header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow МИСИОНАР arrow Протопрезвитер Ангелос Ангелакопулос: О скрнављењу православних храмова световним догађајима
Протопрезвитер Ангелос Ангелакопулос: О скрнављењу православних храмова световним догађајима Штампај Е-пошта
недеља, 08 јануар 2023

  Екуменизам и посветовњачење су две највеће опасности за нашу Православну Цркву. У позадини погубне секуларизације у иностранству и Грчкој последњих деценија, све више се јавља неприхватљива, трагична и богохулна појава. Православне цркве се претварају у места за световне догађаје.

Изражавајући потпуно одбацивање наведеног феномена, који води деградацији и дегенерацији вере, желимо да вам представимо неке одломке из одличног чланка протопрезвитера Теодора Зисиса, почасног професора Богословског факултета Аристотеловог универзитета у Солуну, под насловом „Скрнављење цркве Светог Пантелејмона Ахаријског (12.12.2010). Значајан догађај међу заблудама у неким питањима православне вере“[1].

+ + +

 „... Ујутру је извршена страшна Тајна Божанствене Евхаристије, на којој са страхом и трепетом присуствују Анђели, а увече, у истом освећеном месту, одржан је световни концерт са световним певачима и певачицама и многи музички инструменти.

Чак и ако се не познају Свети канони, који предвиђају строге казне за оне који света места претварају у просторе за светске догађаје, просто богословско знање и једноставна начела побожности вапе да су свети храмови светиња, и сви предмети у унутрашњости храма су свети.

Њихова једина и искључива употреба је обожавање и прослављање Бога и вршење Светих Тајни. Посебну мистичну благодат и мисију имају они који делују унутар цркава, као што је, на пример, свештенство, у три степена, као и други постављени на службу, као што су појци и чтеци, при чијем постригу врши се посебно чинопоследовање и чита се посебна свештенодејствена молитва.

И парохијани долазе у храмове не да би слушали световне песме светских певача са световним садржајем, већ да би чули јеванђелске речи, псалме и химне и духовне песме како би се одвојили од земаљског и узнели ка небеском.

Храм је дом Божији, то је рај на земљи. Може ли га неко претворити у обичну кућу на комаду земље, место за световне и земаљске активности?

Какой смысл тогда имеют богослужебные слова «Горé имеим сердца», «Двери, двери! Премудростию вонмем!», «Святая — святым»?

Какав смисао онда имају литургијске речи „Горе имајмо срца“, „Двери, двери! С премудрошћу пазимо!”, „Светиње  - светима”?

Већ у Старом Завету пророчка реч је била веома строга према онима који не разликују свето од нечестивог:

 „Њени свештеници крше Мој закон и скрнаве Моје светиње, не одвајају свето од несветог и не праве разлику између чистог и нечистог... и ја сам њима понижен“ [2].

Због тога се Господ прогневио изагнао из храма оне који су вређали његову светост, претворивши дом Божији у дом трговине [3].

По речима Светог Апостола Павла, у храму Божијем обитава Дух Свети, и у њему нема места за друге духове [4].

Могло би се навести многа сведочанства о светости храмова и њиховој употреби искључиво у богослужбене сврхе. Једноставно, подсећамо, када је у Солуну историјска црква Светог Ђорђа (Ротонда) коришћена за овакве уметничке догађаје, дигла се бура протеста, пре свега локалног епископа, Светог Синода, других архијереја, Светог кинота Атоса, богословских факултета и пуноће верника, који су захтевали да Министарство културе ову цркву остави искључиво за богослужење и престане да је користи као музејски простор за уметничка и друга дешавања.

Поред тога, Катедра за пастирску и друштвену теологију Богословског факултета Универзитета у Солуну организовала је у марту 1997. године научну конференцију на тему: „Црква Светог Ђорђа – Ротонда. Богослужење или спомен-простор? Историјско-археолошки, номоканонски и теолошки приступ”.

У објављеним материјалима ове конференције могу се наћи многа сведочанства о коришћењу светих храмова искључиво као места за служење Богу. Пошто се свети храм у време Обнове храма освештава и помазује светим миром, а и зато што се многократно и вишеструко освештава служењем Божанствене Евхаристије у њему, читањем свештених речи и присуством светих сасуда и икона, ом заувек остаје свет, чак и ако из разних разлога буде напуштен и претворен у рушевине.

Из тог разлога, питање правилног коришћења цркава морају да преиспитају поједини епископи који су и сами укључени у скрнављење светих храмова, које, нажалост, чини Археолошка служба, која, између осталог, сваке године организује уметничке манифестације на рушевинама базилике Светог Ахилија у Преспи.

Поред храма и око њега има много места за одржавање оваквих догађаја.

Нажалост, екуменистичке иницијативе и љубав према папистима и протестантима заиста делују корозивно: ми их опонашамо, јер је то тамо уобичајена пракса.

И истовремено верујемо да им кроз дијалоге и екуменистичке активности помажемо и усмеравамо их ка потрази истине.

У ствари, ми сами себе уништавамо на много начина и сумњамо у једну једину Истину Светог Јеванђеља и Светих Отаца наше Цркве.

Навешћемо само једну реченицу Светог Јована Златоустог, који нам каже да „Црква није позориште да би се у њој слушало на задовољство уха“, као и 97. правило Трулског сабора, које каже да они који „нерасудно света места претварају у обична... ако је клирик, нека буде свргнут; ако је мирјанин, нека буде одлучен“.

Пиреј, 3.4.2018. године

Превод и приређивање: "Борба за веру"

 

Да ли вам се допао овај прилог? „Борба за веру“ је непрофитни православни медијски ресурс који мисионари Истину Православља и нуди бесплатну информативну услугу, која постоји само захваљујући донацијама својих читалаца.
Хвала вам на подршци и од Бога вам изобиље Његових дарова! 

_____________

[1] За више о овоме видети Теодромија 12, 4 (октобар-децембар 2010) 485–494.

[2] Језекиљ,  

[3] Јован. 2, 12-17.

[4] 1. Кор. 3, 17.

 

Последњи пут ажурирано ( понедељак, 09 јануар 2023 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 39 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.