екуменистичком значењу - управо онако како је исту ту реч схватио и свети ава Јустин Ћелијски. Дакле, схватили смо је као празно наклапање и дружење између представника различитих вероисповести и конфесија. Управо такав дијалог Европска Унија тражи од Православне Цркве, и такав дијалог воде екуменисти, а међу њима и Атанасије Јевтић од своје ране младости. На почетку овог текста смо рекли да ми увек и у свакој ситуацији можемо да се позовемо на речи Светих Отаца, а глобалисти то чине само кад њима одговара. Ево и сада се то потврђује - ми се и овом приликом слободно позивамо на речи светог аве Јустина Ћелијског: Нема сумње, сваком савесном православном хришћанину очигледно је да у читавом ово сваштарском конломерату има много неправославних и непредањских елемената - "шутња", "дијалог", "исповјест вјере" (које?), "екуменске прошње", "благослов" (чији?), итд. Зато прелазим на начелна питања која у оваквим случајевима ставља преда се православна хришћанска, и поготову свештеничка и богословска савест. Потпуно се слажемо са свим оним што је написао отац Јустин Поповић. Нема сумње да је сваком савесном православном хришћанину очигледно све ово што је написао свети Ава. А која начелна питања у оваквим случајевима ставља преда се православна хришћанска, и поготову свештеничка и богословска савест - можете прочитати на 650. страни књиге "Сетве и Жетве". Издвојићемо ради примера само пар реченица: "Православнима је забрањено свако молитвено општење и дружење са јеретицима. Јер, какав удео има правда с безакоњем?" Али Европска Унија се не зауставља на дијалогу, молитвеном општењу и дружењу између "лидера" верских заједница. Европске моћнике не можеш преварити причама из "хиљаду и једне ноћи". Мораш да покажеш "знаке прогреса". Мораш да изговориш муслиманску бисмилу на православном богослужењу. То је прави прогрес, то је право помирење између двеју религија! То доноси поене у војно-политичком врху Европске Уније! Заиста смо захвални владици Атанасију Јевтићу што је овако прецизно, из прве руке, формулисао суштину свих савремених дешавања у Православној Цркви, почев од преласка на григоријански календар и измене датума празновања Пасхе, преко екуменског покрета, прихватања одлука Другог ватиканског концила, мењања богослужбене праксе, извртања светог предања и светих догмата у СПЦ, па све до отвореног антиправославног и антисрпског наступања појединих епископа у нашој јавности. Морате да покажете знаке прогреса - то је домаћи задатак свим клирицима који гаје интимне односе са духом времена. И они тај домаћи задатак схватају као добро дело, као бригу за своју Цркву и свој народ. И заиста се труде у том правцу, ево већ неколико деценија. А који се не труде довољно, уступају место трудољубивима. Патријарх Викентије се трудио да угоди комунистима, али није се довољно трудио. У крупним стварима, као што је изазивање македонског раскола, Викентије је учествовао само "реторички", тј. није показивао никакве "знаке прогреса" - ништа реално није чинио по том питању. А време је пролазило. Такво стање није могло дуго трајати. Прошло је неколико година, и Брозова комунистичка власт је проценила да је Викентију време истекло. Љубазно су га замолили да се пресели на онај свет, што је он великодушно и учинио. Ево шта је о томе говорио покојни Сава шумадијски, кад су га питали зашто је патријарх Викентије убијен (аудио-снимак): Владика Сава: Нисам сигуран за патријарха Варнаву да је отрован, али сам сигуран да је патријарх Викентије отрован педесет осме године, и да је отрован владика Варнава Настић. За њих сам сигуран да су отровани. Питање из публике: Који су поводи тога? Владика Сава: Који су поводи? Па патријарх Викентије није хтео да реши македонско питање и питање свештеничког удружења онако како је хтела комунистичка партија. А владика Варнава, чим је постао епископ, он се одмах супротставио режиму у Сарајеву, и осуђен је на једанаест и по година робије, и после су га водили из манастира у манастир, и он се вратио са једног лекарског прегледа, лечио је зубе у Новом Саду, и кроз пола сата је умро. А од зуба се не умире. После Викентија комунисти су силом поставили за патријарха сасвим младог и сасвим лојалног Германа Ђорића, и тиме су проблем СПЦ решили на многаја љета. Чим је дошао на власт, Герман Ђорић је оправдао поверење комуниста, тј. направио је македонски раскол, а убрзо је увео СПЦ у "светски савет цркава". Тиме је себи обезбедио дуг живот на климавом трону српских патријараха. Био је то једини српски патријарх у двадесетом веку који је умро природном смрћу. Данас више него икада долазе до изражаја речи евро-атлантских моћника: "Морате да покажете знаке прогреса". И старо и младо - све се покренуло у нашој Цркви на такмичење ко ће више показати знаке прогреса, ко ће више изблатити Православље и Српство, ко ће се више додворити "западњацима". Сви се труде из петних жила, и заиста постижу изванредне резултате, али један млади и перспективни епископ све их је заденуо за појас. Он само једном дође из Аустралије у Београд, и на лошем српском језику у једној јединој беседи толико изблати српски народ и српску историју, да сва његова конкуренција само зине од чуда и неко време остане у том положају. У том положају ћемо их и ми оставити неко време, све до следећег наставка. 29. октобар 2008 Да ли вам се допао овај прилог? „Борба за веру“ је непрофитни православни медијски ресурс који мисионари Истину Православља и нуди бесплатну информативну услугу, која постоји само захваљујући донацијама својих читалаца. Хвала вам на подршци и од Бога вам изобиље Његових дарова!
|