header image
НАСЛОВНА СТРАНА arrow РЕЧ СВЕТООТАЧКА arrow Свети Оци Православне Цркве о односу према јересима
Свети Оци Православне Цркве о односу према јересима Штампај Е-пошта
субота, 25 октобар 2008

Свети Оци Православне Цркве о односу према јересима

А Исус му рече: "Јуда! Зар цјеливом издајеш сина човјечијега?" (Лука 22,48)1

Image

 

Image                                                                                           Image                      

 ЛЕВО: 30. новембар 1992. (Фанар - Цариград): Васељенски Патријарх Вартоломеј и Кардинал Edward Idris Cassidy, вођа понтифског Савета за међухришћански екуменизам, размењују братски пољубац у току заједничке прославе заштитника Фанара. У свом обраћању Кардиналу, Вартоломеј је поновио своје веровање, које је већ изрекао претходног јануара, да је "основна црквена истина" да Православље и Папизам "представљају два плућна крила Тела Христовог" (погледати The Orthodox Church, фебруар 1993, стр. 6; и Ekklesia, број. 1(1.-15. јануар 1993.) стр. 14.)

ДЕСНО: Кардинал Cassidy показује солидарност и јединство духа са Јеврејима учествујући у њиховој служби у синагоги. Приказан је док пали свеће.

+++

Заклињем све људе Кипра који су истинска деца Православне Цркве да беже колико год их ноге носе далеко од оних свештеника који су пали и приклонули се Латинима нити да се окупљају у црквама са њима, нити да примају било какве благослове из њихових руку. Јер, боље је за вас да се молите Богу у вашим домовима сами, него да одлазите у цркве заједно са онима што имају латински ум.

Св. Герман II, Патријарх Цариграда

Али, ако они кажу: "осмислили смо средње решење (компромис) између догми (Православних и папистичких), и захваљујући томе ујединили смо се са њима, и постигли велики успех, а да нисмо морали ништа друго да усвојимо сем што је у складу са обичајима, и што смо примили (од Отаца)." Управо то је начин на који су многи од давнина бивали преварени и заведени да следе оне који су их одвели на литицу безбожништва верујући да постоји средње решење између два учења које може да разреши очигледне супротности, они су бивали изложени пропасти.

Св. Марко Ефески
Циркуларно писмо

+++

Учење Светог Писма, Отаца Цркве и Васељенских сабора о немогућности спасења јеретика, оних у заједништву са њима, и расколника

ЈЕРЕС

"Јереси... неће наследити Царства Божијега" (Гал 5,20-21)

Ми знамо да је спасење у поседу једне Цркве, и да нико ко је изван саборне Цркве не може бити причасник вере Христове, нити бити спашен... Нити ми нудимо макар и део те наде безбожним јеретицима, него их остављамо потпуно изван те наде заиста, они немају нимало учешћа у Христу, него узалудно узимају за себе то спасоносно Име.

Св. Јован Златоусти

Никада ни у каквој прилици не повезујте се са јеретицима, и поврх свега, никада не учествујте у Светој Причести са њима, чак ако би остао без причести целог свог живота, јер у датим околностима не можеш пронаћи заједницу саборне Цркве. Јер, као што смо венчани са женом у овом материјалном свету, и забрањено нам је Божјим законима да је напустимо и сјединимо се са другом женом, иако морамо провести много времена у некој удаљеној земљи, за шта би били кажњени ако нарушимо наша обећања (венчана), како ћемо онда, будући да смо уједињени са Богом кроз Православну веру и саборну Цркву - као што Апостол рече: '... јер вас обрекох мужу једноме, да девојку чисту изведем пред Христа' (2 Кор 11,2) - како ћемо избећи казну, која у веку који надолази, чека јеретике, ако окаљамо Правослaвну и свету веру кроз блудничење са јеретицима?

Заједничарење се зове тако, јер онај који је заједничар има заједништво, и у складу је са онима са којима је у заједништву. Зато вас молим најискреније, децо, никада не идите ни близу пропагатора јереси да заједничарите тамо.

Св. Јован Милостиви, Патријарх Александрије

Причешће од јеретика отућује од Бога и предаје ћаволу... хлеб јеретички није тело Христово. Каква је разлика измећу светлости и таме, таква је и измећу Православног Причешћа и јеретичког. Православно просвећује, јеретичко помрачује; једно сједињује са Христом, друго - са ђаволом; једно оживљује душу, а друго - убија. Причешће из јеретичких руку јесте отров, а не прост хлеб.

Ава Јустин Поповић
Православље и екуменизам

Image

+++

Учење Отаца Цркве о смртоносности јереси и заједништва са њима

Увод

Одлучили смо у наредном тексту да прикажемо грубе речи и важна упозорења Божјих љубљених слугу у вези смртоносности јереси и заједништва са њима, не у сврху напада и осуде наших драгих људских бића због којих се Христос из своје божанске љубави унизио и постао човек, и прошао кроз Своје спаситељско страдање, него зато би спречили сво оно што би могло да их осујети у наслеђивању, и у овом веку и у надолазећем, оног предивног дара у коме Он жели и век ће желети да будемо причасници. Будући да "кога љуби Господ онога и кара", и Он нас исправља "на корист, да добијемо дијел од његове светиње" без које "нико неће видјети Господа" (види Јев 12,6-14), неће ли то бити чин љубави са наше стране упућен онима који сами себе удаљују од благодати и живота у Богу својим погрешним усмерењем, да им укажемо на њихову погибао и упозоримо да "стазе поравне ногама својима, да не сврне што је хромо, него још да се исцјели" (Јев 12,13)?

Ми заиста желимо исцелење свих и сваке душе, али често болестан човек мисли да је здрав, слепи да види, и хроми да трчи равно путем спасења, а заправо само ћопа широким путем на крају кога ће да изгуби своју душу зато је потребно бити безосећајан са онима у које се уселио немарни екуменски дух нашег времена, да их пробудимо из њихове утрнулости и извучемо из несрећне преваре нечастивог, и упутимо на прави и уски пут који води ка Христу, истинитом Богу и Животу. Говорећи истину безосећајно али из љубави, ми следимо учење великог мученика и слуге Божјег, Св. Максима Исповедника, чији говор подносимо овде:

Ја не желим да се јеретици муче, нити се радујем њиховом злу, - Боже сачувај! - него се већма радујем и заједнички веселим њиховом обраћењу. Јер шта може вернима бити милије него да виде да се растурена чеда Божја саберу у једно? Ја нисам толико помахнитао да саветујем да се немилост више цени него човекољубље. Напротив, саветујем да треба са пажњом и искуством чинити и творити добро свима људима, и свима бити све како је коме потребно. Притом, једино желим и саветујем да јеретицима као јеретицима не треба помагати на подршку њиховог безумног веровања, него ту треба бити оштар и непомирљив. Јер ја не називам љубављу него човекомржњом и отпадањем од божанске љубави када неко потпомаже јеретичку заблуду, на већу пропаст оних људи који се држе те заблуде.

Нити вам ја говорим да ставите грубост изнад љубави према човеку... Тражим од вас да чините добро свим људима са пажњом и поштовањем, постајући свима све, по потребама сваког понаособ желим да будете потпуно груби и одбојни према јеретицима само у случајевима сарадње са њима или у стварима које подржавају њихову погрешну веру.

Св. Максим Исповедник

Још једном, молимо се да наши читаоци неће грешком заменити духа истинске љубави и бриге за спасење у коме прилажемо упуства и писања светитеља, за духа мржње. Ако се читаоц пронађе да је грешио и да је потребно да се исправи, нека не буде увређен, и тако посрамљен и повређеног поноса не окрене од истине и Цркве која би га излечила, окрећући се ка безбројним лажним пастирима и докторима. Такве смртоносне намере и тако преварљиве речи су препуне мржње према човеку. Не дајте се преварити, него пажљиво читајте речи Божјих светих слугу које ћемо навести, и држите се чврсто за њих када највећа искушења, покушаји и критике од других покушају да вас повуку назад у раље екумениста. Ако следимо исти онај пут који су следили и Божји угодници, свети Оци Цркве, засигурно ћемо пронаћи исто наслеђе као и они, на крају тог пута.

+++
Без чисте Православне вере нико не може бити спасен, јер јерес одваја човека од Бога, Цркве и спасења

             Неколико браће је једном посетило Авву Агатона, јер су чули да поседује велику духовну профињеност. Желећи да га искушају и да виде да ли ће се наљутити, питали су га: "Јеси ли ти Агатон? Чули смо о теби да си ти неморалан и горд." Он одговори: "Да, тако је." Онда му они опет рекоше: "Јеси ли ти Агатон који воли да клевеће друге?" "Ја сам тај," одговори он. Посетиоци онда по трећи пут упиташе: "Јеси ли ти јеретик Агатон?" На ово он одговори: "Ја нисам јеретик." После овог одговора, они га упиташе да им објасни: "Зашто си, када смо те оптуживали за све оне ствари признавао, а ниси хтео да издржиш оптужбу да си јеретик?" Авва им одговори: "Прве оптужбе сам прихватио јер су чиниле добро мојој души, али не и оптужба да сам јеретик, јер јерес одваја од Бога." Чувши тај одговор, посетиоци се задивише духовној профињености Авве и одоше, богатији у својој души.

Авва Агатон

Јерес одваја сваког човека од Цркве.

Седми Васељенски Сабор

Саборна Црква је велики рај... и ако се пронађе у Цркви да неко нагиње јеретичким погрешкама и учењима змије... тада је он избачен из раја, као и Адам који је био избачен из раја.

Св. Јован Златоусти

"Један је Господ, једна Вера, једно крштење" (Ефе 4,5), и у то ми верујемо свом својом душом, свим својим срцем, и свим нашим умом, да нема спасења доли у Исусу Христу Назарећанину (види Дела 4, 10-12). И то је што ми побожно верујемо и следимо. И препознајемо да дела без истините доктрине нису прихваћена од Бога, као што ни истинита доктрина без дела није прихваћена од Бога. Од какве је користи је добро познавање доктрина о Богу, а бити гнусни блудник? И опет, каква је корист бити угодног карактера, ако си безбожник који саблажњава? Тако је навредније благо познавање доктрина и имање будне душе, јер има много оних који се покваре кроз философирање и узалудне преваре. Грци са једне стране одвлаче људе својом слаткоречивошћу, јер мед пада са курвиних усана, док они из обрезања варају оне који дођу код њих користећи Свето Писмо, које они јадно и погрешно тумаче проучавајући га од детињства кроз сав живот, и старећи у својој игнорантости. Али деца јеретика, добрим говорништвом и слаткоречивошћу, варају срца недужних, прерушавајући се именом Христовим, као да су мед отровали стрелама својих безбожних доктрина, и због којих је Господ рекао "чувајте се да вас ко не превари" (Марко 13,5). То је сврха учења описана у Символу Вере и објашњења о њему.

Св. Кирило Јерусалимски
Катихетске лекције

Ја, тј. не ја, него љубав Исуса Христа, тражимо од вас да користите само хришћанску храну, а уздржавате се од биља друге врсте, мислим јереси. Јер јеретици мешају Исуса Христа са својим властитим отровом, причајући ствари које нису вредне награде, као они који дају смртоносни отров у слатком вину, које непажљиви халапљиво узме, и са кобним задовољством упада у властиту смрт.

Св. Игњатије Богоносац
Посланица Тралијанима

Баш као што рибар сакрије удицу мамцем и скривеним закачи рибу, слично, преварљиви савезници јереси скривају своја зла учења и поквареност побожношћу, ловећи неопрезне, и доводећи их ка духовној смрти.

Св. Исидор Пелусиот
Писмо Тимотеју Чтецу

Једном је монах звани Теофан дошао да види часног старца Киријакоса... (рекао је старцу да је у његовој земљи у контакту са Несторијанцима)... старац почиње да убеђује монаха да греши, и моли се да овај одустане од те фаталне јереси и придружи се светој, саборној и апостолској Цркви.

"Немогуће је бити спасен (без исправне вере)." Монах се заинтересовао и старац му нуди своју испосницу говорећи: "Надам се да ће ти Бог у својој милости открити истину."

Остављајући монаха у пећини, старац одлази у правцу Мртвог мора, молећи се за монаха успут. И заиста, следећег дана око деветог часа, монах угледа некога, чудног изгледа, који му рече: "Дођи и сазнај истину." Одводећи га, доведе га на мрачно, смрдљиво место из ког су избијали пламенови и показа му Несторија и Теодора Мопсуестског, Евтихија и Аполинарија, Евгарија и Дидимуса, Диоскорија и Северија, Арија и Оригена, и остале. Показујући на њих, рече монаху: "То је место припремљено за јеретике и оне који су лажно учили о Мајци Божијој и оне који следе та лажна учења. Ако не желиш да окусиш исте ове муке, окрени се према светој, саброној и апостолској Цркви којој припада и старац који те поучавао. Кажем ти: чак и човек који је починио многа дела милосрђа, али нема исправну веру, наћи ће се на овом месту."

Након ових речи, монах се освестио. Када се старац вратио монах му рече све што је видео и убрзо после се придружио светој, саборној и апостолској Цркви. Оставши у манастиру Каламон, живео је са старцем неколике године и у миру се упокојио.

Јован Мосх
Духовни Луг (Лимонар, Цветник)

Они који се налазе ван Цркве (јеретици), могли би се спасити само у случају да се спасао неко од оних који су се налазили ван Нојевог ковчега.

Св. Кипријан

Данас циљ непријатеља људског рода није само да одвоји верне од пута спасења којим га води Црква Христова, већ да створи властиту "цркву христову", и да претвори само Тело Христово у једну екуменску организацију, како би на тај начин припремио долазак свог изабраника - Антихриста...

Јеромонах Серафим Роуз

+++
Сви који желе да буду спасени морају се одрећи јереси и прићи чистој Православној Цркви

            Можемо рећи много више против ове огавне и антихристове јереси... али... ако не желимо да трошимо превише речи, ограничимо се на Свето Писмо, тако да сви послушамо оно што нам је дато да се односимо према другим јересима а посебно овој. То упуство гласи: "Одступите, одступите, изиђите одатле, не дотичите се ничега нечиста изиђите испред њега, очистите се ви који носите суде Господње." Ово је довољно да нас упути, тако да сви они који су били преварени од њих, могу да оду од њих, као из Содома, и да се не врате поново њима, нити да пострадају судбином Лотове жене и да они који су почели да се чисте од тих безбожних ствари, јереси, могу величати Христа и говорити: "Нисмо пружали руке према непознатом богу нити смо служили ономе што су наше руке направиле, нити неком другом бићу сем Њему, Богу који је све створио кроз Свога Логоса, јединородног Сина и Бога нашега Исуса Христа, коме је слава са Оцем и Светим Духом сада и у векове векова. Амин."

Св. Атанасије Велики
Историја Аријанаца

Ако је неки човек пао у напаст, и десило се да је пао у искушење, пружи му руку, и подигни га из тога, али ако је пао у јерес, и нема вољу да се врати након убеђивања, одвојите се од њега одмах, јер ако се дуго трвете са њим, одвући ће и вас, и потонућете доле у највеће дубине.

Авва Теодор

+++
Ако смо у заједништву са јеретицима, једнако ћемо пострадати

Ако се неки претварају као да исповедају здраву веру, но опште са другачије мислећима (са јеретицима), такве ако ни после опомене не престану, не само да их не треба имати у општењу, него их ни браћом не називати.

Св. Василије Велики

Са највећом својом пажњом пазите да не примите Причест или да га дате јеретицима. "Не дајте псима светиње," каже Господ. "Нити бацајте бисере пред свиње," јер тиме постајемо учесници њиховог бесчашћа и осуде.

Св. Јован Дамаскин
Тачно изложење Православне Вере

Чак ако би неко поделио сво своје имање на овом свету, а остао у заједници са јересима, он не може бити пријатељ Божји, него је непријатељ.

Св. Теодор Студит

Тешко онима који поклањају пажњу духовима преваре и учењима демонским, јер ће са њима бити осућени у другом животу... Тешко онима који прљају свету веру јеретичким учењима и онима који се друже са јеретицима... Помрачиће се њихов ум и пролиће горке сузе, када чују ону болну одлуку "Идите од мене, проклети, у огањ вечни." (Мт. 25, 41)

Преподобни Јефрем Сирин

Златоусти јасно тврди да су не само јеретици, него и они који су у заједници са њима, непријатељи Божји.

Св. Теодор Студит
Посланица игуману Теофилу

Ваља увек избегавати она друштва и људе који су заражени безверјем (јересима или другим пороцима), да се не бисмо заразили њиховом болешћу и пострадали, јер Свето Писмо каже: "С преподобним ћеш преподобан бити... и с непослушним ћеш се развратити."

Св. Макарије Оптински

Браните се од јереси које уништавају душу и заједнице са њима која вас удаљава од Христа.

Св. Теодор Студит

И шта треба много говорити? Сви Учитељи Цркве, сви Сабори и сва божанска Писма саветују нас да бежимо од другачије мислећих (јеретика) и да избегавамо општење са њима.

Св. Марко Ефески

Јеретици су потпуно уништени по питању вере, а што се тиче других, чак ако мисле да нису, због њиховог заједништва са јеретицима, и они страдавају.

Св. Теодор Студит

+++
Свети Оци о Епископима који су јеретици или су у заједници са њима

             Ходећи незаблудивим и живоносним путем, ископајмо око које нас саблажњава, не телесно већ умно. Ако се, наиме, Епископ или презвитер, који су очи Цркве, неблагочестиво понашају (у овом случају се мисли на јерес) и саблажњавају народ, треба се издвојити од њих. Боље се, дакле, без њих окупљати у неком молитвеном дому него ли са њима бити свргнут као са Аном и Кајафом у Геену огњену.

Св. Атанасије Велики

Не грешите браћо. Они који руше прородице неће наследити Царства Божјег.. И ако су они који руше обичне људске породице осуђени на смрт, колико ли ће већу вечну казну заслужити они који руше Цркву Христову, за коју је Господ Исус, јединородни Син Божји пострадао на крсту и предао се смрти! Колико год да је неко "воштан и дебео" или "постао велики" а погази Његови доктрину, треба да иде у Пакао. На сличан начин, ко год је од Бога добио моћ да разликује, а ипак следи неуког пастира, и прими лажна мишљења за истину, треба бити кажњен. "Какву заједницу има видјело са тамом? Или Христос са Велијаром? Или какав дјел има вјерни са невјерником? Или црква Божји са идолима?" И на исти начин питам ја: Какву заједницу има Истина са лажима? Или праведнист са неправедности? Или истинита доктрина са лажном? Јер због тога је уље помазања просуто на Господњу главу, да Његова Црква може дисати бесмртношћу. Јер је писано: "Име ти је уље разлито, зато те љубе девојке вуци ме, за тобом ћемо трчати." Нека се нико не помазује смрдљивим мирисима доктрина овог света, нека нико свету Цркву Господњу не заробљава у своју немоћ, као што је прва жена. Зашто се, ако смо надарени са разлогом, не би мудро понашали? Пошто смо примили од Христа, и урезали у нас способност оцењивања ствари у вези Бога, зашто унапред падамо и игноранцију? И зашто, због немарности и занемаривања дара који смо примили, улудо страдавамо?

Св. Игњатије Богоносац
Посланица Ефесцима

Како то да Павле каже: "Слушајте учитеље своје и покоравајте им се," (Јев 13,17) након што је раније рекао: "Гледајте на свршетак њихова живљења, и угледајте се на вјеру њихову..." (Јев 13,7) Зашто бисмо га онда, ако је он нечастан, слушали? Нечастан? У ком смислу? Заиста ако је у вези ствари око Вере, бежи и избегавај га, не само ако је обичан човек, него чак ако би био Анђео који је сишао са Неба, а ако је у вези његовог живота, немој бити претерано радознао.

Св. Јован Златоусти
Беседа 34. на Посланицу Јеврејима

Да ли је пастир јеретик? Онда је он вук! Мораш да побегнеш од њега, и не дај се преварити и не прилази му чак ако је наизглед миран и љубазан. Бежи од заједнице и приче са њим онако како би побегао од отровне змије.

Св. Фотије Велики
Беседа петнаеста

+++

Број и службене титуле нису важне, него јасно исповедање Православне вере

Они који су од Цркве Христове су они који су од Истине, а они који нису од Истине, нису ни од Цркве Христове... јер нам је речено да не раздвајамо Хришћанство по људима који имају Црквена звања, него по Истини и тачности њихове вере.

Св. Григорије Палама
Зборник радова

Чак ако би лажни јерарси, док су у јереси, успели да преваре и придобију одређени број игнорантних, а у окупљањима имали и значајан број следбеника, они су ипак изван светих зидова Цркве. Чак ако свега неколицина остане у Православљу и побожности, они су у Цркви, и ауторитет и заштита црквене институције је на њима. Ако страдавају због истините побожности, то ће само допринети њиховој вечној слави и спасењу њиховох душа.

Св. Никифор Исповедник

Саветујем вас, дакле, да се не губите у својим патњама, него се обнављајте Божјом љубави, и сваки дан ојачавате вашу ревност, знајући да ће у вама бити сачувани остаци праве вере коју ће Господ наћи када поново дође на земљу. Чак ако су Епископи протерани из својих цркава, не пометите се. Чак ако се подигну издајници и међу самим клирицима, нека то не наруши ваше уздање у Бога. Ми се не спасавамо именима, него умом и сврхом и искреном љубављу према нашем Творцу. Сетите се како су у нападу на нашег Господа, првосвештеник и књижевници и вође припремили план, и како је свега неколицина људи примала реч Господњу. Запамтите да се не спасава мноштво, него одабрани од Господа. Не плашите се велике множине људи који бивају однешени све даље и даље ветровима попут воде на мору. Чак ако се и један спасе, попут Лота из Содома, он мора пребивати у исправним судовима, држећи над у Христа непомућеним, јер Господ неће изневерити своје свете. Поздрави за сву моју браћу у Христу. Молите се искрено за моју недостојну душу.

Св. Василије Велики
Посланица CCLVII, Монасима нападнутим од Аријанаца

Ваше је право да одаберете мноштво које се удавило уместо да одаберете Ноја који се спасао, а што се мене тиче, дозволите ми да управљам барком заједно са осталима. Један који је угодан Богу је милији од миријада који су отпали у игноранцију.

Св Теодор Студит

Не подижимо камен спотицања Цркви Божјој која је, по учењу Светитеља, сачињена чак и од тројице Православних, тако да не будемо осуђени по Божјој одлуци.

Св. Теодор Студит
Посланица игуману Теофилу

Када је Св. Ипатије схватио какво мишљење је Несторије имао, одмах је у Цркви Апостола избрисао његово име из диптиха, тако да се његово име више не спомиње код жртвеника (то је урадио пре него је Несторије осуђен од стране Трећег васељенског сабора). Када је Епископ Евлалије то сазнао, заинтересовао се за исход свега. А када је Несторије сазнао за то, затражио је да се Ипатије дисциплинује. И онда је Епископ Евлалије питао Ипатија: "Зашто си избрисао његово име не знајући какве последице ће то да има?" Свети Ипатије је одговорио: "Од момента када сам сазнао да је он рекао нечасне ствари о Господу, ја више нисам у заједници са њим, и ја не спомињем његово име, јер он више није Епископ." Тада је Епископ љутито рекао: "Доста више! Исправи све што си урадио, или ћу морати да подузмем мере против тебе." Свети Ипатије је одговорио: "Уради како желиш. Што се мене тиче, ја сам одлучио да издржим било шта, и са тиме на памети сам и урадио ово."

Из житија Светог Ипатија

Стара анатема је била страшна и нешто за избегавање када су је изрицали проповедници побожности онима који су били криви за безбожност. Али, од како је безумље супротно сваком боажнском и људском закону, и у супротности са било ком логиком, било Грчком или варварском, са луђачком арогантношћу окренуло анатему, коју они заслужују, против промотера Православља, са намером да, у свом варварском заносу, постигну свој црквени преступ, од тада је та страшна и последња казна постала тако деградирана на ниво мита и шале, да је чак постала и пожељна за побожне. Јер, није погрешно мишљење непријатеља истине који изричу казне оно које чини казну страшном, него грешност оних који су осуђени јер њихова грешност мења њихове казне у ништавне, и окреће њихово осуђивање назад на њих саме, резултујући бесмртним крунама и вечној слави, уместо осуде, за оне које су казнили. Тако да, сви који су побожни и свети, више воле да су безброј пута осуђени од оних који су се удаљили од Христа, него да су уз лепе речи, у заједници са онима који мрзе Христа и Бога.

Св. Фотије Велики
Писмо Игњатију, Митрополиту Клаудиополиса

У дугом временском периоду, сваки јеретички сабор и свако окупљање Иконобораца су нас анатемисали (и не само нас него и наше претходнике); али су анатемишући нас, постигли да будемо уздигнути, иако без наше воље, на ниво архиепископског трона. Пустимо зато, оне који су ирационално отпали од Господаревих заповести и широм отворили врата безбожности, да нас анатемишу како би нас уздигли, са земље у Сарство Небеско.

Св. Фотије Велики
Писмо 64. Григорију, ђакону и архивару

+++

Застранити "мало" или "много" у вери је подједнако смртоносно

           Чињеница да се не обазиремо на мале ствари је узрок свих наших патњи и зато што омање грешке избегну корекцију, веће грешке се појављују. Као што на телу, занемаривање рана узрокује грозницу, инфекцију и смрт, тако и на души, омања зла која занемаримо отварају врата већем злу... Да је правилна исправка дата онима који су покушали да се удаље од божанских речи, и промену неке мале детаље, то би спречило појаву епидемије, и олуја не би прекрила Цркву јер онај који преокрене чак и оно што је минорно у здравој вери, изазваће рушење свега.

Св. Јован Златоусти
Беседа Прва на Посланицу Галатима

Грешити у погледу догми мало или много је исто, јер је у оба случаја реч о занемарењу Божјег закона.

Св. Тарасије
Патријарх Цариграда

Сви смо обавезни да се придржавамо свега што је заједничко за све, и поврх тога, онога што се односи на веру, где и мало одступање представља чињење смртног греха.

Св. Фотије Велики
Посланица папи Николасу Римском

+++

Свако је позван у ову борбу, и не можемо бити Православни само у свом срцу, а ћутати на отпадништво у вери

             Не само да онај који поседује знање има обавезу да проповеда и учи Православне доктрине, него чак и онај који је у редовима ученика има обавезу да исповеда Истину одлучно и отворено.

Св. Теодор Студит
Друго писмо монасима

Заповест је Господња да не ћутимо када је вера у опасности. Када је вера у питању, не можемо рећи: "Ко сам ја? Свештеник, владар, војник, сељак, сиромах? Немам ја шта да кажем или се бринем око тога." Никако! Стене да проплачу а ти да и даље ћутиш и будеш незаинтересован?

Св. Теодор Студит
Посланица 81.

Многи су узалудно покушавали да убеде мученика да се одрекне Христа само својим речима, а да задржи своју веру у души, унутар себе, тврдећи да Бог не обраћа пажњу на наше речи него на нашу унутрашњост. Међутим, Гордије мученик је био постојан у својој вери и одговорио је: "Језик који је створио Христос, не може изрећи ишта против Њега... Не варајте се, Бог се не може наружити, и Он нас суди на основу наших уста, Он нас нашим речима оправдава, и нашим речима и осуђује."

Св. Василије Велики
Беседа о Гордију Мученику

+++

Не може бити мира и заједништва са онима друге вере, јер је и то јерес

             Бољи је громогласни рат него мир који одваја људе од Бога... неслагање око побожности је боље него емоционални склад (без побожности)."

Св. Григорије Ниски
Одговор Понтусу

Живите у миру не само са својим пријатељима, него и са непријатељима, али само са својим личним непријатељима, а не и са непријатељима Божјим.

Св. Теодосије Кијевски

Чувај се сине мој јеретика и њихове приче, јер се наша земља такође испунила њима! Ако ће ико да спасе душу своју, то ће бити само кроз живот у Православној вери. Јер нема боље вере од наше свете Православне вере. Сине мој, није добро хвалити нечију туђу веру. Ко год хвали страну веру, он је као онај који напушта своју властиту Православну веру. Ако неко хвали своју а и туђу веру, он је као човек са две вере и близу је јереси. Ако ти ико каже: "Твоја вера и моја вера су од Бога," ти сине мој треба да одговориш: "Јеретиче! Да ли мислиш да Бог има две вере? Зар не знаш шта пише у Писму: Један Господ, једна Вера, једно Крштење." (Ефе. 4,5) Зато се чувај таквих људи и увек стој у својој вери. Не братими се са њима него их избегавај и ходи у својој вери и добрим делима! Сине мој, чак ако буде потребно и да умреш за своју свету веру, не бој се смрти! Тако су и светитељи умирали за своју веру, и сада су живи и са Христом.

Св. Теодосије Кијевски
Из његовог писма принцу кијевском кога су паписти хтели обратити

+++

Поделе

Ништа не изазива толики бес Божји колико подела Цркве. Чак ако смо починили и десет хиљада величанствених дела, ако исечемо у делове пуноћу Цркве, бићемо кажњени као и они који су мучили Његово тело. Јер иако се то (мучеништво) десило за добробит целог света, мада непланирано, ово (делење Цркве) не производи никакво добро, него само велике ране. Ово не пишем само онима који владају, него и поданицима. Један свети човек је рекао нешто што можда изгледа преувеличано, али је ипак рекао: "Шта је ово? Чак ни мученичка крв не може да опере тај грех? Реците ми за шта је тај мученик пострадао? Није ли то у славу Христову? Како је тај могао дати свој живот за Христа, уништавајући Његову Цркву, за коју је Христос дао свој живот?"

Св. Јован Златоусти

Постоји једна саборна и апостолска Црква Христова, не више, чак не ни две, скупине изван те су синагоге безбожника и синоди отпадника који не мисле, не верују и не исповедају (веру) као ми истински Хришћани.Св. Фотије Велики

 __________________________                                                                                                                 

1Слику поставило уредништво сајта borbazaveru.com. Све друго у тексту интегрално је преузето са сајта www.pravoslavlje.net                                                                                                                                                

Последњи пут ажурирано ( уторак, 05 мај 2009 )
 
< Претходно   Следеће >

Србска Православна Црква

Serbian Orthodox Church

УВОДНА РЕЧСАОПШТЕЊАКОНТАКТПРЕТРАГА
Тренутно је 30 гостију на вези
ОБАВЕШТЕЊА
ПОДРЖИТЕ РАД "БОРБЕ ЗА ВЕРУ

 

"Тешко је замислити хришћанина да под оваквом претњом може бити неутралан, а два пута теже замислити православног Србина, да може стајати по страни и безучасно посматрати борбу између крстоносаца и крстоломаца. Бити неутралан,  није одлика српског народа".
Свети Владика Николај


© www.borbazaveru.info. Сва права задржана.