СТАРИ Амтиминси (ипак) нису спаљени Бурна реакција српских верника у Аустралији спречила епископа Иринеја да варварски спали антиминсе На званичној интернет презентацији Српске Православне Цркве у Аустралији, 14. августа ове године објављен је ПОЗИВ "епископа митрополије" г. Иринеја Добријевића, под насловом ОСВЕЋЕЊЕ НОВИХ АНТИМИНСА:
Oсвећење Митрополије аустралијско-новозеландске 12. и 13. септембра 2014. године у Александрији о празнику Полагању појаса Пресвете Богородице и Св. Јасеновачких Мученика П О З И В А М О Васколико свештенство и све епархиоте Митрополије аустралијско-новозеландске Српске Православне Цркве поводом празника Полагања појаса Пресвете Богородице и Светих Јасеновачких Мученика – завештане славе Савеза Кола српских сестара у Сиднејском намесништву – на свети и свештени чин освећења нових антиминса, који ће се обавити у петак, 12. септембра и суботу, 13. септембра 2014. године, у саборном храму Св. Великомученика Кнеза Лазара у Александрији, са следећим распоредом: петак 12. септембар 16:00 часова – пренос моштију из старих у нове антиминсе; 18:00 часова – Вечерње Богослужење и вечера. субота 13. септембар: 09:00 часова – Св. Архијерејска Литургија са чином Освећења нових антиминса и илитона, и славски обред; 13:00 часова – Славски ручак и отпуст. Са изузетном радошћу и посебним задовољством очекујемо ваше присуство и учешће у овом свештеном чину. С Архијерејским благословом и очинском љубављу, +ИРИНЕЈ Епископ Митрополије аустралијско-новозеландске У исто време епископ Митрополије је послао и свим својим свештеницима и монасима писмо са детаљнијим упуствима о поменутом догађају. Овде се увиђа значајна разлика јер се у писму свештеницими обавештавају: "Сви свештенослужитељи су дужни да донесу са собом све антиминсе у илитонима које поседују у својим храмовма ради преноса моштију а затим и на прописно спаљивање старих антиминса и илитона". Нажалост епископ Иирнеј већ годинама уводи новотарије, отворено износи неистине, не поштује пост, брутално кажњава неистомишљенике..., али је трагично да то сви његови свештеници и монаси виде, али срамно ћуте, а што је и горе хвале и подржавају. Сада је десило чудо да је код једног свештеника из Сиднеја када је примио писмо о спаљивању амниминса прорадила савест, па је бар покушао да спасе своју душу тако што је позив епископа доставио Слободној СПЦ епархији аустралијско новозеландској. Слободњаци су, за дивно чудо, а што им баш и није уобичајено, реаговали и брзо и ефикасно. Одмах је на интернету освано врло оштар текст СПАЉЕНА САВЕСТИ СПАЉИВАЊЕ АНТИМИНСА У АУСТРАЛИЈИ http://svetinikolajzicki.com/component/content/article/1549-2014-09-05-03-15-59 а следећег дана и САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ ЕПАРХИЈСКОГ САВЕТА СЛОБОДНЕ СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ ЕПАРХИЈЕ ЗА АУСТРАЛИЈУ И НОВИ ЗЕЛАНД http://www.svetinikolajzicki.com/component/content/article/1551-2014-09-05-10-13-57. У тексту се намера епископа да спали антимисе назива варварством, а у саопштењу се позивају цркве на протест и бојкот. Слободњаци спаљивање виде као новотарење и намера да се униште докази о пет деценија постојања Слободне СПЦ у Аустралији. То је делимично тачно али ако се сетимо да је у интервјуу „Политици“ Иринеј рекао да је он први у Аустралији регистровао СПЦ, а што је наравно неистина, а онда су његови полтрони смислили конструкцију да је он први поставио Србе на мапи Аустралије, јасно је да Иирнеј хоће да покаже да пре њега ничега није ни било, не само Слободне СПЦ него ни његових претходника Лаврентија, Лонгина, Луке, Никанора, Мулутина, а чија су имена помињања код свештеника непроручива. Саопштење сада преносе и локлани радио програми на српском језику, онда се јављају и млади Срби на својим интернет форумима, па врло брзо тема уништавања антимиса усијава ситуацију у српској цркви и заједници у Аустралији. Сада се охрабрује и неколицина свештеника и под снажним притиском својих парохијана понизно тражи од Иирнеја да не спаљује њихов антиминс, наводећи сентименталне разлоге. Двојици свештеника чак стижу и озбиљне претње да ће их народ истерати из цркве ако дозволе да се стари антиминс уништи. На дан одређен да се антиминси спале неко прави неумесну шалу па позива ватрогасна кола која стижу уз завијање сирена испред цркве ... А онда се дешава изненађење па одједном се спаљивање антимиса и не помиње и на крају приче ни један антиминс није спаљен. Присутни свештеници сада по парохијама препричавају као анегдоту да је епископ захтевао да се целива само његов потпис, јер је светао, а не честице моштију. Потајно се дискутује и о ликовном изгледу антимиса јер је поред осталог ту и мач са полумесецом, а који може да се на интернету лако пронађе ако се у претраживач укуца "masonic symbols". Зашто је епископ митрополије променио одлуку? Он никада није ни мало зарезивао шта кажу, а ионако не смеју да говоре, његови свештеници, а још и мање шта мисле мирјани. Попови сматрају да је ипак после свега стигла порука из Београда да смањи дивљање, јер је изгледа и за свије новотарце у Србији мало претерао, а можда је то што би политичари рекли био пробни балон, па да се покуша спаљивање, ако народ ћути нека антиминси горе, али ако има ракције да се повучемо до нове прилике. ПВ Мелбурн ___________ *АНТИМИНС (грч: άντιμίνσιον - уместо стола), четвороугаоно платно, обично ланено, на којем је изображено полагање Исуса Христа у гроб. Око умрлог Христа су Пресвета Богородица, жене мироносице, Јосиф Ариматејски и Никодим, тајни Христови ученици. На првим, најстаријим антиминсима, био је изображен само Часни крст. Антиминси воде порекло из времена гоњења Хришћана, који су Литургију, и уопште своја богослужења, вршили у катакомбама и на гробовима хришћанских мученика. Као платно које се лако могло уклонити, антиминс је служио као замена за Часну трпезу, и уклањао се за време опасности заједно са евхаристијским даровима како би се сачували од обесвећења. Сходно седмом канону Седмог васељенског сабора, Архијереј приликом освећења антиминса ставља у њега делић моштију. Антиминси се освећују пре или у току Литургије, по чину изложеном у Архијерејском чиновнику и остају на Часној трпези седам дана, с тим што се на њима служи сваки дан Литургија. У натпису који се налази на доњем делу антиминса, спомиње се храм у којем је антиминс освећен, датум освећења, име Архијереја који га је осветио, а такође и назив храма коме се антиминс даје. |