header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow ЕПАРХИЈСКЕ НОВОСТИ arrow Канадски научници: Мајка Тереза није била никаква светица
Канадски научници: Мајка Тереза није била никаква светица Штампај Е-пошта
уторак, 05 март 2013

 Немачки недељник „Штерн“  је још 1991. писао да преко Терезиног хуманитарног фонда иде само 7 одсто донација, а да остатку финансијских упалата и токова новца нико није могао да уђе у крај;  цитирана и њена тврдња: „Има нешто предивно у посматрању како сиромашни носе своје бреме, страдајући слично Христу. Та страдања обогаћују свет“

+++

Група канадских научника развенчала је мит о католичкој мисионарки и добротворки Мајци Терези коју је Ватикан прогласио блаженом, а још је добила и Нобелову награду за мир и споменик у центру Тиране.

Истраживање, које може да испровоцира велики скандал, објавио је универзитет у Монтреалу. Историчари тврде да знаменита Мајка Тереза Калкутска уопште није била светица како то тврди Римокатоличка црква.

Агнеза Гонџа Бојаџију, по националности Албанка, замонашила се код реда „Ирске сестре Лорето“ са 18 година и то 1928. Од 1931. носи име Тереза. Одатле је упућена у Калкуту да проповеда у женској Школи Свете Марије, да би од 1940. почела да руководи црквеном организацијом која је градила уточишта, школе и болнице за сиромашне и болесне људе.

Ова организација и данас функционише у 111 земљи света и броји стотине одељења. Мајци Терези је 1979. године додељена Нобелова награда за мир, а 2003. - четири године после смрти - почео је процес њене беатификације (припреме за свеца). Њено име се везује као синоним за непогрешиво милосрђе... Међутим, поставља се питање да ли то баш одговара стварности?

Иначе, текст канадских истраживача који су изучили 502 различита документа из живота и рада Мајке Терезе и дошли до 287 писаних сведочанстава о не баш тако једнозначној слици из живота те жене, појавио се у мартовском издању недељника „Studies in Religion“.

Постоје сведочанства лекара да је у њеним прихватилиштима понекад било крајње мучно стање, да је у њима било прљавштине, посебно - да болесници нису довољно храњени и лечени.

Финансијске уплате за Фонд Мајке Терезе вршене су преко банкарских рачна о којима се, тврде ови истраживачи, ништа не зна. Не зна се ни ко је уплаћивао новац, ни где је потом усмераван и како је био трошен. Такође:  да је Фонд - за време познате несреће у Бопалу (једна од великих теногених несрећа) и поплава у Индији - није директно усмеравао средства настрадалим. Наравно, то још нису директни оптужујући докази, али се непријатна открића на томе не завршавају.

Истраживачи су пронашли исказ Терезе који наводи новинар Кристофер Хиченс: „Има нешто предивно у посматрању како сиромашни носе своје бреме, страдајући слично Христу. Та страдања обогаћују свет“. Имајући у виду овај цитат, по свему судећи тешки услови у њеним прихватним центрима нису били лоши само због недостатка новца...

Поводом беатификације, којом је уписана у ред блажених, такође има недоумица. Описано је, на пример, чудо излечења жене којој је медаљон са ликом Терезе наводно помогао да се ослободи силног бола у стомаку. За Ватикан је то био неспорни аргумент, док су лекари имали друго мишљење: да болесници није помогао медаљон већ препарати којима су јој лечени јајници и туберкулоза.

Мајку Терезу критиковали и за њеног живота. Због примања почасти од диктатора Хаитија Дивалијеа који је био познат по репресијама. И због спонзорстава од бизнисмена са сумњивом репутацијом.

Немачки недељник „Штерн“  је још 1991. писао да преко Терезиног хуманитарног фонда иде само 7 одсто донација, а да остатку финансијских упалата и токова новца нико није могао да уђе у крај.  

Можда је најауторитетнија и најзаснованија критика Роберта Фокса, уредника медицинског часописа Lancet (једног од најпрестижнијих у свету). Фокс је још 1996. године истакао да Фонд поседује мноштво волонтера а да практично нема лекара и да, по свему судећи, имитира здравство, да не пружа реалну помоћ по савременим схватањима.

Новинар Кристофер Хиченс, који је поменут у канадском истраживању, познат је као ватрени критичар Мајке Терезе. Убеђени атеиста, хуманиста и антиклерикално настројени интелектуалац 1995. године написо је књигу The Missionary Position: Mother Tereas in Theory and Practice коју су многи критиковали и назвали „прљавим, али неопходнима радом“ (рецензија The Sunday Times, на пример). 

Аргументи против знамените оснивачице хуманитарног фонда били су исти као и остали - сумњив квалитет медицинске помоћи, финансијска нетранспарентност и ширење религијског радикализма.

http://fakti.org/globotpor/vatikan/kanadski-naucnici-majka-tereza-nije-bila-nikakva-svetica

Последњи пут ажурирано ( среда, 06 март 2013 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 66 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.