Ђакон Стефан Икономовски О Икономији и Акривији Реч икономија има више значења [1]. У оквиру ове теме задржаћемо се на два: -Икономија= Божански Домострој спасења -икономија= снисхођење људским слабостима
За разлику од икономије као снисхођење људским слабостима--која се често у примени црквених канона назива ”неко човекољубивије решење”-акривија означава тачност, прецизност, или доследност [2]-она се управо односи на међе које поставише Свети Оци, којима је утврђена и прослављена Света Вера Православна, и којима се она одупире свим насртајима јеретичким објављујући своју победу над њима [3][4]. Светоотачке међе= границе су једноставно непромењиве! То су аксиоми наше Вере! О овим међама надахнуто и осведочено говори истински богослов и истински философ, наш отац међу светима Свети Максим Исповедник у ”Мистагогији= Тајноводству”[5]. Још се може рећи да је Акривија исто што и Истина, дакле Господ Исус Христос, Који је исти и јуче и данас и сутра. Акривија је ”камен који одбацише зидари и који постаде глава од угла. Сваки који падне на тај камен разбиће се; а на кога Он падне сатрће га.”[6] Дакле, Акривија је Светиња, и граница између светиње и греха [7]. И сви који су са ове стране границе [8][9]-тј. живе у заједници са Богом-несмеју да пређу на ону, али зато сви који су са оне стране границе [10]-тј. живе у отпадништву од Бога-морали би да пређу на ову, уколико маре за спасење душа својих, по речима Господњим ”Изиђите између њих и одвојте се, говори Господ, и не дохватајте се њихове нечистоте, и ја ћу вас примити” (Ис. 52, 1). Као што је Бог истовремено Добар и Праведан, те по доброти Својој Он жели да се сви људи спасу познањем Истине која је у Христу Исусу, дотле по Правди Божијој спасиће се само они који то желе, дакле творе вољу Његову по речима Његовим ”кад ово знате, блажени сте ако то творите” [11]. Обратимо пажњу, да како каже Свети Владика Николај, ”не блажи Господ знање него извршивање! [12]” То је претешки проблем многих и премногих (схоластика) који ”знају”, али не чине Божју вољу [13]! Њих разобличава и Апостол Јаков трубећи ”да је Вера без дела мртва” [14]. Сачувај Боже од слепих вођа и њиховог примера! Доброта и праведност Бога Живога у Његовој Цркви огледају се у принципима Икономије и Акривије. Овде налазимо да је прикладно поменути речи Светог Владике Николаја из ”Беседе о неумитној правди Божјој” [15] упућене онима који немају страх Божји [16]: ”... Кад Бог ангеле низвргну у мрак паклени, и народе потопи потопом, и градове огњем сажеже - чему се ти надаш грешећи, непрестано грешећи и од греха неодступајући? У милост Божју, велиш? Но зар је Бог милостивији сада него што је био онда? Зар се Бог мења као човек? Не надај се без мере, него према мери твога труда око поправке живота нека буде и нада Твоја. Ваистину велика је милост Божја, дуга је трпљивост Божја, безгранична љубав Божја. Гле, Бог Тебе више милује и љуби него ти сам себе; и већма ти Он жели спасења него ти сам себи - но ко се до крајаруга милости Божјој; ко се до краја исмева над стрпљењем Божјим; и ко се до краја противи љубави Божјој, хоће ли га Бог силом увести у царство Своје, и учинити суграђанином ангела и светитеља?” У прошлогодишњим и овогодишњим догађајима у нашој Светој Српској Православној Цркви везаним посредно и непосредно за Владику Артемија, видимо и чујемо и срцима разумемо да је он као правоверни Владика Христов стрпљиво и трпељиво примењивао принцип Икономије у односу на неоправдива безакоња почињена од стране његових прогонитеља, и изгонитеља са страдалног КосМета. Оног трена када је безакоње кулминирало на прошлом јесењем Сабору: - тиме што су погажени и чак презрени (!?) бројни апели српских владика, свештенослужитеља, монаха, интелектуалаца и ”простих рибара”, једном речју, апели верних синова и кћери Цркве Христове [17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27]--елитистичким и надменим одбијањем Синодске већине да се случај Владике Артемија врати у канонске оквире тако што би му се омогућило ваљано и епископу прикладно црквено суђење кроз регуларан црквено-судски процес, - и приде, као печат папистичке ”непогрешивости” те и такве Синодске већине, избором викарног епископа Теодосија на трон живог и никако осуђеног епископа, Владика Артемије је применио принцип Акривије и ”као пастир добри који душу своју полаже за овце своје” (Јн. 10,11) вратио се у своју Богом му дану Епархију из које је поново прогнан симфонијским трудом тзв. КПС, Еулекса, државе Србије и администрације СПЦ (!?), диригованим од моћника царства земаљског! Изгледа да они који прогоне и руже Владику Артемија незнају да је боље један грешни и благочестиви епископ, него 99 папски ”непогрешивих” и од благочешћа одступних епископа [4]! Икономију и сада примењују сви правоверни синови и кћери Српске Православне Цркве и уопште Једне, Свете, Саборне и Апостолске Цркве=Православне Цркве (Слављеничке и Војујуће), од владика, свештенослужитеља, монаха, интелектуалаца и ”простих рибара”. Када ће они покренути Духом Светим-Који у нама обитава-применити принцип Акривије и опет, и опет, објавити блиставу победу Православља над свим јересима [3][4]-па и овог проклетог екуменизма који је суштински само прерушени комунизам у домен Вере и религије, да би новодобски глобализам зацарио свог Антихриста-остаје нам да видимо. Верујемо да ће Господ Бог сачувати Цркву Своју Православну до краја времена и овог света и ”да је ни врата пакла неће надвладати”! Слава долготерпљенију Твојему Господи! Онима који из разних разлога одступају од Светог Православља са страхом Божјим, вером и љубављу возглашавамо: ”Покајте се јер се приближи Царство Божје!” Светоотачким архијерејима нашим који се држе Вере наших Светих Отаца, и нити јој шта додају, нити шта одузимају, многаја љета! ”Небескога свода Врхотворче, Господе и Цркве Саградитељу, Ти нас утврди у љубави Својој, крају жеља, тврђаво верних, једини Човекољупче!” Слава Богу за све! Уочи Савиндана 2011, ђакон Стефан Икономовски, Македонац по икономији [1], Православац по акривији [2], Светосавац по покајању, Хиландарац по срцу, Косметски Србин по духу [28], од грешника први и недостојни слуга Божји. Христос Воскресе Радости моја! ______________ [1]Икономија: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/recnik/I.htm [2]Акривија: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/recnik/A.htm [3] Синодик који се чита у Недељу Православља: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/VelikiPost/Sinodik.htm [4] Молебан у Недељу Православља (за обраћење оних који су заблудели и отпали од Православне Цркве): http://www.svetosavlje.org/biblioteka/VelikiPost/Moleban-Pravoslavlja.htm [5] Св. Максим Исповедник, ”Мистагогија: Д. Како и на који начин света Божија Црква јесте слика и изображење душе саме по себи”, видети посебно тачку 8 (скраћено од тачке 2 и 3): http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Bogoslovlje/maksim05.htm [6] Лк.20,1718: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Svetopismo/NoviZavet/NoviZavet03.htm [7] Дидахи - учење Дванаесторице Апостола, http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Osnovi/Didahi.htm [8] Свети Јован Златоусти, Теофан Затворник, Игњатије Брјанчанинов, ”Нико се неможе спасити ван Цркве” http://www.pravoslavni-odgovor.com/Crkva_Hristova/nema_spasenja_van_Crkve.htm [9] Св. Игњатије Брјанчанинов, ”О неодступном следовању учењу Светих Отаца”, http://www.pravoslavni-odgovor.com/Crkva_Hristova/neodstupno_sledovanje_Svetih_Otaca.htm [10] Св. Игњатије Брјанчанинов, ”О немогућности спасења јеретика и иноверних”, http://www.pravoslavni-odgovor.com/Crkva_Hristova/o_nemogucnosti_spasenja_jeretika_i_inovernih.htm [11] Преподобни Јустин Ђелијски, Тумачење Јеванђеља по Јовану, Глава 13 (Јв. 13,17): http://www.svetosavlje.org/ [12] Св. Владика Николај, Охридски Пролог за дан 1. март, ”Беседа о знању и творењу”: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/prolog/index.php?m=3&d=1 [13] Св. Владика Николај, Охридски Пролог за дан 5. јануар, ”Расуђивање: ... На једном сабору Атињана, на коме беху и изасланици шпартански, неки старац хођаше од клупе до клупе тражећи места да седне. Атињани му се подсмеваху и места му не уступаху. Када старац приђе Шпартанцима, сви скочише на ноге и понудише му место. Видећи то Атињани похвалише Шпартанце красноречивим похвалама. На то им Шпартанци одговорише: „Атињани знају шта је добро, но не творе добро."” http://www.svetosavlje.org/biblioteka/prolog/index.php?m=1&d=5 [14] Свети Апостол Јаков, Саборна посланица. Глава 2: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Svetopismo/NoviZavet/NoviZavet20.htm [15] Св. Владика Николај, Охридски Пролог за дан 22. јул, ”Беседа о неумитној правди Божјој”: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/prolog/index.php?m=7&d=22 [16] Св. Владика Николај, Охридски Пролог за дан 29. јун, ”Беседа о страхуБожјем”: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/prolog/index.php?m=6&d=29 [17] Писмо групе српских владика осталим архијерејима уочи Сабора, 13/26 јануар 2010.: http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/Artemije-nece-prihvatiti-drugu-eparhiju.sr.html [18] Одржан скуп подршке канонском устројству СПЦ, 31 јануар/ 13. фебруар 2010.: http://borbazaveru.info/content/view/1984/77/ [19] Писмо подршке Еп. Артемију групе српских интелектуалаца, ”Владика Артемије под жигом евроатлантске инквизиције”: http://borbazaveru.info/content/view/1996/1/ [20] Протојереј-ставрофор др Матеја Матејић, ”Кривда као правда”: http://borbazaveru.info/content/view/2066/1/ [21] Извод из Резолуције годишње скупштине Епархије источно-америчке, 26/13-27/14 фебруар 2010.: http://borbazaveru.info/content/view/2124/1/ [22] Апел свештенства, монаштва и верног народа свештеном Сабору СПЦ: http://borbazaveru.info/content/view/2136/1/ [23] Апел за одбрану правног поретка СПЦ, Духовски понедељак 2010.: http://borbazaveru.info/content/view/2403/1/ [24] Прозба за удомљење монаштва Рашко-призренске епархије, уочи Светог мученика Јустина философа, 14/1. јун 2010.: http://borbazaveru.info/content/view/2488/37/ [25] Интервју еп. канадског Георгија које су "Вечерње новости" наручиле, па одбиле да објаве, ”Људи говоре” Торонто (Канада), бр. 10, јесен 2010, стр. 165 – 170.: http://borbazaveru.info/content/view/2984/1/ [26] За превазилажење смутње, на Св. Арсенија Сремца Архиепископа српског 28. октобар /10. новембар 2010. http://borbazaveru.info/content/view/3025/37/ [27] За очување црквеног јединства, на Св. цара Уроша и Преп. Јоникија Девичког, 2010.: http://borbazaveru.info/content/view/3153/1/ [28] Св. Владика Николај, Мисионарска Писма, 15 писмо: Једном патриоти који каже да је довољно бити добар Србин, а Вера је споредно: http://www.svetosavlje.org/biblioteka/vlNikolaj/MisionarskaPisma/Nikolaj08010015.htm Напомена: Текст је изворно објављен на сајту ”Светосавље.орг”, у оквиру теме ”Праведник ће процветати као палма, као кедар на Ливану ће се умножити! (Пс. 91,13”(http://www.svetosavlje.org/listarhiva/Home.aspx/Message?msgId=47569). На „Борби за веру“ пренет уз сагласност аутора – прим. „Борба за веру“ |