О СТРАШНОМ СУДУ БОЖЈЕМ Свети Јефрем Сиријанин овако нам објашњава последњи Суд Божји. На Страшном и последњем Суду Божјем, кад Христос дође да суди целоме свету, тада ниједна помисао неће бити неоткривена, ниједан поглед очију неће избегнути од суда. И срамна реч, изречена тајно и шапатом, биће у онај дан објављена пред праведним Судијом, који ће тајне судити јавно. Он ће позвати и небо и земљу да присуствују с Њим на суду; и анђели и људи предстаће са страхом и трепетом. И небеске војске анђелске и пукови демонски уздрхтаће пред немилујућим Судијом, који ће доћи праћен ужасом и смрћу. Небо ће се саставити у ужасу; небеска светила ће пасти као зреле смокве са смоковнице и као лишће са дрвећа. Сунце ће помрачити од страха, побледеће месец у дрхату, потамниће сјајне звезде у страху пред Судијом. Ужаснуто море усколебаће се, усахнуће, ишчезнуће и нестат ће га. Прах земаљски биће обузет пламеном и све ће се обратити у дим. Планине ће се растопити од страха као олово у огњу и сва брда као запаљено платно задимиће се и срушиће се. Устаће Бог на суд и узнеће се над непријатељима својим. Сва створења ће бити обузета ужасом и биће као мртва. Устаће Бог на суд и сваки поредак пашће у растројство; и биће за створења неподношљив гнев и јарост Судије. Устаће Бог на суд, и небо и земља разориће се. Сав свет разрушиће се, сва лепота његова ишчезнуће. Када праведници и свеци не би били по милосрђу Божјем сачувани од огња Судије, од кога ће пламтети небо и земља, то би и они заједно са грешницима били спаљени овим огњем. И када благодат не би ограђивала небеске војске, то би и оне заједно са злима биле истребљене од силе овога пламена. Цар силази са свога места да изврши суд над земљом. С великим страхом и трепетом прате Га Војске анђелске. Ови моћни чинови долазе да буду сведоци грознога суда; и сви људи, колико их је било и јесте на земљи, стаће пред Цара. Зајечаће звук трубе, да пробуди оне који су у гробовима, и на глас последње трубе устаће сви мртваци. На миг Сина Божјега, брже него је трен ока, сабраће се сви умрли на место суда. Младенац, чија је мати умрла заједно с њим у време бременитости, јавиће се при васкрсењу савршеним мужем, и познаће матер своју, и она ће познати дете своје. Не видевши једно друго овде, видеће се тамо; и мати ће познати да је то њен син, а син ће познати да је то његова мати. Оним грешницама које су избациле у себи зачети плод, да не види овога света, тај плод њима неће дати да виде нови век. Као што оне нису дозволиле њима да се наслађују животом и светлошћу у овоме веку, тако ће и та деца њих лишити живота и светлости у ономе веку. Као што су оне решиле да избаце превремени плод свој из утробе, да га сакрију у мрак подземни, исто ће тако и те мајке и очеви заједно, као мртав плод утробе, бити избачени у таму бескрајну. Таква ће отплата бити људима и женама као прељубочинцима, који ударају на живот деце своје. Судија ће их казнити вечном смрћу и избацити их у бездан мучења, испуњен смрадом и трулежи. Творац ће васкрснути синове Адамове једнаким. Као што их је створио, тако ће их једнаким пробудити од смрти. У васкрсењу нема ни великих ни малих. И превремено рођени устаће онакав као и средовечни. Само по делима и по владању биће тамо великих и славних, и једни ће бити као светлост, други као тама. Тамо су праведници велики и именити због праведних дела, а зли су рђави и ниски због свога живота. Тамо ће, по заповести Судије, добри бити одлучени од злих и праведни ће се узнети на небо, а зли и неправедни гурнути у бездан; једни ће ући у царство, а други ће отићи у пакао. Тада ће једногласно и анђели и људи ускликнути; једна хвалебна песма зајечаће с обе стране: праведан си ти, Господе, и прави су судови Твоји! Ко је творио добро, томе је добром и плаћено - рећи ће они који стоје с десне стране Судије. Праведан је Господ и прав. Ко је творио зло, томе је злом и плаћено - рећи ће они с леве стране. Блажени су свети и праведни! Њима ће се заповедити да уђу у живот, да се радују и благују с Богом у вечном царству. Он ће њима дати славу Своју; блистава светлост биће њиховом одећом, и лица њихова на небу заблистаће јаче од самога неба. За казну због недела својих зли ће бити мучени са сатаном. Ко је на земљи грешио, и вређао Бога, и крио недела своја, тај ће бити бачен у таму крајњу, где нема ниједне луче светлости. Ко је скривао у срцу своме лукавство, и у своме уму завист, тога ће сакрити страшна дубина, пуна огња и пепела. Ко се предавао гњеву и није имао љубави у срцу своме, чак је мрзео и ближњег свога, тај ће бити предан демонима на жестоке муке. Ко није делио хлеба свога са гладнима, није помогао нуждом згњеченога, тај ће у мукама вапијати и нико га неће чути нити му помоћи. Ко је у богатству своме проводио живот сластољубиво и раскошно и није отворио врата своја бедницима, тај ће у пламену просити себи једну кап воде, и нико му је неће дати. Ко је оскрнавио уста своја псовкама и језик свој хуљењима, тај ће потонути у смрадни кал и биће лишен могућности да отвори уста своја од блата. Ко је грабио и угњетавао друге, и дом свој богатио неправедним имањем, тога ће повући к себи немилостиви демони, и његов удео биће уздисање и шкргут зуба. Кога је овде распаљивала срамна жеља сладострашћа и прељубочинства, тај ће заједно са сатаном вечно горети у огњу. Ко је преступао забране од стране свештеника, и власт њихову није поштовао, газио је заповест самога Бога, такав ће бити подвргнут најтежем и најужснијем од свих мучења. То су они што сами разрешавају пост, и једу шта ко хоће. А вера се не може и не сме прекрајати, ни свештеници, а цивили још мање, немају то право. Тако и Празнике: Бог је преко светих људи установио како се и када празнује и то не може и не сме нико реметити, нити да одузима нити да додаје, нити да меша младине јеврејске, јер се у православној вери не признају никакве младине. Свети су оци на васељенским Саборима одвојили нашу свету веру од јеврејске и проклели све оне који се придржавају јеврејске младине. Зато не постоји никаква млада недеља и стара недеља, него је све једно. Помози нам Господе да се спасемо Страшнога Суда Твога који долази и брзо ће доћи. Амин. Архим. Гаврило Ралетински |