Да самопроглашени потомак мајмуна Максим није сам у својим безакоњима, показује и апел великог броја „академских теолога“ (у прилогу), савршено уклопљених у агенде Новог светског поретка, који су устали против одлуке Синода Београдске патријаршије да га уклони из наставе, а да епископа Игњатија Мидића склони са места декана Богословског факултета у Београду.
Сасвим у складу са изреком родоначелника новотарског покрета у СПЦ Атанасија Јевтића, духовног оца Максима Максимовића, и овде важи да „јамчи бозаџија за чокалију“. Пре свега, иза Максима су стале либералне теолошке школе, попут Светог Владимира у Њујорку, фанарска школа Светог Крста у Бруклину, Свети Сергије у Паризу. Првопотписани је најбољи Зизиуласов друг, Христос Јанасрас, кога је Максим одавно преводио на српски. Ту је познати Теодор Стилијанопулос, али и перјаница грчке литургијске реформе Петар Василијадис.Ту је и Кирил Говорун, руски новотарац и екумениста, који сад предаја на Лојолином Меримаунт универзитету (Лојола – отац језуитског реда), па Павле Мајендорф, син Јована Мајендорфа, такође литургијски модерниста и екумениста, па Ставрос Јагазоглу, на трагу грчког теолошког модернизма, итд. Нису сви из те приче, али кључне фигуре апела су екуменисти и модернисти. Све је јасно: људи попут Максима Васиљевића имају своје везе на светском нивоу, и глобалистичка врхушка, којој служе, спремна је да им укаже подршку на путу у пропаст којим су кренули, и којим воде православне широм света. С друге стране, не треба се надати у православност људи који смењују Максима и Игњатија – то је борба за власт између два клана екумениста и модерниста у СПЦ. Зато, драги читаоци, памет у главу и срце ка Богу. То је једина нада на опстанак. + + + Међународни апел православних академских теолога Светом Синоду Српске Православне Цркве у заштиту академске мисли The Orthodox World Овај међународни апел православних теолога, 91 научника из 42 академске институције из 13 земаља, сачињен је услед дубоко забрињавајућих вести и одлука које долазе из вољене Српске Патријаршије. Објединили смо се у овом апелу будући забринути због напада на слободу говора и академске мисли, независност универзитета и црквени морал. Подршка овом апелу је велика, а број потписника би био и много већи да период за прикупљање потписа нисмо ограничили на три дана. Петак, 1. новембар, 2019. Ваша Светости, Ваша Високопреосвештенства, Ваша Преосвештенства, Ми, православни академски теолози, изражавамо наше дубоко незадовољство одлуком Синода Српске Православне Цркве (од 8. јула 2019) којом је епископу Максиму (Васиљевићу) и Марку Вилотићу одузет синодски благослов за предавање на Православном богословском факултету Универзитета у Београду. Марко Вилотић, доцент на предмету Историја религије при катедри за хришћанску философију и религиологију, избачен је због тога што је узео двогодишње неплаћено одсуство. Разлози за ускраћивање благослова доценту Вилотићу засновани су искључиво на погрешном тумачењу законских регулатива Универзитета у Београду. Вилотић је, наиме, оптужен да је противзаконито узео суботњу годину прошле године, као и да није имао право да тражи продужетак одсуства у облику неплаћеног одсуства у наредне две године, иако су му оба захтева једногласно одобрена, а њихова правна утемељеност експлицитно је потврђена дописима Генералног секретара Универзитета у Београду. Двојица наставника су били такође и потписници Става (2017) у коме су тврдили да је теорија еволуције прихваћена од стране научне заједнице биолога и да ми, као теолози, поштујемо ту чињенцу. У Ставу се није тврдило да је теорија еволуције истинита, беспрекорна или незамењива. Они су просто тврдили да теорија еволуције не противречи нужно хришћанској вери и да стога као теолози не треба да пружамо подршку псеудо-научним теоријама. Међутим, синодска одлука ово користи против њих, правећи тако опасан преседан у историји Православне Цркве, проглашавајући одређену научну теорију за супротну хришћанском веровању. И док стајемо у одбрану и изузетности Марка Вилотића, намеравамо да кажемо нешто више о епископу Максиму (Васиљевићу). Веома смо благословени тиме што Његово Преосвештенство познајемо и лично и кроз његове списе, те стога своје сведочанство придружујемо многим православним хришћанима који га високо цене. Са жаром делимо црквени консензус широм света према коме се епископ Максим (Васиљевић) сматра једним од најистакнутијих православних теолога нашег времена, са међународним признањем, и он је личност коју би многе теолошке школе пожелеле да имају међу својим наставницима. Епископ Максим Васиљевић пружа богодани одговор за носталгију наших дана: епископ служења и привржености, теолог који говори језик евхаристије и онтологије, интелектуалац који је укључен у континуиран плодан дијалог са другим дисциплинама. Стога је више него очигледно да снажно одбацујемо невероватне оптужбе за синкретизам о којима смо сазнали. Надаље, поштујемо његову неуморну трудољубивост – редовно предузимање дугих путовања како би помогао студентима да теолошки узрастају, као и усрдно управљање великом епархијом у којој ужива поштовање и љубав свога стада. Не можемо а да не споменемо радионице и семинаре које организује, као и изванредну издавачку делатност Севастијан преса којом се православна теологија шири посвуда у Америци и свету. Треба истаћи и његове напоре на издавању два велика тома (о задужбинама Косова и о историји Српске Цркве у Америци) за шта му, претпостављамо, Свети Синод Српске Цркве дугује захвалност. Поред наведеног, Синод Српске Православне Цркве је допринео ескалацији проблема тиме што је 22. октобра 2019. ускратио свој благослов Епископу Браничевском, Игнатију Мидићу, да настави да служи као Декан Православног богословског факултета Универзитета у Београду, јер је овај истакнути теолог одбио да уручи отказ наставницима о којима се води спор: епископу Максиму и доценту Вилотићу. Захтев за отказом је одбачен због тога што је Синод погрешно протумачио законе и административна правила и регулативе које уређују постављење, запослење и уклањање наставника Факултета. Следствено, Синод је наставио са оваквим погрешним тумачењем, захтевајући да Веће факултета смени Епископа Игнатија са места Декана. Синод свесно одбија да призна да су његови правни аргументи неосновани и упркос томе наставља да инсистира на њиховом усвајању, тврдећи да су одлуке Синода коначне и да се о њима не може расправљати. Ми не можемо појмити да је православни дух усагласив са ауторитарним одлукама, донетим без претходног саслушања двојице професора и њихових колега, а да не спомињемо њихове студенте. Уклањање академских радника који нису занемаривали своје обавезе, као и приписивање лажних оптужби које подривају слободу говора и академског мишљења, представља у најмању руку порицање истине Цркве и онога чему се надамо. Уз све поштовање према Светом Синоду Српске Православне Цркве, ми уједињујемо своје гласове апелујући на њега да повуче ове одлуке. Потписници: 1. Yannaras, Chrestos. Professor Emeritus, Panteion University of Athens, Greece – Doctor Honoris Causa, Theological Faculty of the University of Belgrade, Serbia 2. Breck, John. Professor Emeritus, Saint Sergius Orthodox Theological Institute of Paris, France 3. Dimitrov, Ivan Zhelev. Professor Emeritus, Faculty of Theology “Saint Kliment Ohridski”, University of Sofia, Bulgaria 4. Kalyvas, Alkiviades. Professor Emeritus, Holy Cross Greek Orthodox School of Theology, Brookline MA, USA 5. Louth, Andrew. Professor Emeritus, Durham University, UK – Honorary Fellow, Vrije University of Amsterdam, Netherlands 6. Patsavos, Lewis. Professor Emeritus, Holy Cross Greek Orthodox School of Theology, Brookline MA, USA 7. Plekon, Michael. Professor Emeritus, The City University of New York – Baruch College NY, USA 8. Stavropoulos, Alexandros. Professor Emeritus, National and Kapodistrian University of Athens, Greece 9. Stylianopoulos, Theodore. Professor Emeritus, Holy Cross Greek Orthodox School of Theology, Brookline MA, USA 10. Vasileiadis, Petros. Professor Emeritus, Aristotelian University of Thessaloniki, Greece – President of World Conference of Associations of Theological Institutions 11. Zaharopoulos, Nikolaos. Professor Emeritus, Aristotelian University of Thessaloniki, Greece – former vice dean, Neapolis University of Pafos, Cyprus 12. Andreopoulos, Andreas. University of Winchester, UK 13. Asproulis, Nikolaos. Volos Academy for Theological Studies, Greece – Hellenic Open University, Greece 14. Athanasopoulou-Kypriou, Spyridoula. Hellenic Open University, Greece 15. Bakker, Michael. Vrije University of Amsterdam, Netherlands 16. Barnet, John. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA 17. Bathrellos, Demetrios. Hellenic Open University, Greece – The Institute for Orthodox Christian Studies, Cambridge, UK – Emory University, Atlanta GA, USA 18. Behr, John. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA – Vrije University of Amsterdam, Netherlands 19. Bouteneff, Peter. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA 20. Bucur, Bogdan. Duquesne University, Pittsburgh PA, USA 21. Chapnin, Sergei. Former Professor of Saint Tikhon’s University, Moscow, Russia 22. Chryssavgis, John. Greek Orthodox Archdiocese of America 23. Cohen, Will. University of Scranton PA, USA – President of the Orthodox Theological Society in America 24. Croitoru, Ion. University of Valahia, Târgoviște, România 25. Demacopoulos, George. Fordham University NY, USA 26. Despotis, Sotirios. National and Kapodistrian University of Athens, Greece – Hellenic Open University, Greece 27. Fanaras, Vasileios. National and Kapodistrian University of Athens, Greece – Ethics Expert of European Commission 28. Filiotis, Chrestos. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 29. Gallaher, Anastasios Brandon. University of Exeter, UK 30. Gavrilyuk, Paul. Founding President of International Orthodox Theological Association – University of St. Thomas, Saint Paul MN, USA 31. Gkikas, Athanasios. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 32. Hovorun, Cyril. Loyola Marymount University, Los Angeles CA, USA – Acting Director of the Huffington Ecumenical Institute 33. Jillions, John. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA 34. Joanides, Charles. Nyack College, Alliance Graduate School of Counseling, NY, USA 35. Kalaitzidis, Pantelis. Volos Academy for Theological Studies, Greece – University of Thessaly – Hellenic Open University – Research Fellow, KU Leuven, Belgium – Member of the Executive Committee of the European Academy of Religion 36. Kapriev, Georgi. St. Climent Ochridski University, Sofia, Bulgaria. 37. Karakolis, Chrestos. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 38. Kasselouri, Eleni. Hellenic Open University, Greece 39. Kattan, Assaad Elias. University of Muenster, Germany 40. Keramidas, Dimitrios. Hellenic Open University, Greece 41. Kizenko, Nadieszda. State University of New York at Albany NY, USA 42. Kornarakis, Konstantinos. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 43. Kostache, Doru. Sydney College of Divinity, Australia 44. Koufogianni, Panoraia. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 45. Ladouceur, Paul. Trinity College, University of Toronto, Ontario – University of Laval, Quebec, Canada 46. Lena, Joan. Vrije University of Amsterdam, Netherlands 47. Macaila, Dumitru. Ovidius University of Constanța, Romania 48. Makarov, Dmitry. The Urals State Conservatoire, Ekaterinburg, Russia 49. Makrides, Vasileios. University of Erfurt, Germany 50. Mamalakis, Philip. Holy Cross Greek Orthodox School of Theology, Brookline MA, USA 51. Maras, Anastasios. Hellenic Open University, Greece 52. Meyendorff, Paul. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA 53. Mitralexis, Sotirios. National and Kapodistrian University of Athens, Greece – University of Winchester, UK 54. Morelli, George. Chairman of the Department of Chaplain and Pastoral Counseling, Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America, La Costa CA, USA 55. Moschos, Demetrios. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 56. Naydenov, Ivaylo. Faculty of Theology “Saint Kliment Ohridski”, University of Sofia, Bulgaria 57. Nikolakopoulos, Konstantinos. Ludwig-Maximilians-University of Munich, Germany 58. Paert, Irina. University of Tartu, Estonia 59. Panagiotopoulos, Petros. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 60. Papanikolaou, Aristotle. Fordham University NY, USA 61. Papathanasiou, Athanasios. University Ecclesiastical Academy of Athens, Greece – Hellenic Open University, Greece 62. Pappas, Harry. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA 63. Passakos, Demetrios. University Ecclesiastical Academy of Athens, Greece 64. Pavlov, Pavel. Vice-Dean of Faculty of Theology “Saint Kliment Ohridski”, University of Sofia, Bulgaria 65. Rochelle, Gabriel. Saint Sophia Ukrainian Orthodox Theological Seminary, New Jersey – Honors College, New Mexico State University, Las Cruces NM, USA 66. Roeber, Anthony. Saint Vladimir’s Theological Seminary NY, USA 67. Roddy, Nicolae. Creighton University of Omaha NE, USA 68. San Chirico, Kerry Patrick Clark. Villanova University, Philadelphia PA, USA 69. Saroglou, Vassilis. University of Louvain, Belgium – President of the International Association for the Psychology of Religion 70. Sharp, Andrew. South University, Richmond VA, USA 71. Shoemaker, Stephen. University of Oregon at Eugene, USA 72. Skedros, James. Holy Cross Greek Orthodox School of Theology, Brookline MA, USA 73. Skliris, Dionysios. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 74. Schneider, Richard. St. Vladimir’s Theological Seminary – Trinity College, University of Toronto – Professor Emeritus, York University, Toronto – Emeritus President Canadian Council of Churches 75. Stamoulis, Chrysostomos. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 76. Stavros, George. Boston University MA, USA 77. Stavrou, Michel. Saint Sergius Orthodox Theological Institute of Paris, France 78. Struve, Daniel. University of Paris Diderot, France 79. Thermos, Vasileios. University Ecclesiastical Academy of Athens, Greece 80. Tollefsen, Torstein Theodor. University of Oslo, Norway 81. Tsalampouni, Ekaterini. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 82. Tsironis, Chrestos. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 83. Tsompanidis, Stylianos. Aristotelian University of Thessaloniki, Greece 84. Turcescu, Lucian. Concordia University of Montreal, Quebec, Canada 85. Woloschak, Gayle. Northwestern University, Chicago IL, USA 86. Ventis, Haralambos. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 87. Vlantis, Georgios. Volos Academy for Theological Studies, Greece 88. Vletsis, Athanasios. Ludwig-Maximilians-University of Munich, Germany 89. Voulgaraki, Evangelia. National and Kapodistrian University of Athens, Greece 90. Vrame, Anton. Holy Cross Greek Orthodox School of Theology, Brookline MA, USA 91. Yangazoglou, Stavros. National and Kapodistrian University of Athens, Greece – Hellenic Open University, Greece Извор: International Orthodox Academic Theologians Appeal to the Holy Synod of the Serbian Orthodox Church to Protect Academic Thought, The Orthodox World, 5. Nov. 2019. |