И постивши дана четрдесет и ноћи четрдесет, напосљетку огладње. „Свети Златоуст објашњава важну ствар у духовном животу, то јест, да ђаво није поборник „фер-плеја“ да тако кажем, да он чека управо нашу слабост да би нас напао. Зато је важно да непрестано прибегавамо заштити Божијој да би нас Бог непрестано чувао и штитио од ђавола и његових утицаја. Такође, светитељ објашњава и зашто је Господ почео Своје служење баш са постом. Свети Јован говори:
„Погледај са каквим лукавством приступа сатана, какво је време сачекао. Ђаво приступа не док Исус пости, већ када је огладнео. Одавде познај колико је велико благо и колико моћно оружје против ђавола – пост; познај и научи да, очистивши се водама Крштења, не треба да се предајемо задовољствима, пијанству и изобиљу јела, већ да држимо пост. Зато је и Сам Христос постио; не зато што је Њему потребан пост, већ ради наше поуке. Служење стомаку је представљало узрок грехова учињених пре Крштења. Као што лекар након излечења болеснику забрањује да чини оно што је узроковало болест, тако и Христос након Крштења доноси пост. И Адама је из раја прогнало угађање стомаку; у време Ноја оно је представљало узрок потопа, а на Содомљане је низвело огањ. Иако је њихов преступ било и сладострашће, корен и једне и друге казне је потицао од угађања стомаку“. Такође, свети Јован објашњава и дужину Христовог поста, зашто је трајао толико дана: „Христос је постио четрдесет дана показујући нам спасавајући лек. Даље од тога не иде да прекомерном величином чуда не би учинио сумњивом саму истину Оваплоћења. Сада та сумња није могућа јер су и пре Њега Мојсеј и Илија, укрепљени божанском силом, били у стању да држе тако дуг пост. Да је Христос и даље постио, многима би то послужило као повод да посумњају у истину.“ Треба додати само да је Господ на примеру својих Светитеља испунио реч из Јеванђеља: „Ко вјерује у Мене, дјела која Ја творим и он ће творити, и већа од ових ће творити“ (Јн. 14:12), јер у Житију преподобног Пајсија Великог пише да је он постио потпуним постом чак 70 дана. Блажени Теофилакт Охридски даје објашњење што се тиче подвига Господа Исуса и пише: „Огладнео је онда када је то сам допустио Својој (људској) природи, како би дао прилику ђаволу да Га искуша глађу, и Својим га трпљењем савладао и поразио, те нама даровао победу“. Свети Григорије папа римски са своје стране даје још једно занимљиво објашњење зашто је Господ постио четрдесет дана. Он говори да сила Десет заповести које је Бог дао Мојсеју испуњава сва четири Јеванђеља. Када се ова два броја помноже, десет и четири добијамо четрдесет – зато што испуњавамо Десет заповести онда када савршено поступамо по Јеванђељу. Мени се ово објашњење јако допада јер показује да је исти Бог дао морални закон и у Старом и у Новом завету и да нимало не треба потценити Стари завет као део Светог Писма…“ Извор: "Тврђава истине" |