Где се данас окупљају становници метропола недељом? Наравно у шопингу, у тржним центрима са ланцима продавница, брзом храном, клизалиштима и биоскопима са кокицама. Код нас, који смо били лишени потрошачког изобиља, развијена је навика великим ограничењима током совјетске ере. Ко се сећа, продавнице са робом широке потрошње биле су затворене недељом, продавнице са храном су биле високо специјализоване, није било супермаркета који продају све од игле до локомотиве, као што је сада. Продавнице су радиле до 18-19 часова, док су недељом биле отворене само оне са основним намирницама.
Совјетска власт је у својим првим годинама живота, на сваки могући начин покушавала да избрише из сећања и календара дан Господњи - недељу. Двадесетих година XX века, постојале су недеље са једним јединим слободним даном, који је падао на различите дане у недељи - што је најважније, да би недеља престала да буде универзални дан за одмор. И супротно, пре револуције, у недељу је категорички било забрањивано да се ради и врши било каква делатност, а свештенство је строго, у складу са упутствима полиције, следило поштовање овог закона. "Олакшице" су постојале само за Јевреје. Историјска позадина. У хришћанским земљама, недеља се сматра празником - даном када верници обично иду у цркву. Хришћани многих конфесија овог дана не раде или се рад сматра непожељним. Већ у II веку «κυριακη ημερα» (Дан Господњи) је обичан назив за недељу. Константин I је први хришћански император Рима који је 7. Марта 321. године, из верских разлога, издао декрет о признавању недеље као дана одмора у Римском царству. Године 337., донет је закон о обавезном учешћу хришћанских војника на недељној литургији. Едиктом из 386. године, недељом је било забрањено водити парнице и трговати. Хришћански поглед на недељни одмор отелотворен је у речи која означава недељу, на чешком, пољском, словеначком, српском, украјинском и хрватском (односна «neděle», «niedziela», «nedelja», «недеља», «неділя» и «нядзеля») означава дан одмора, "ништанерађења". Ево, чак и у Пољској се поново запалила расправа у земљи, око предстојеће забране трговине недељом и празничним данима. Тренутно, предмет расправе представљају грешке у предложеном нацрту закона који се односи на популарну Интернет трговину. Према нацрту закона, није јасно каква ограничења ће бити изречена продавницама на Интернету: забрана ће утицати само на време испоруке поручене робе до купца или ће бити немогуће искористити систем наручивања. Пољска није једина међу земљама ЕУ у настојању да наметне забрану трговине. Присталице ових иновација у сфери трговине штите своју позицију, тврдећи да недеља није дан за шопинг и лутања целих породица кроз бескрајне галерије продавница, већ за Бога, као што то указује и сам назив недеље. На грчком се она буквално зове "Кириаки" – Божји дан. Пољска црква и пољска Православна црква подржавају ову врсту законодавне иницијативе, међутим, наравно, међу грађанима постоје противници и присталице. Можда и ми треба да усвојимо тако дивно правило у све мање хришћанској Европи и уредимо то законски? "Дајте цару оно што је царево, а Богу Божије" (Мк. 12:13-17). Дакле, које земље ЕУ могу да тргују у недељу, а које то строго забрањују? На мапи су наранџастом означене земље, где постоји делимична забрана трговине у недељу, а црвеном где је забрана потпуна.
Извор: "Катехон" |